Kotimaa-yhtiöt julkaisee työkalun kirkon kohtaamisiin

 
 

Kotimaa-yhtiöt julkaisee vappuna ”jäsen 360 astetta” -tuotepalvelukokonaisuuden, joka pitää sisällään näkemyksen siitä, mikä on kunkin jäsenen suhtautuminen kirkkoon, jäsenkokemus ja miten sitä tietoa evankelis-luterilainen kirkko ja seurakunnat pystyvät toiminnassaan hyödyntämään.

Kotimaa-yhtiöiden myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Lipiäinen myöntää, että tietoa on ollut ennenkin olemassa eri tutkimuksissa, mutta sitä ei ole pystytty hyödyntämään, koska aikaisemmin on puuttunut kiinnitys väestöön. Nyt kaikki 18-79-vuotiaat suomalaiset, noin 4 miljoonaa, on segmentoitu ja tiedot sekä osoitteet saadaan seurakuntien käyttöön alueellisestikin.

Erilaisia segmenttejä on neljä pääluokkaa ja kymmenen alaluokkaa eli yhteensä 14. Segmentit eroavat toisistaan arvojen, asenteiden, lifestylen ja kirkkosuhteen osalta.

Myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Lipiäinen kertoo esimerkin alle 35-vuotiaiden segmentistä

– Heitä on 1,5 miljoonaa. Heistä enää 60 prosenttia kuuluu kirkkoon ja heillä on löyhin side kirkkoon. Kysymys kuuluu: Mitä kirkko tekee heidän kanssaan? Nyt työkalullamme kirkko saa keskusrekisteristä heidän nimet ja osoitteet.

– Tämä auttaa laadukkaisiin kohtaamisiin. Nyt tiedetään, missä he liikkuvat ja mitä medioita he käyttävät. Työkalun avulla viestintää voidaan kohdentaa.

Kotimaa-yhtiöt on kehittänyt ”jäsen 360-astetta” -tuotepalvelukokonaisuuden yhteistyössä Kirkon tutkimuskeskuksen, TNS-Gallupin ja Fonectan kanssa.

Kotimaa-yhtiöt on kristillinen viestintätalo, jonka omistavat Suomen evankelisluterilaisen kirkon organisaatiot ja paikallisseurakunnat. Yhtiön ydinliiketoimintoja ovat lehti- ja kirjankustantaminen, asiakaslehtien kustantaminen sekä kirkollisten tarvikkeiden valmistus ja välittäminen. Voimakkaasti kehittyvä liiketoiminta-alue ovat digitaaliset tuotteet ja palvelut.

Seuraavaksi:

South Parkissa tehdään pilaa uskovista mutta ei heidän uskonnostaan