Kirkko: Vaasan suomalainen seurakunta ei järjestä sateenkaarimessuja jatkossa – kirkkoherra: Setalla ei ole oikeutta vaatia

30 vuotta sitten stadionilla

 

Billy Grahamin missio 25.-30.8.1987 kokosi Olympiastadionille arviolta 187 000 ihmistä. Eniten yleisöä oli mission päätöspäivänä sunnuntaina 42 500 henkeä. Mitään vastaavaa ei ole Suomessa nähty sen jälkeen. Onko mitään hengellistä tilaisuutta, joka olisi houkuttanut niin laajasti yleisöä paikalle?

Joka tilaisuudessa Graham julisti yksinkertaista evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta ja esitti niin kutsutun alttarikutsun. Arviolta 9000 ihmistä vastasi tuolloin stadionin viheriöllä Kristukselle kyllä.

Perheniemi neliöb. 2.-8.9

Tapahtumasarja voi luonnehtia onnistuneeksi. Menestys – jos näin voi sanoa – ei tullut itsestään, vaan taustalla oli valtava määrä työtä ja rukouksia. Seurakunnat olivat laajana rintamana mukana, mikä olikin edellytys koko tapahtuman järjestämiselle. Kristityt olivat julkisesti yhtä.

Itse olin stadionilla useana iltana. Olin yksi vapaaehtoisista. Lauloin myös Mission kuorossa. Kuinka huikeaa olikaan kajauttaa ilmoille yhdessä satojen muiden kuorolaisten kanssa: ”Kuningas, ainoa valtias, Kristus Jeesus on nyt ja ainiaan.”

Valmentautuminen missiotapahtumaan alkoi jo kuukausia ennen varsinaista tapahtumaa. Oli erilaisia vapaaehtoisten koulutuksia. Maalis-huhtikuussa 1987 järjestetyille Kristuksesta elämään ja kertomaan -kursseille osallistui kaikkiaan 12.500 henkeä.  Myös jälkihoitoon valmistauduttiin. Touko-kesäkuussa järjestetyille Yhdessä alkuun -ryhmänohjaajakursseille osallistui lähes 3900  henkeä. Osallistujia valmennettiin ottamaan ryhmäänsä henkilöitä, jotka vastasivat myönteisesti Billy Grahamin esittämään kutsuun stadionilla.

Missio Helsingin jälkeen sain vedettäväkseni pienryhmän, joka toimi vuosikausia. Meitä oli alun perin viisi nuorta naista, viimeisinä vuosina enää kolme. Tapasimme säännöllisesti ja tutkimme yhdessä Raamattua.

Vastaavanlaisia ryhmiä oli  lukuisia. Missio Helsingin seuraukset olivat kauaskantoiset. Monen ihmisen elämä muuttui, moni sai juurtua Kristukseen.

Ajat ovat muuttuneet. Usein kuulee sanottavan, että isojen missiotapahtumien aika on ohi. Ihmisiä ei saa enää samalla tavalla liikkeelle kuin aikaisemmin.  Hengellinen ilmapiiri Suomessa on muuttunut. Evankelioimistyötä ei pidetä tärkeänä.

Pari vuotta sitten Suomeen yritettiin saada Billy Grahamin poika Franklin Graham pitämään missiotapahtumaa. Idean taakse ei kuitenkaan saatu riittävän laajaa rintamaa eri seurakuntia, joten hanke kariutui. Luterilaiset seurakunnat eivät innostuneet lähtemään mukaan.

30 vuoden takainen tapahtuma oli siinäkin mielessä ainutkertainen, että se yhdisti kristittyjä laajasti. Helsingin silloinen piispa Samuel Lehtonenkin oli hankkeen takana kuin myös piispa Erik Wikström.

Billy Grahamin Missio Helsingin 30-vuotisjuhlan kunniaksi verkossa on avattu sivusto, jonne on koottu laajasti infoa tapahtumasta, uskoontulotodistuksia, artikkeleita ja videotallenteita Grahamin julistuksesta.

Ehkä vielä jonain päivänä näemme laajan kristittyjen rintaman yhdessä järjestävän evankelioimistapahtuman, jolla on vaikutusta ihmisten elämään.