Kun Jeesusta etsiviä ja häneen turvaavia kehotetaan tulemaan ristin luokse, suunta on täsmälleen oikea. Risti ja ylösnousemus muodostavat uskomme keskuksen, johon meidän tiemme johtaa ja johon se pitäytyy, suostumatta lähtemään pois minkään tai kenenkään houkuttelemana.
Tietä etsivät saattavat kysyä: missä se ristin juuri tai ääri on, jonne olisi löydettävä? Lähtökohta on, että kertoessamme pääsiäisen ilosanomaa rististä ja ylösnousemuksesta, me emme esittele ensi sijassa uskoamme tai työtämme, vaan me julistamme Kristusta. Vuonna 1880 syntynyt pappi Heino Pätiälä sanoi osuvasti:
”Ei ole saarnassa neuvottava ihmisiä odottamaan Pyhää Henkeä, vaan sanaa on saarnattava niin, että kuulijat siitä saavat Hengen lahjan. Kun sinulle julistetaan kaikki syntisi anteeksiannetuiksi Jumalan Pojan veressä, niin siitä saat sekä Pyhän Hengen että uskon, jos et jää evankeliumin vastustajaksi.”
Sana rististä kantaa Kristuksen luoksemme tässä ja nyt. Sana on elävä, voimallinen. Kun kaste ja ehtoollinen sisällytetään julistuksen ytimeen Pätiälän ohjelman kanssa, saamme vastauksen kysymykseen, missä se ristin juuri on. Näissä paikoissa on lupaus Jeesuksen läsnäolosta. Näissä pysymme ja laulamme sydämen pohjasta:
”Ristin luona kiusatulla,
langenneella, vaivatulla,
paras paikka on, paras paikka on.
Siksi älä koskaan lähde,
älä minkään synnin tähden
ristin luota pois, ristin luota pois.
Ristin luona ainoastaan,
synnin turmelusta vastaan
voitto saatu on.
Ristin luona ainoastaan
Isä armahtavi lastaan,
rauhan julistaa, rauhan julistaa.
Ristin luona kiusatulla paras paikka on.” (Viisikielinen 92)
Koskettavaa oli kuulla, että Golgatalle rakennetun Pyhän haudan kirkon alimmassa kerroksessa, lukkojen takana, säilytetään v. 1971 sieltä löytynyttä suureen kiveen tehtyä kivipiirrosta, johon oli kaiverrettu vene ja teksti: ”Domine, Ivimus”, ”Herra, me olemme tulleet”. Kirkkoa ei vielä ollut silloin vielä rakennettu, kun piirros pari sataa vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen tehtiin. Luultavasti kyseessä olivat eurooppalaiset pyhiinvaeltajat. He etsivät Jeesuksen ristiinnaulitsemisen paikan ja tahtoivat jättää sinne oman todistuksensa piirtäen laivansa kuvan ja koskettavan tekstin: ”Domine Ivimus; Herra, me olemme tulleet.”
Golgatalle saavat heikot vaeltajat yhä vieläkin tulla ja siihen jäädä. Ristin äärellä hiljenevät omantunnon vaivat, syyttäjien syytökset ja synnin valta. Ristin luona julistetaan kaikki synnit anteeksiannetuiksi. Sinunkin syntisi, jokainen niistä, on annettu anteeksi Jeesuksen vuodattaman sovintoveren tähden. Saat painaa pyhiinvaeltajien kanssa pääsi Herrasi edessä: ”Domine Ivimus; Herra, me olemme tulleet” – Herra, minäkin olen tullut.
Teksti on Elämä-lehden 4/2019 pääkirjoitus