Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Kuolleiden kaupunki: osa 2

 

Rooma, ikuinen kaupunki, ei ole vain roomalaiskatolilaisten pyhiinvaelluspaikka. Sen historia on osa kaikkien kristittyjen yhteistä historiaa. Viimeksi kirjoitin apostoli Pietarin viimeisiin päiviin liittyvistä paikoista aikansa imperiumin pääkaupungissa. Nyt on aika kääntyä Paavalin puoleen.

Toisin kuin Pietarista, apostoli Paavalin Roomaan tulosta Raamattukin puhuu. Apostolien teoista tiedämme hänen joutuneen Roomaan vankina vedottuaan keisariin noin vuonna 60. Hänellä oli Rooman kansalaisena oikeus tehdä niin. Hänen laivansa päätyi vaiherikkaan matkan lopulla Puteoliin (nyk. Pozzuoli) Neapoliksen pohjoispuolelle, mistä matka jatkui Roomaan yhä olemassa olevaa Via Appiaa pitkin (Ap. t. 28:13-15). Apostolien tekojen mukaan Paavali asui Roomassa jonkinlaisessa kotiarestissa omalla kustannuksellaan häntä vartioineen sotilaan kanssa vieraita vastaanottaen ja evankeliumia julistaen ainakin kahden vuoden ajan (Ap. t. 28:16, 30-31). Paavali myös saneli kirjeitä vankeudesta käsin (Ef. 3:1; 4:1; 6:20; Fil. 1:4, 12-14, 17, 19; Kol. 4:10, 18;). Hän piti vankeuttaan Jumalan avaamana ovena evankeliumille: Paavalin kautta Kristus tuli tunnetuksi jopa Rooman praetoriumissa eli vartiostossa ja muun keisarillisen palvelusväen keskuudessa (Fil. 1:13; 4:22). Hän selvästi pohdiskeli sitä, mitä hänelle pian kävisi ja odotti jo kuolemaansa (Fil. 1:23), mutta samalla hän myös toivoi pääsevänsä taas näkemään hänelle rakkaita filippiläisiä (Fil. 2:23-24).

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

Paavalin kuolemasta Uusi testamentti ei kerro. Yhden tradition mukaan Paavali olisi päässyt vapaaksi ja lähtenyt vielä Roomasta lähetysmatkalle Hispaniaan (nyk. Espanja) kuten oli aiemmin toivonut (Room. 15:24, 28). Apostolinen isä Klemens kirjoittaakin ensimmäisen ja toisen vuosisadan vaihteessa Paavalin ehtineen lännen ääriin saakka ja sitten kuolleen (1. Klem. 5:5-6). Voi olla, että Paavali vangittiin jälleen ja surmattiin Roomassa. Tai sitten Klemensin viittaus länteen ei yllä aivan Hispaniaan saakka.

Roomassa on joka tapauksessa kolme paikkaa, jotka liitetään Paavalin elämän viimeisiin vaiheisiin: vankila, mestauspaikka ja hauta. Kaikkien yllä seisoo nykyään kirkko.

Mamertiinien vankila Forumin kupeessa oli varattu Rooman vaarallisimmille vangeille. Se liitetään erityisesti Pietarin vankeuteen, mutta myös Paavalin arvellaan viettäneen siellä viimeiset päivänsä. Vankilassa voi nähdä reiän, jonka läpi vangit laskettiin alas märkään kivikammioon. Legendan mukaan ainakin Pietari kastoi siellä jotkut kanssavangeistaan.

Muinaisen Via Laurentinan päässä sijaitsee kirkko nimeltä San Paolo alle Tre Fontane. Perimätiedon mukaan Paavali mestattiin tällä paikalla keisari Neron vainoissa. Häntä ei Rooman kansalaisena ristiinnaulittu kuten Pietaria, vaan hän sai kokea armollisemman mestauskuoleman. Tarina kertoo, että Paavalin pää ponnahti maasta kolme kertaa. Näille kohdille nousi kolme lähdettä, mihin kirkon nimikin viittaa. Lähteet voi nähdä barokkikirkon lattian alla. Myös itse mestauspylvästä esitellään yhdessä kirkon nurkassa.

Paavali haudattiin samalle suunnalle kaupungin muurien ulkopuolelle Ostiensen tien varrella sijainneelle hautausmaalle. Kuten Pietarin, Paavalinkin hauta oli suosittu varhaiskristittyjen pyhiinvaelluspaikka, ja sen ylle pystytettiin pian muistomerkki. Kun keisari Konstantinus teki kristinuskosta sallitun 300-luvun alussa, hän rakennutti kristinuskon virallistamisesta selkeästi viestineen kirkon myös tälle paikalle. Nykyinen San Paolo fuori le Mura -kirkko on useiden vuosisatojen laajennus- ja korjaustöiden tulos. Vuosina 2002-2006 tehtyjen arkeologisten kaivausten tuloksena 300-luvun kirkon rakenteet ja kivinen hauta-arkku kaivettiin esille. Sen päädyn voi nyt nähdä rautaritilän takaa aivan alttaritabernaakkelin alla. Luultavasti 300-luvulla Paavalin jäänteet siirrettiin nyt näkyvissä olevaan sarkofagiin, johon myös kaiverrettiin teksti ”PAULO APOSTOLO MART”, suomeksi ”Paavali, apostoli [ja] mart[tyyri]”. Radiohiilitutkimuksen perusteella sarkofagin luut kuuluvat ensimmäisellä vuosisadalla eläneelle miehelle. Ylle on myös laitettu ketjut, joiden väitetään kuuluneen Paavalin vankeusaikaan. Paavalin oletetun kävelysauvan voi nähdä kirkon pyhäinjäännösnäyttelyssä. Sekä Paavalin että Pietarin pääkallot on perimätiedon mukaan kuitenkin viety Lateraanin Johanneksenkirkkoon.

Kaiken kaikkiaan muurien ulkopuolisen Paavalinkirkon ilmapiiri on ainakin Paavali-tutkijasta koskettava, oltiin sen aitoudesta mitä mieltä tahansa. Pakanoiden apostoli kuoli vangittuna pakanoiden käsissä. Niin hänen elämänsä kuin kuolemansakin muistuttavat meitä siitä, miten suuren uhrauksen tämäkin apostoli teki, jotta myös meillä olisi usko Kristukseen.