Lähes seitsemän miljoonan painoksena leviävä National Geographic on populaaritieteellinen julkaisu, joka on tunnettu erityisesti korkealaatuisesta kuvituksestaan. Viime vuonna se julkaisi hienon Raamattua käsittelevän erikoisnumeron. Kirjoitin siitä taannoin Seurakuntalaiseen. Nyt lehti yllättää uudestaan. Juuri ilmestyneen erityispainoksen aiheena on Jeesus. Lehteä on vielä jonkin aikaa saatavana, mutta se tuskin tulee suomalaisena versiona. Englanninkielisen julkaisun nimi on The Story of Jesus.
Lehti vakuuttaa esittelevänsä Jeesuksen ajan taustamaailmaa, arkeologisia löytöjä sekä uusimman tutkimuksen antaman kuvan Jeesuksesta. Näin se myös tekee ja tapansa mukaan höystää kertomusta laadukkaalla kuvituksella. Kuvat ovat kristillisestä taiteesta, arkeologisesta esineistöstä sekä muutamista elokuvista. Teksti noudattelee suurimmaksi osaksi evankeliumikertomusten kuvauksia Jeesuksesta. Se nostaa asiallisesti esiin evankelistojen erilaisia korostuksia, mutta ei aseta niitä toisiaan vastaan.
Esimerkiksi Jeesuksen syntymäkertomuksia esitellään sekä Matteuksen että Luukkaan mukaan ja todetaan, että niissä on melkoisia eroja. ”Onko tämä ongelma”, lehti kysyy ja vastaa, että ei hartauslukemisen kannalta. Sitä paitsi molempien evankeliumien yhtäpitävä todistus on, että Jeesus syntyi Betlehemissä neitsyt Mariasta ja että syntymä oli paikkaa myöten ennustettu profeetallisissa kirjoissa. Pienessä tietolaatikossa tosin pohditaan, olisiko mahdollista, että Betlehemillä tarkoitettaisiin Galileassa sijaitsevaa samannimistä paikkaa. Tällaisia hiukan lennokkaita pohdintoja on muutamia muitakin, mutta niitä ei pyritä osoittamaan oikeaksi, vaan ainoastaan kertomaan joidenkin tutkijoiden arveluja.
Aikakauskirjassa on viisi korkeatasoista karttaa, jotka antavat hyvää maantieteellistä informaatiota. Ainoastaan Jeesuksen kärsimyshistorian paikkoihin voisi esittää pieniä huomautuksia, mutta muutoin kartat ovat erinomaisia. Arkeologisista löydöistä esitellään hyvin lyhyesti mm. ylipappi Kaifaksen arkku, Jeesuksen aikainen vene sekä Torinon käärinliina.
Jeesuksen ylösnousemuksesta lehti selostaa ensin evankeliumien kuvaamat tapahtumat. Sitten se jatkaa: ”Muutamien tutkijoiden mielestä kertomuksissa on ristiriitoja. Todellakin, ylösnousemus ei mahdu tieteellisen tutkimuksen rajoihin. Sitä ei voida todistaa historiallisin tai arkeologisin keinoin. Apostolit varmasti uskoivat, että Jeesus on noussut ylös, ja he valitsivat marttyyrikuoleman ennemmin kuin luopuivat tästä uskosta. Paavali kirjoitti myöhemmin, että jos Kristus ei ole noussut kuolleista, teidän uskonne on turha.” Edelleen todetaan, että tuohon aikaan naiset eivät tavallisesti voineet toimia todistajina oikeudessa. On siis outoa, että evankelistat ovat valinneet naisen ensimmäiseksi ylösnousemuksen todistajaksi. Miksi? Looginen vastaus lehden mukaan on, että koska se on totta.
Kuinka on mahdollista, että maailmanluokan aikakauslehti julkaisee Jeesuksesta tällaisen numeron? Se voi kertoa siitä, että kansainvälinen Jeesus-tutkimus on edennyt tämänkaltaiseen suuntaan viime vuosina. Luonnollisesti lehden toimitus tietää senkin, mikä myy ja mikä ei. Tällaista lehteä ostavat maailman miljoonat kristityt halulla – ja kannattaakin ostaa. Jos lehdessä olisi revitelty radikaaleimpia tutkijoiden mielipiteitä, suuri osa kristikansaa olisi heti hylännyt sen. Nyt lehden siis kehtaa antaa kenen tahansa käteen ja suositella tällä tavoin tutustumaan Jeesukseen.
Lue myös Eero Junkkaalan blogikirjoitus lehden vuoden takaisesta numerosta: National Geographic tullut uskoon?