Heinäkuussa 2017 Maahanmuuttovirasto kertoi verkkosivuillaan havainneensa, että aiempaa useampi turvapaikanhakija kertoi hakemuksessaan kääntyneensä kristityksi ja oli sen vuoksi vaarassa kotimaassaan. Myös kielteisen päätöksen saaneiden uusintahakemuksissa tuotiin yhä useammin esille sama perustelu. Maahanmuuttoviraston uutisessa todettiin myös, että viranomaisen pitää vakuuttua siitä, että syy turvapaikan hakemiselle on aito ja ettei kukaan ulkopuolinen taho, kuten esimerkiksi seurakunnan pastori tai turvapaikan hakijan tukihenkilö saa vaikuttaa viranomaisen päätökseen.
On mahdollista, että jotkut turvapaikan hakijoista ovat käyttäneet kristinuskoon kääntymistä verukkeena myönteisen lupapäätöksen saamiseksi. Mutta suurin osa kääntymisistä on epäilemättä aitoja. Onhan monet seurakunnat raportoineet siitä, kuinka monia muslimitaustaisia on kastettu kristityiksi. Useimmissa tapauksissa kyse ei ole mistään hetken mielijohteesta, vaan ensin on saatu opetusta, harkittu huolella ja sitten tehty uskon ratkaisu. Muslimille kääntyminen kristityksi on aina iso päätös, josta seuraa painostusta, jopa vainoa uskon vuoksi.
Mari Turunen dokumentoi kirjassaan Kääntyneet Suomessa islamista kristinuskoon kääntyneiden maahanmuuttajien kokemuksia. Kirjaansa varten Turunen haastatteli yli kolmeakymmentä islamista kristinuskoon kääntynyttä maahanmuuttajaa. Haastatellut olivat kokeneet häirintää ja painostusta laidasta laitaan, haukkumisesta eristämiseen ja uhkailusta väkivaltaan.
Kuka muslimi haluaa esittää kristityksi kääntynyttä, kun islamin mukaan muslimi ei voi vaihtaa uskontoaan? Ja jos vaihtaa, siitä seuraa vainoa.
Kansainvälisten sopimusten mukaan ihmistä ei voi palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus, vaino tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtalo.
Ja kuitenkin. Suomi palauttaa koko ajan kristityksi kääntyneitä turvapaikanhakijoita maihin, joissa he joutuvat suurella todennäköisyydellä hengenvaaraan. Yksi näistä maista on Afganistan
Viime viikolla julkaistun kristittyjen vainoja mittaavan World Watch Listin mukaan Afganistan on kristityille toiseksi vaarallisin maa maailmassa. Ykköstilaa pitää tuttuun tapaan Pohjois-Korea. Afganistan saa listauksessa saman pistemäärän kuin Pohjois-Korea, joten käytännössä maiden tilanne on yhtä huono uskonnonvapauden näkökulmasta.
Siksi on käsittämätöntä, että kristittyjä palautetaan Afganistaniin. Maahanmuuttoviraston asiantuntijuutta uskon aitoudesta voi ihan aiheesta kyseenalaistaa. Jos ei ole valmiutta ottaa esimerkiksi seurakunnan työntekijän näkemyksiä huomioon, niin millä perusteilla viranomainen tekee ratkaisunsa. Monesti turvapaikan haastattelutilanteessa tulkkina on muslimi. Kuka varmistaa turvapaikanhakijan oikeudenmukaisen käsittelyn näissä tilanteissa?
Oulussa ja Helsingissä paljastunut seksuaalirikosvyyhti on saanut hallitukseen vauhtia – mikä on hyvä asia. Seksuaalirikosten rangaistuksia on tarpeen kiristää. Onhan se käsittämätöntä, että minimirangaistu esimerkiksi lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä on vuosi ehdollista vankeutta. Lapsi saa elinkautisen trauman ja rikoksentekijä pääsee lähes pälkähästä.
Turvapaikanhakijoiden syyllistyminen raskaisiin rikoksiin on vauhdittanut keskustelua muun muassa turvapaikan hakuprosessin nopeuttamisesta ja turvapaikan myöntämisperusteiden kiristämisestä. Hakuprosessia pitää nopeuttaa, se on selvä. Vuosien odottelu vastaanottokeskuksissa aiheuttaa turhautumista, mielenterveysongelmia ja altistaa myös rikoksille. Mutta myöntämisperusteiden kiristäminen voi tarkoittaa sitä, että rangaistus kohdistuu ryhmään rikoksiin syyllistyneiden yksilöiden sijaan.
On tärkeää miettiä keinoja, joilla voidaan ehkäistä rikoksia. Turvapaikanhakijoita pitää valistaa Suomen lainsäädännöstä, seksuaalietiikasta, tasa-arvosta ja suomalaisesta kulttuurista. Ja tiedot tulee myös testata.
Kristityiksi kääntyneet turvapaikanhakijat ovat vaarassa jäädä jalkoihin, jos turvapaikan myöntämiskriteerejä kiristetään. Ja kuitenkin he ovat se ryhmä, joka voisi lisätä turvallisuutta, jos heidän asemansa ymmärrettäisiin oikein.
Timo Keskitalo kirjoitti aiheesta blogissaan syksyllä 2017 Turun puukotusiskun jälkimainingeissa:
Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että nyt pitäisi pystyä tunnistamaan maahanmuuttajien keskuudesta potentiaaliset terrori-iskujen tekijät, ennen kuin he aiheuttavat ikävyyksiä. Samat henkilöt maahanmuuttajien keskuudessa, jotka uhkailevat ja pahoinpitelevät kristityksi kääntyneitä turvapaikanhakijoita, ovat todennäköisesti myös uhka koko yhteiskunnalle. Kristityksi kääntyneet turvapaikanhakijat ovat kuin sensori, joka tuntee ensimmäisenä kansainvälisen terrorin uhkat. He ovat meidän silmämme ja korvamme. He kuulevat asioita omalla kielellään, näkevät pieniä asioita, joita me emme huomaa ja ovat ensimmäisiä uhreja. Kristityksi kääntyneet turvapaikanhakijat ovat turvallisuutta lisäävä tekijä meille kaikille.
Keskitalo puhuu potentiaalisista terrori-iskun tekijöistä mutta arvelen, että kristityiksi kääntyneillä turvapaikanhakijoilla voisi olla enemmän tietoa ja varhaisempaa aavistusta myös mahdollisiin seksuaalirikoksiin syyllistyneistä kuin viranomaisilla.