Johanneksen evankeliumin toinen luku kertoo Kaanan häiden viini-ihmeestä. Tämä Jeesuksen ensimmäinen tunnusteko on ensi kuulemalta suomalaisen kristityn näkökulmasta kummallinen episodi ja ehkä jopa vähän kiusallinen. Vanhastaan suomalaisessa kristillisyydessä viininjuontia on pidetty pahana asiana. Kaanan häissäkin meno oli todennäköisesti varsin railakasta Lähi-idän iloa ja tanssia. Kirkon penkissä istuva saattaa pohtia, miksei Jeesus ennemmin muuttanut viiniä vedeksi. Miksi evankelista Johannes kertoo Jeesuksen ilmaisseen kirkkautensa näin oudon ihmeen kautta?
Ensimmäisen vuosisadan juutalaiselle kuulijalle kertomus kuitenkin avautuu aivan eri tasolla. Raamatussa on vähän, jos lainkaan turhia yksityiskohtia. Minua kiinnostaa erityisesti Raamatun kertomusten juutalainen tausta. Sieltä löytyvät uskomme juuret, joiden kautta Raamattua voi ymmärtää syvemmin.
Evankelista Johannes valmistelee tekstissään näyttämöä ihmeelle usean päivän ajan. Kolmantena päivänä Jeesus sitten ilmaisi kirkkautensa. Vastaavanlainen valmistelu liittyy toisessa Mooseksen kirjassa Lain eli Tooran antamiseen. Luvussa 19 kerrotaan, kuinka kansaa kehotettiin valmistautumaan ja pyhittäytymään, jotta Jumala voisi kohdata heidät. Kolmantena päivänä alkoi jyristä ja salamoida. Jumala ilmestyi ja antoi Israelin kansalle pyhät kirjoitukset. Kansa vapisi pelosta Jumalan kirkkauden läheisyydessä.
Kertomus lain antamisesta sisältää myös hääkuvastoa. Jumala oli kihlannut kansan itselleen viedessään sen pois Egyptin orjuudesta. Siinainvuorella tehtiin laillisesti sitova avioliittosopimus, jonka seurauksena sulhanen ja morsian, Israel ja Jumala, voivat elää ikuisesti yhdessä. Tiedämme, että kansan synnin tähden näin ei tapahtunut, vaan Israelin kansa rikkoi liiton. Profeetta Jeremia kuitenkin lupasi lohdullisesti, että eräänä päivänä liitto uudistettaisiin, laki kirjoitettaisiin Israelin kansan sydämiin ja se kykenisi noudattamaan sitä. Tätä Israelin kansa oli Jeesuksen aikaan odottanut tapahtuvaksi jo pitkään.
Jeesuksen ihme Kaanan häissä oli paljon enemmän kuin perhejuhlan pyhittämistä.
Kaanan häissä Marian usko Jeesuksen mahdollisuuksiin ratkaista ongelmatilanne aloittaa erikoisten tapahtumien sarjan. Jeesus vastaa äitinsä avunpyyntöön: ”Minun aikani ei ole vielä tullut.” Johanneksen evankeliumissa ilmaus ’aika’ tai ’hetki’ osoittaa eteenpäin ristille, Jeesuksen kärsimyksen hetkeen. Miten ihmeessä Jeesuksen ajatus kulkeutuu käytännöllisestä viinin loppumisen ongelmasta ristiinnaulitsemiseen? Uskon, että vastaus piilee muinaisessa juutalaisessa traditiossa. Esimerkiksi Jesajan kirjassa luvussa 25 kuvataan, kuinka Siionin vuorella
”…Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan… Tällä vuorella hän repäisee pois verhon, verhon kaikkien kansojen yltä, vaatteen, joka on levitetty niiden ylle. Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ja vapauttaa kansansa alennuksesta ja häpeästä kaikkialla maan päällä.”
Vanhan testamentin profeettojen kuvaamalle messiaaniselle juhlalle oli tunnusomaista laatuviinin runsaus. Kun Maria kutsui Jeesuksen ratkaisemaan häiden ongelman, Jeesus havaitsi siinä myös epäsuoran pyynnön, että hän paljastaisi identiteettinsä Messiaana ja aloittaisi messiaanisen juhlan. Jeesus vastasi äidilleen: ”Ei ole vielä sen juhlan aika. Minun hetkeni ei ole vielä tullut.” Mutta tottelevaisena juutalaisena poikana hän kuitenkin meni ja päästi talonväen pulasta. Tästä ensimmäisestä ihmeestä muodostui ennusmerkki siitä, mitä tulee tapahtumaan myöhemmin aikojen lopulla.
Kun viini tuotiin pitojen valvojalle, hän maistoi sitä ja meni välittömästi sulhasen luo ihmettelemään, mitä oli tapahtunut. Tällä ei tietenkään ollut osaa eikä arpaa asiaan. Jeesus oli itse asiassa ottanut sulhasen roolin ja tehnyt jotain, mistä sulhanen oli vastuussa. Tämä yksityiskohta puhuu siitä, että Jeesus ei ole vain Israelin kuningas, hän ei ole vain Messias, Vapahtaja, tai Jumalan Poika vaan myös ja ennen kaikkea sulhanen, joka järjestää ihmeellisen juhlan ja aloittaa pelastuksen aikakauden. Vanhan testamentin profeetat kuvailevat itse Jumalaa sulhaseksi. Juutalaiset häät kuvaavat Jumalan suunnitelmaa Israelin ja meidän kaikkien lunastamiseksi.
Jeesuksen ihme Kaanan häissä oli siis paljon enemmän kuin perhejuhlan pyhittämistä. Viini-ihmeen kautta Jeesus ilmaisi jumalallisen kirkkautensa ensimmäisen kerran. Alkutekstin kirkkautta tarkoittava sana on sama sana, jota käytetään Vanhassa testamentissa puhuttaessa Jumalan kirkkaudesta ja voimasta. Mitä se kirkkaus sitten oli? Kirkkaudella voidaan tarkoittaa kunniaa, loistokkuutta, rikkautta, kauneutta, painoa ja sokaisevaa valoa. Jumalaan liitettynä kirkkaudella viitataan usein hänen läsnäoloonsa. Se on ikään kuin hänen kaikkien ominaisuuksiensa summa.
Johanneksen evankeliumin ensimmäiset lukijat ymmärsivät, että Jeesuksessa Jumalan Sana oli tullut ruumiillisesti heidän keskelleen. Jeesus kykeni kumoamaan luonnonlait kuten Jumalakin oli tehnyt useasti. Jeesus teki sen, mitä Messiaalta odotettiin. Vanha testamentti lupaa, että lopun aikoina Jumalan kirkkaus paljastettaisiin uudella tavalla. Jumala ilmaisi itsensä Pojassaan koko ihmiskunnalle. Jeesuksessa oli alkanut uusi aikakausi, joka huipentuisi hänen ristinkuolemaansa ja ylösnousemukseensa. Lopulta kaikki lupaukset toteutuisivat täydellisesti Karitsan hääaterialla uudessa luomakunnassa.
Kaanan häät muistuttavat myös siitä, ettemme ole syntiemme ja haavojemme summa. Olemme uusia luomuksia.
Kaanan häiden kertomuksessa Jeesus käski palvelijoita täyttämään astiat vedellä ja viemään sitten maistiaisia pitojen valvojalle. Nämä tottelivat, vaikka tehtävä kuulosti luultavasti ihan järjettömältä. Vesi oli tarkoitettu käsien ja astioiden rituaaliseen puhdistamiseen, ja se saattoi olla jo varsin likaista. Kuitenkin yhdessä hetkessä se muuttui laadukkaimmaksi viiniksi, mitä kuvitella saattoi.
Jos siis Jeesus osasi tehdä viiniä likaisesta pesuvedestä, mitä muuta hän kykenee ratkaisemaan? Tänäänkin hän sanoo sinulle ja minulle: ”Etkö näe? Voin puhdistaa likaantuneen. Voin tehdä arkisista asioista jotakin poikkeuksellista. Voin tarttua ongelmiin ja ratkaista ne.” Kuten Jeesus kykeni muuttamaan veden viiniksi, hän voi muuttaa pimeyden valoksi ja synnin mahdollisuudeksi vastaanottaa anteeksianto. Hän voi tehdä rikkoutuneesta jotakin kaunista. Kaanan häät muistuttavat myös siitä, ettemme ole syntiemme ja haavojemme summa. Olemme uusia luomuksia. Jeesuksen ristinkuoleman tähden voimme langenneinakin nousta ylös ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Kaanan häiden ihmeessä Jeesus osoittaa olevansa kaiken yläpuolella. Hän on uusien mahdollisuuksien Herra ja uuden luoja.
Lähteenä käytetty mm. Vered Hillelin artikkelia The Wedding at Cana and the Glory of God