Far East Broadcasting Company (FEBC), kuten moni muukin kansainvälinen kristillinen mediajärjestö, on vuosikausia tukeutunut viestinnässään ilmoittamaan yleisön reaktioiden määrää. Ensin olivat kirjeet, sitten tulivat faksit ja puhelinsoitot. Mikäli radioasema on paikallinen, kuuntelijat käyvät juttelemassa asemalla, jopa tuovat tuliaisia. Kerran Indonesian Padangissa paikallisella radioasemalla sain maistella hiilloksella paistettua pullantapaista leivonnaista, jonka kuuntelija oli sinne tuonut.
Kännyköiden myötä tekstiviestien lähettäminen mediajärjestöille yleistyi. Internetin laajenemisen myötä netti- tai verkkosivuja rakenneltiin palvelemaan yleisön tarpeita. Sosiaalinen media lopulta mullisti median ja yleisön vuorovaikutusmahdollisuudet.
Digitaalisuuden lisääntyminen on mahdollistanut ja helpottanut yleisön reaktioiden seuraamista. Sisällöntuottajat voivat reaaliaikaisesti seurata kommentteja sosiaalisessa mediassa ja vastata niihin hetimiten.
Postisäkeistä kommentteihin
Itse olen FEBC:n piirissä saanut seurata vuorovaikutuksen muutosta. Postisäkkien sijaan nykyään yleisöltä tulee erilaisten digitaalisten alustojen välittämiä kommentteja, kysymyksiä ja ehdotuksia. Vain äärimmäisissä maaseutuoloissa, missä internet ja kännykkäverkot eivät toimi, yleisö vielä viestii perinteisillä tavoilla.
FEBC:n kutsu oli mennä Aasiaan, etenkin Kiinaan, viemään evankeliumia vallankumouksen jälkeen. Jo 75 vuotta sitten alkoi kiinankielinen työ, joka mediajärjestön tilastoissa edelleen näkyy merkittävällä tavalla. Valtaosa FEBC:n yleisöstä on kiinalaisia, jotka kuuntelevat hengellisiä sisältöjä enimmäkseen suoratoistopalvelun välityksellä. Kiinalaisten ohella FEBC:n yleisö koostuu muista aasialaisista etnisistä ryhmistä sekä venäläisistä.
Mitkä sitten ovat suosituimpia viestittelyn kanavia? Meille tutut WhatsApp ja Messenger ovat FEBC:n maailmassa paljon käytettyjä. Thaimaassa viestitellään LINE-sovelluksella. Sisältöjen seuraamisessa sekä podcastit että YouTube kasvattavat suosiotaan.
Tällä vuosikymmenellä datan keruu kristillisen median yleisöistä tulee automatisoitumaan. Kristilliselle mediatyölle automatisoinnin hyödyntämisestä on paljon etua.
Data on neutraalia. Data kertoo, miten asiat ovat − edellyttäen, että data on kerätty luotettavalla tavalla. Datan avulla voidaan entistä paremmin kertoa kristillisen sisällön hyödyistä ja vaikutuksesta. Datan avulla voidaan nykyistä paremmin arvioida kristillisen median yleisöjen kokoa ja koostumusta.
Kolmenkymmenen vuoden aikana kansainvälinen kristillinen mediatyö on muuttunut paljon. Sisältöjä voidaan jakaa monella tapaa, ja etsijät voivat löytää vastauksen elämän tarkoitukseen usean alustan avulla. Yleisö ei ole enää passiivinen vastaanottaja, vaan aktiivinen osallistuja. Reaktiosta on tullut ihminen.