Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Helvetti on hyvä tuote

 

Useista pyynnöistä ja esittelytilaisuuksista huolimatta en ole vielä koskaan liittynyt verkostomarkkinointiketjuihin.
Ei sillä, olen kyllä joka kerralla harkinnut asiaa ainakin osittain vakavissani.

Lisäravinteet, ternimaidot, kännykkäliittymät tai sekalaiset kodintarvikkeet ovat kaikki asioita, joita ihminen sopivassa mielentilassa ja tarpeessa voisi kyllä ostaa. Olen lisäksi myyntihenkinen: saan tavaraa liikkeelle, enkä pelkää ottaa kontaktia ohikulkijaan, jos tuote ei ole sellainen jota häpeän.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

Verkostomarkkinoinnin testaamattomuus kohdallani johtuu pitkälti siitä, etten osaa myydä kaikkien ketjujen todellista tuotetta, unelmaa rikastumisesta. En tuntemattomalle, enkä läheiselle.

Verkostoyrittämisessä ei ole pohjimmiltaan kysymys varsinaisten tuotteiden välittämisestä tai myynnistä. Todellinen motivoiva voima verkostoihin liittymiselle on unelma taloudellisesta menestymisestä. Tästä todellisesta ytimestä värväystilanteissa puhutaan kiertoilmaisuilla, kuten ”taloudellinen riippumattomuus” tai ”vaurastuminen”.

Menetelmät rikastumisunelman rehabiloimiseksi verkostoyrittämisen piirissä ovat kehittyneet. Rahan sijasta puhuttiin ennen perheen kanssa viettämiseen vapautuvasta ajasta tai mielihyvästä, jonka saavuttaa opastamalla muita menestymisen äärelle. Nyttemmin kuorrutteisiin on lisätty ajatus verkostoyrittämisestä oman elämänhallinnan ja persoonan kehittämisen muotona. Verkostomarkkinointi on niiden ihmisten juttu, jotka ottavat omasta elämästään vastuun.

Verkostoyrittämisen markkinointi kehittyy. Kun katselee esimerkiksi GNLD:n videoita, ainakin minun sisimmmässäni jotain liikahtaa. Katso video

Verkostomarkkinointi ei ole mikään oma erillinen saarekkeensa kaupanteon maailmassa. Tavallisillakin markkinoilla myynnin avainasia on ymmärtää, että varsinaisen tuotteen lisäksi (tai usein sijasta) myydään todellisuudessa tuotetta, joka myyntipuheessa jätetään mainitsematta

Jokainen kiinteistönvälittäjä tietää, ettei hän myy pelkästään seiniä.

Todellinen tuote on unelma onnellisen näköisestä elämästä. Ostajaa kiinnostaa hyvin paljon se, miltä talo, piha ja portti muiden silmissä näyttää.

Jos ollaan halutulla alueella, myydään aluetta, ei taloa.

Vaikka suurinta osaa ostajista toki kiinnostavat huoneiden lukumäärä, pohjaratkaisu ja edessä siintävät julkisivu- ja putkiremontit, kauppa syntyy, jos mielikuvat saadaan myytyä.

Naistenlehdet ovat tulvillaan tarinoita iskelmälaulajista ja kuvataiteilijoista, jotka ovat ostaneet vanhoja kyläkouluja ja juna-asemia. Käytännöllisyys ja taloudellisuus on saanut väistyä lumoavien mielikuvien tieltä. Maali on kuitenkin saavutettu, koska se lehtikin teki sen sisustusjutun. Joku ostaa tarinan ehjästä elämästä romanttisessa ympäristössä.

Autokaupassa ollaan tekemisissä niin ikään mielikuvien kanssa. Kaikki eivät haali kalliita kulkuvälineitä, mutta on paljon niitä, joille auton vaihtaminen tarpeeksi usein on tärkeää. Jokamies tietysti painottaa huolettomuutta, mutta todelliset syyt ovat toiset.

Keskimääräistä komeampi Audi tai Volvo ei välttämättä ole tavoiteltu statussymboli. Kyllä kohtuullisen usein alla vaihtuva Toyota tai Fordkin keskituloisten maailmassa käy vihjeeksi siitä, että hyvin pyyhkii.

Autokauppias tietää tämän. ”Hyvä kaakki sulla on kyllä alla, kaipaatko päivitystä”, tulee kuultua melkein aina kun autokauppaan eksyn.

Auto on harvoille miehille sen tunnetun ruumiinosan jatke. Enemmänkin on kysymys viestistä: minä hallitsen elämääni.

Päivittämistä tarjoava autokauppias myy tätä viestiä.

Matkaoppaissa siintävät kullanvalkoiset rannat, turkoosit uima-altaat, ravintolat iltavalaistuksessa ja eksoottiset hymyt.

Todellinen myytävä tuote aikuiselle on unelma siitä, että pääsisi lomalle omasta elämässään, kokonaisuutena. Huolet häviäisivät, akut tulisi ladattua.

Olen matkustanut aika paljon ja huomannut, että vaikka matkailu avartaa, sillä ei voi kompensoida arkisen palautumisen ja pysähtymisen tarvetta. Ihmisellä ei todellisuudessa edes ole mitään akkuja, joita ladata. Joka päivä tarvitaan lepoa ja palautumista. Rakastan lomia, mutta olen huomannut, ettei niiden varaan todellakaan kannata laskea vuotuista levon tarvetta. Yllättävän moni urasuuntautunut ihminen nimittäin laskee.

Unelma totaalisesta irtaantumisesta on kuitenkin hyvä tuote. Se saa lentokoneet ja hotellit täyttymään.

Vaatekauppa on kuulemma vaikeassa tilanteessa: se ostovoimaisin väki, ikääntyvä väestö, pitäisi saada sovitettua johonkin muodistumislokeroon. Tyylikkäästi ikääntyvä ei pukeudu nuorisovaatteisiin, muttei myöskään klassisiin muodollisiin vaatteisiin.

Kultasuonta ei ole löytynyt. Uusien aikuisten-aikuisten ihannepukeutuminen on jotain, mihin muotimaailma ei ole vielä löytänyt kunnon vastausta.

Toimin satunnaisesti evankelistana, ja puhun myös tilanteissa, joissa paikalla on ihmisiä, jotka eivät ole vielä insaidereita kristillisissä piireissä.

Brutaali havainto tosielämästä: jokaista ihmistä maallistumisasteesta riippumatta kiinnostavat hengellisiä asioita pohtiessaan iankaikkisuuskysymyset, eli ”mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen?”.

Aina kun gospelkonsertissa alkaa puhe siitä mahdollisuudesta, että joutuu kuoleman jälkeen helvettiin, riehakkainkin teiniyleisö hiljenee. Ollaan asioiden ytimessä, siitä mistä kristinuskossa pohjimmiltaan on kysymys. Helvetti ja siltä välttyminen on hyvä ”tuote”.

Yksi syy siihen, miksi kristinusko Suomessa näivettyy on se, ettei puhuta enää ydinasiasta, sielun pelastuksesta. Jos ihmiselle esitellään Raamatusta faktat ilman kaunistelua, hän päätyy automaattisesti prosessiin, jossa hän ratkaisee suhteensa Jeesukseen ja sovitustyöhön. Olen iloinen, että esimerkiksi hiljattain Hengellisillä syventymispäivillä innostettiin painottamaan uskon ydinasioita. Lue uutinen

Kiusaus käsitellä kevyempiä teemoja on tietysti kova. Jokainen meistä haluaa päästä helpolla. Mutta jos yrittää ”myydä” todellisen tuotteen sijasta jotain toisarvoista, jota ”asiakas” ei pohjimmiltaan kaipaa, ei hyvää tulosta voi odottaa.