Ihmisiä ja ilmiöitä: Severi Laakso: pappi ja muusikko samassa paketissa Ihmisiä ja ilmiöitä: ”Raamattu, biologia ja lapset” – Norjassa laadittu julistus perinteisen sukupuoli- ja avioliittokäsityksen puolesta

Hengellisyyden monet kasvot

 

Tänä päivänä on tarjolla hengellisyyttä, joka muistuttaa läheisesti kristinuskoa, mutta ei sitä ole. Aina ei ole helppoa erottaa, mistä lähteestä hengellisyys kumpuaa.

Kun googlasin sanaparin Hengellinen ihminen, ensimmäisenä hakutuloksissa oli jw.org ja otsikko: ”Mitä on hengellisyys? Voiko olla hengellinen kuulumatta mihinkään uskontoon?” Klikkaamalla linkkiä päätyy Jehovan todistajien verkkosivuille, jossa kerrotaan, miten Raamattu vastaa tuohon ensimmäiseen kysymykseen.

SRO neliöb. 17.-23.10.

Hämmentävää. Jehovan todistajat puhuvat Raamatusta ja käyttävät raamatunjakeita opetuksissaan. Mutta he eivät ole kristittyjä ja heidän Raamattunsa poikkeaa kristittyjen Raamatusta. Jehovan todistajat eivät tunnusta Jeesusta Kristusta lihaan tulleeksi ja ylösnousseeksi Vapahtajaksi. He myös kieltävät kolminaisuusopin, joka on keskeistä kristinuskossa.

Suuren yleisön silmissä Jehovan todistajat sijoitetaan usein samaan porukkaan kristittyjen kanssa. Wikipediakin toteaa liikkeen olevan kristillisperäinen liike, joka korostaa lopunajan odotusta.

Puun hedelmät eivät ole heti näkyvissä, vaan vasta ajan kuluessa.

Viime juhannuksena Jehovan todistajilla oli iso kansainvälinen tapahtuma (konventti) Helsingin Messukeskuksessa. Paikalla oli yli 20 000 Jehovan todistajaa. Helsingin Sanomat teki jutun tapahtumaan valmistautumisesta. Jutun alussa toimittaja kirjoitti, kuinka talkoolaisten rukous Messukeskuksessa päättyi Jeesuksen Kristuksen nimeen. Jutussa kerrottiin myös, että tapahtuman yhteydessä ihmisiä kastetaan. Hämmentävää. Samoja elementtejä kuin kristinuskossa.

Aiemmin tänä vuonna olin näytteilleasettajana eräillä messuilla. Siellä eräs messukävijä katseli jääkaappimagneettejani, joissa on raamatunlauseita, kiinnostuneena ja kysyi,  olinko kiinnostunut hengellisistä asioista. Kerroin olevani, mutta en siinä antautunut syvempään keskusteluun. Lähtiessään hän ojensi minulle käyntikortin saatesanoilla: ”Täältä löydät lisää hengellistä materiaalia.” Olin yllättynyt. Hän oli ojentanut minulle kortin, jossa luki jw.org. Hän tarjosi Jehovan todistajien hengellisyyttä.

On hengellisyyttä, joka on lähtöisin Jumalasta ja hengellisyyttä, jonka lähde on jotain muuta. Kirkon luottamustehtävissä olen huomannut, että seurakunnan olemusta saatetaan strategiadokumenteissa luonnehtia hengelliseksi yhteisöksi. Mielestäni olisi tärkeää aina korostaa, että kyse on kristillisestä yhteisöstä, sillä pelkkä hengellinen-sana jättää tilaa myös muille kuin Jumalan Hengelle. Hengellisyyttä ja hengellisiä kokemuksia tarjoavat niin monet tahot, joten on tärkeää olla tietoinen, mistä lähteestä hengellisyys kumpuaa – Jumalasta vai sielunvihollisesta?

Jeesus opetti, että hedelmistään puu tunnetaan. Onko hedelmänä iloa, rakkautta, rauhaa, ystävällisyyttä, pitkämielisyyttä, uskollisuutta, hyvyyttä, sävyisyyttä ja itsensähillitsemistä vai jotain muuta? Monet uushenkisyyden toimijat tarjoavat ihmiselle aluksi hyviä ja kauniita asioita, mutta usein pitkässä juoksussa vaikutus on jotain muuta – näin ainakin monet uushenkisyydestä vapautuneet ihmiset ovat kertoneet. Puun hedelmät eivät ole heti näkyvissä, vaan vasta ajan kuluessa.

”Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.” Sananl. 16:25