Aika ajoin elämän tapahtumat avaavat mielenkiintoisella tavalla Raamatun opetusta siitä, miten käskyt suojelevat ihmisen elämää.
Helsingin Sanomat kysyy laajassa ja ansiokkaassa artikkelissaan Tauti X 14.3.2020, miten koronavirus levisi Kiinasta maailmalle. Tutkijat tiesivät etukäteen epäillä jotakin tällaista. Lähikontakteista eläinten kanssa lähtee tartuntoja, joilla on huikeita vaikutuksia. Tämä ei tapahtunut ensi kertaa. Artikkelin mukaan Kiina sittemmin kielsi villieläintorit, joilla on tarjolla 50 tai enemmän syöntiin tarkoitettua ja suoraan luonnosta otettua eläintä.
Nykyihmiselle Raamatun tekstit ovat jonkin verran tuntemattomia. Lainaan tässä kohdan Israelin opettajalta Moosekselta yli kolmen tuhannen vuoden takaa:
»Saatte syödä kaikkia puhtaita lintuja. Mutta lintuja, jotka ovat saastaisia, ette saa syödä. Niitä ovat kotka, hanhikorppikotka ja partakorppikotka, isohaarahaukka ja kaikki muut haarahaukat, kaikki korpit …. sekä harjalintu ja lepakko. Kaikki siivekkäät pikkueläimet ovat saastaisia; niitä ei ole lupa syödä. Mutta kaikkia puhtaita siivekkäitä saatte syödä.” (5. Moos. 14:11-20.)
Huomiota kiinnittää mm. lepakko, jonka nimi on näissä tautiyhteyksissä mainittu. Kuunnella tai lukea tästä voi vaikkapa Ylen Areenasta Tiedeykkönen 30.1.2020: ”Wuhanin uusi koronavirus iski lepakoista ihmisiin väli-isännän ja kiinalaisen torin kautta.”
Pidemmät listat eläimistä löytyvät 3. Moos. 11. luvusta ja 5 Moos. 14. luvusta. Yhteensä kymmeniä lajeja ja nimiä.
Mistä Mooses tiesi. Hän kertoo itse 3. Moos. 11. luvun alussa: Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille – sekä kehotti kirjoittamaan ilmoittamansa asiat Israelin kansalle. Näin se kerrotaan ja näin sen uskon.
Entäpä sitten se pieni lapio, mikä piti olla mukana – Kun siellä syrjässä istut tarpeellesi, kaiva ja peitä tarpeesi kuoppaan. (5 Moos. 23:12,13). Sittemmin 1800- ja 1900-lukujen kokemusten myötä havaittiin, että huikean vaarallisen koleran leviämisen suurin syy oli ulosteiden saastuttama vesi ja ruoka. (Yle areena 2016 ja 30.3.2020.)
Virus- ja bakteeriketjut piti siis katkaista jo etukäteen. Tieteessä tätä virusten ja bakteerien vaaraa on ymmärretty vasta nyt tuhansien vuosien päästä.
Mitäpä siitä olisi tullut, jos Israelin kansa olisi suoraan tai epäsuorasti ollut tekemisissä vaikkapa noiden varsinaisten virusmagneettien eli lepakoiden kanssa. Olisi kansallinen olemassaolo tainnut loppua suhteellisen lyhyeen.
Tämä on opetus meille yleisemminkin: käskyt suojelevat elämää. Raamattua olisi ollut hyvä lukea siellä idässäkin ja täällä meillä.
Ihmisten teoilla on siis seurauksensa. Tästä lainalaisuudesta, joka usein tuo ilmi ihmisen lankeemuksen ja synnin olemassaolon, puhuvat sekä Vanha että Uusi testamentti. Ne kertovat, Vanha ennakoivammin ja Uusi kirkkaasti, myös anteeksisaamisen mahdollisuudesta. Siitäkin kannattaa lukea.
Jouko Jääskeläinen, valt. tri, tietokirjailija, Vantaa