Kysymys historiallisesta Jeesuksesta on askarruttanut teologeja 1700-luvulta lähtien. He ovat nähneet hänessä esimerkiksi apokalyptisen profeetan, karismaattisen parantajan, kyynikko-filosofin ja yhteiskunnallista uudistusta ajavan julistajan. Jeesus on ollut musta mies, marxilainen vallankumouksellinen, palestiinalainen ja feministi. Monia kontekstuaalisia teologioita on syntynyt kristittyjen halusta tehdä maailmasta parempi paikka.
Jerusalemin Caspari-keskus, jossa työskentelen, järjestää ensi marraskuussa viidennen kerran kurssin Discovering Jesus in His Jewish Context (Löytöretki Jeesuksen juutalaisuuteen). Kuinkahan moni kurssin nimen nähdessään ajattelee, että tässä on taas yksi yritys valjastaa Vapahtaja vetämään jonkun ideologisia vankkureita? Se olisi varsin looginen päätelmä, mutta siitä ei mielestämme ole kyse.
Kaikki tietävät, että Jeesus oli juutalainen. Enempää miettimättä monet kristityt kuitenkin olettavat, että apostoli Paavali kääntyi kristinuskoon. Eikös se tapahtunut Damaskoksen tiellä? Kristillinen raamatuntulkinta perustuu pitkälti Paavalin kirjeisiin. Meillä on esimerkiksi taipumus jättää huomiotta Apostolien tekojen kuvaus siitä, kuinka juutalainen Paavali oli. Tutkimus osoittaa, että kristinusko säilyi huomattavan kauan juutalaisena liikkeenä. Monet tekijät historiassa vaikuttivat kehitykseen, jossa kristinusko ja juutalaisuus lähtivät eri suuntiin ja muotoutuivat eri uskonnoiksi. Alussa juutalainen uskova oli Jeesuksen seuraajan standardi, se ”normaali uskova”. Myöhemmin, kun muista kansoista liittyi paljon ihmisiä mukaan, valtasuhteet kirkossa vaihtuivat ja lopulta juutalainen tapa seurata Jeesusta käytännössä katosi kokonaan.
Yleisesti ottaen tämän päivän messiaaninen liike pyrkii elvyttämään juutalaisen tavan seurata Jeesusta. Toki alkukirkon juutalaisuuden ja modernin messiaanisen liikkeen välillä on 1700 vuoden kuilu, jos lähtökohdaksi otetaan neljäs vuosisata, jolloin juutalaiskristillisyyden voidaan katsoa hävinneen. Siitäkin huolimatta messiaaninen liike voi avata meille kristityille uudenlaisen ikkunan Raamattuun, Messiaaseen ja Jumalan suunnitelmaan tämän maailman varalle.
Monet turistit matkustavat Israeliin vaeltamaan Jeesuksen jalanjäljissä. He opiskelevat historiaa ja tutkivat ikivanhoja kirkkoja ja arkeologisia kohteita. Joka paikka on täynnä kiehtovia kiviä. Mutta missä ovat elävät kivet? Kun teemme kurssilla kymmenen päivää kestävää löytöretkeämme, osallistujille tarjoutuu mahdollisuus oppia uutta kuuntelemalla Jeesuksen juutalaisia veljiä ja sisaria sekä arabikristittyjä.
Reilu vuosi sitten mukana oli Lähetysyhdistys Kylväjästä esimieheni Pentti Marttila, joka muistelee kokemustaan: ”Olen paljon matkustanut Israelissa sekä työn että vapaa-ajan merkeissä ja tutustunut messiaaniseen liikkeeseen. Silti minulle tuli vastaan monia uusia asioita, ja kurssi todella laittoi miettimään aiemmin oppimaani.” Pari vuotta aikaisemmasta palautteesta luimme tyytyväisen osallistujan kommentin siitä, miten monenlaisia, vaikeitakin aiheita käsiteltiin; muun muassa ikuisuuskysymystä Israelin ja palestiinalaisten konfliktista, ja sen vaikutusta teologiaan ja uskovien keskinäisiin suhteisiin. Helppoja vastauksia ei ollut silloin tarjolla hänelle, eikä niitä taida olla seuraavillakaan kursseilla. Sen sijaan luvassa on yllin kyllin kiinnostavia kysymyksiä, inspiroivia kohtaamisia ja mieleenpainuvia paikkoja.