Uutiset: Sley vastaa Ylen kritiikkiin: ”Työmme Inkerin kirkossa noudattaa piispainkokouksen linjauksia” Ihmisiä ja ilmiöitä: Severi Laakso: pappi ja muusikko samassa paketissa

Nyt on aika rukouksen

 

Kristittyjä kutsutaan yhteiseen rukoukseen erityisesti sunnuntaina 22.3. klo 12-13.

Kuka olisi osannut aavistaa, mitä uusi vuosikymmen tuo tullessaan. Vielä tammikuussa uutiset koronaviruksesta tuntuivat kaukaisilta. Nyt Suomi ja lukuisat muut maat elävät poikkeusoloissa. Maailmanlaajuinen pandemia on pistänyt maailman kansat polvilleen. Kukaan ei tiedä, mikä on tilanne esimerkiksi puolen vuoden päästä. Tällaisina aikoina erityistä lohtua tuo Raamatun lupaukset. Kaikkivaltias on tilanteen tasalla ja hän hallitsee.

SRO neliöb. 17.-23.10.

Kristilliset seurakunnat ja yhteisöt ovat peruneet kaikki kokoontumiset toistaiseksi. Toiminta jatkuu kuitenkin koronavapaasti verkossa. Uusi tilanne on pakottanut ottamaan kunnon digiloikan. Yhteydelle ja yhteisöllisyydelle on entistä suurempi tarve ja tilaus. Onneksi on tekniikkaa. Tosin kaikki eivät ole tekniikan syrjässä kiinni. Aiheuttaako tämä uusi tilanne digisyrjäytymistä ja siten yksinäisyyttä? Todennäköisesti aiheuttaa. Tuskinpa jumalanpalvelusten vakiokävijät, ikäihmiset, sankoin joukoin seuraavat seurakunnan tilaisuuksia verkosta. Yli 70-vuotiaat ovat vielä eristettyinä kotona – ei ole ketään, jolta kysyisi neuvoa digiongelmissa. Yksinäisyys uhkaa lisääntyä. Sitä voimme itse kukin lievittää sillä, että pidämme puhelimitse yhteyttä kotikaranteeniin joutuneisiin lähimmäisiin. Tosin kaikilla ikäihmisillä ei ehkä ole ihmistä, joka pitäisi yhteyttä.

Perusterveille virus ei ole vaarallinen, mutta riskiryhmiin kuuluvia on paljon – samoin heidän läheisiään. Monet heistä eivät näytä sairailta tai millään tavoin raihnaisilta. Kaikki eivät ole ikääntyneitä. Tulevaisuus huolettaa, ehkä jopa pelottaa – minua ainakin. Tiedon tasolla ymmärrän, ettei tarvitse pelätä. Siitä huolimatta monenlaisia tunteita risteilee mielessä. Todennäköisesti koronavirus kohtaa meistä monia. Jumala on kanssamme, mutta se ei tarkoita sitä, että säästyisimme ahdingolta, epävarmuudelta, kivulta, sairastumiselta tai vaikeuksilta ylipäätään.

Koronavirus on muuttanut arkeamme. Yhtäkkiä kalenterissa on runsaasti tilaa. Ei ole kiire mihinkään. Huomisesta ei tiedä. “Eilinen on mennyttä, huomisesta emme tiedä, mutta tänään auttaa Herra.” Tärkeysjärjestys muuttui kerta heitolla – monelta osin hyvään suuntaan. Puolisoilla on enemmän aikaa toisilleen, perheet ovat yhdessä ja työn merkitys hieman vähenee. Tosin joissakin perheissä parisuhteeseen ja perhetilanteisiin liittyvät ongelmat voivat kärjistyä.

On lohdullista tietää, että elämämme päivät ovat kaikkivaltiaan Jumalan käsissä. Erityisesti näinä epävarmuuden aikoina. Hiuskarvakaan ei putoa päästämme ilman että Jumala sen tietää. “Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat iankaikkiset käsivarret.” Jumala on rakkaus. Iankaikkisella rakkaudella hän vetää luotujaan puoleensa. Hän käyttää toisinaan myös vaikeita olosuhteita saadakseen luomansa ihmislapset kääntymään puoleensa.

Mikä on tärkeää juuri nyt? Elää mahdollisimman normaalia elämää, auttaa mahdollisuuksien mukaan apua tarvitsevia, noudattaa viranomaisten ohjeistuksia ja rukoilla. Rukoilla niin kuin kaikki riippuisi Jumalasta. Rukous on salainen ase, jolla liikutamme kättä, joka liikuttaa maailmaa. Rukous on sitä, että olemme yhteydessä voimaverkkoon. Mikä etuoikeus, kun voimme olla yhteydessä kaiken Luojaan ja ylläpitäjään.

Jospa käyttäisimme ylimääräisen ajan rukoukseen. Rukoillaan kotiseutumme puolesta. Rukoillaan päättäjille viisautta ja johdatusta. Rukoillaan varjelusta ihmisille ja erityisesti riskiryhmiin kuuluville. Rukoillaan terveydenhuollon henkilökunnalle varjelusta. Rukoillaan, että virus muuttuu vaarattomaksi. Rukoillaan, että ihmishenkiä säästyisi ja sairastuneet parantuisivat. Rukoillaan rauhaa ja lohdutusta niille ihmisille, jotka ovat menettäneet läheisen. Rukoillaan Suomen talouden elpymisen puolesta. Rukoillaan, että ihmiset välttyisivät työttömyydeltä ja yrityksen konkursseilta. Rukoillaan, että ihmiset kääntyisivät Jumalan puoleen. Rukoillaan, että rakkaus ja välittäminen saisivat levitä. Rukoillaan toivoa ihmisten sydämiin. Rukoillaan, että mahdollisimman moni tulisi tuntemaan Jeesuksen omana Vapahtajanaan. Rukoillaan herätystä Suomen kansalle.

Koronatilanne on aktivoinut rukousta ympäri maailmaa. Somessa kiertää rukoushaaste, jossa kehotetaan rukoilemaan joka päivä klo 12. Erityisesti tänään 22. maaliskuuta kristittyjä kehotetaan rukoukseen ympäri maailmaa. Jatketaan rukousta Suomen puolesta päivittäin aina 13.4. asti, johon asti poikkeustilanne on näillä näkymin voimassa. Liity sinäkin rukoilijoiden ketjuun. Rukous voi paljon.