Kolmisenkymmentä vuotta sitten, aloittaessani kansainvälisessä kristillisessä radiotyössä, kuuntelijat joko kirjoittivat radioasemalle tai menivät käymään. Jotkut lähettivät äänikasetteja kertoen, miten ilahtuneita he olivat, kun saivat kuulla evankeliumia omalla kielellään. Radiotuottajat liimasivat studion seinään kuuntelijoiden lähettämiä valokuvia motivoidakseen itseään kommunikoimaan ihmiselle eikä vain ’eetteriin’.
Internetin yleistyttyä alkoi ohjelmantekijöille tulla sähköposteja. Sitten kun tekstiviestit keksittiin, kuuntelijat alkoivat lähettää niitä. Vieläkin monessa Aasian maassa valtaosa radioasemien kuuntelijapalautteesta tulee tekstiviesteinä. Ne ovat usein lyhyitä, kannustavia kommentteja tuottajille, toivomuksia tai tervehdyksiä läheisille.
Suurin muutos kuuntelijoiden tavassa olla vuorovaikutuksessa sisällöntuottajien kanssa on tapahtunut digitaalisella puolella. Far East Broadcasting Companylla (FEBC) muutos alkoi kuusi vuotta sitten. Aasian perheradioasemat alkoivat perustaa omia verkkosivujaan ja tavoitella näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Varsinkin maat, joilla on suoratoistopalvelu, keräävät useita satoja tuhansia kävijöitä verkkosivuilleen.
Viimeisin trendi on pikaviestisovellusten käytön yleistyminen. Useimmille meistä WhatsAppin sekä FB Messengerin käyttö on tuttua. Aasiassa näitäkin käytetään, mutta on muitakin, kuten KakaoTalk, Telegram, Line, WeChat, Blackberry Messenger.
Elämäntarinoista pikaviesteihin
Yleisövuorovaikutus on muuttunut. Ennen tuli pitkiä kirjesepustuksia ja kokonaisia elämäntarinoita siitä, miten kristilliset sisällöt ovat vaikuttaneet kuuntelijan elämään.
Digitaalisen maailman avaama vuorovaikutus on pilkkonaisempaa. Viestejä tulee usealta kanavalta, ja niistä on vaikea muodostaa kokonaiskuvaa kuuntelijasta. Mutta digitaaliset kanavat mahdollistavat vuorovaikutuksen yhä useammalle ihmiselle ja tekevät sen vaivattomasti. On paljon helpompaa lähettää pikaviesti kuin kirje.
Jotta digitaalisuuden mahdollistama vuorovaikutus hyödyttäisi työtä, kristillisten sisältöjen tuottajien on perehdyttävä sen käyttöön. Esimerkiksi on rohkaisevaa tietää, että lähes neljännesmiljoona japanilaista on ollut niin kiinnostunut FEBC-Japanin työstä, että on käynyt sen nettisivuilla.
Mongoliassa puolestaan on opittu hyödyntämään Facebookin tarjoamaa analytiikkaa. Wind-FM:n työntekijät tietävät esimerkiksi, että radioaseman Facebook-tykkääjät ovat enimmäkseen 25–42-vuotiaita naisia. Tulevaisuudessa muutkin maat seurannevat Mongolian esimerkkiä ja hyödyntävät Google Analyticsin tarjoamaa kävijäseurantaa.