Uutiset: Sley vastaa Ylen kritiikkiin: ”Työmme Inkerin kirkossa noudattaa piispainkokouksen linjauksia” Ihmisiä ja ilmiöitä: Severi Laakso: pappi ja muusikko samassa paketissa

”Kun pahan valta kasvaa ympärillä, vahvista ääni toisen maailman”

 

Natsien 9.4.1945 teloittama saksalainen pappi ja teologi Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) kirjoitti virren Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan ollessaan vangittuna. Hän lähetti 7-säkeistöisen runon ”Hyvien voimien suojaan” tervehdyksenä omaisilleen vuoden 1944 lopussa. Bonhoeffer oli osallistunut natsien vastaiseen vastarintaliikkeeseen, mikä johti hänen vangitsemiseensa keväällä 1943. Runon on suomen kielelle kääntänyt runoilija Anna-Maija Raittila, ja se on virsikirjassa virsi numero 600.  Otsikon sanat aloittavat neljännen säkeistön.

Nuo sanat ovat pyörineet mielessäni viime päivinä. Elämme aikaa, jolloin kukaan ei voi tietää, mikä on maailman tilanne huomenna, ensi viikolla, kuukauden tai vuoden kuluttua. Aina tulevaisuus on hämärän peitossa, mutta ihmisillä on kuitenkin ollut perusluottamus siihen, että elämä jatkuu jokseenkin ennallaan. Nyt luottamukselta on mennyt pohja ja turvallisuuden tunne on pahasti säröillä. Tarve kokea turvallisuutta on yksi ihmisen perustarpeista kuuluisassa Abraham Maslowin kehittämässä tarvehierarkiassa. Se on heti fysiologisten tarpeiden jälkeen tärkein ihmisen tarve.

Kirkkorekry neliöb. 14.-27.10.

Uhkaavia pilviä on kerääntynyt taivaalle. Se, mitä ei uskottu, tapahtui. Pahan valta kasvaa ympärillä. Toki pahuuden töitä on ollut koko ajan eri puolilla maailmaa. On terrorismia, sotaa, väkivaltaa, sortoa, vainoa, ihmiskauppaa, huumekauppaa ja niin edelleen. Mutta Ukrainan sota on tuonut pahuuden lähelle ja horjuttaa turvallisuuden tunnettamme. Se mitä tapahtui Ukrainassa, voi periaatteessa tapahtua myös Suomessa.

Juuri kun koronakriisi alkoi hellittää, Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Pelottava sota tuli Eurooppaan. Pelkoa lisää se, että sodan aloitti maa, jonka kanssa Suomella on yhteistä rajaa yli 1300 kilometriä. Maa, jota johtaa arvaamaton ja pidäkkeetön yksinvaltias.

Tänään rukoukseni on, että Jumala vahvistaisi toisen maailman ääntä, Jumalan valtakunnan todellisuutta. Jumala on luvannut antaa meille tulevaisuuden ja toivon (Jer. 29:11). Hän on luvannut olla meidän kanssamme joka päivä maailman loppuun asti, siksi meidän ei tarvitse pelätä. Näinäkin maailman aikoina voimme luottavaisesti turvata Jumalaan. Hän hallitsee. Virren 397 sanoin: ”Kun on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa.”

Ehkäpä Jumala on sallinut Eurooppaa koeteltavan rajuilla keinoilla, jotta ihmiset kääntyisivät hänen puoleensa. Jumala on hyvä, ja hänellä on hyvä tahto ihmistä kohtaan. Evankeliumi on tarjolla tänäänkin – jokaiselle. Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus ovat kristinuskon ytimessä. Jeesus sovitti ihmiskunnan synnit ristillä. Ihminen voi saada rauhan sydämeensä ja löytää yhteyden Jumalaan uskomalla Jeesukseen, Rauhanruhtinaaseen. Sydämen rauha, ilo ja vapaus ovat jotain, mitä maailma ei voi antaa. Jumala voi. Kun turvallisuuspoliittiset mannerlaatat liikkuvat, on lohdullista tietää, että kaikkivaltias Jumala hallitsee. Hän tietää, missä mennään. Hän oli, hän on ja hän on aina oleva. Iankaikkisesta iankaikkiseen. Nyt on aika rukoilla ja julistaa toivon evankeliumia.

”Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” (Luuk. 21:26-28)