Etevä autokauppias selvittää ostajakandidaatin tarpeita. Osaava hieroja tutustuu uuden asiakkaansa taustoihin. Myös kelpo puhujan on hyvä perehtyä kuulijakuntansa koostumukseen.
Onko kuulijoina kenties joukko riehakkaita lastenleiriläisiä? Vaiko elämänsä ehtoopuolella olevia vuodepotilaita? Tällainen kohderyhmäanalyysi auttaa puhujaa valitsemaan sanansa oikein. Kuulostaa helpolta, mutta luulen, että tässä on kristillisillä julistajilla paljon oppimista.
Kuulijan osa
Pyydän, että asetut hetkeksi erään kuulijan osaan. Takanasi on kahdeksan tunnin pituinen työpäivä, kun saavut hikisenä ja väsyneenä kotiin. Sipaiset suuhusi vanhentunutta kanakeittoa ja mietit, lähdetkö seurakuntatalolle vai jäätkö köllöttämään kotisohvalle.
Teet lopulta oikean valinnan. Kipaiset tuttuun tiilirakennukseen, jossa juontaja ilmoittaa illan aiheeksi ”Pietarin kristologian metafyysiset perusteet”. Huokaiset syvään. Katselet, kuinka puhuja kuopii malttamattomana tuolissa. Hän pitää sylissään kymmenkuntaa paperiarkkia.
Jaksaisitko itse pysyä virkeänä 45 minuutin esitelmän ajan? Todennäköisesti et, jos puhuja ei ole äärettömän taitava.
Julistajan osa
Tilanteesta ei tule syyllistää kuulijaa. Hänhän teki sen, mitä kristityltä odotetaan. Hän lähti sinne, missä Jumalan Sanaa julistetaan. Virheen tekee julistaja, joka ei jostain syystä ymmärrä asettua kuulijansa nahkoihin.
Sen sijaan, että julistaja vain ahmisi teologisia järkäleitä, hänen tulisi kysyä puoliääneen, millaisten asioiden kanssa kuulijani saattaa painia? Minkä sorttista lohdutusta ja rohkaisua hän voisi tarvita selvitäkseen arjen haasteiden keskellä? Mikä rakentaisi hänen hengellistä elämäänsä juuri tässä hetkessä? Mitä Kristus itse hänelle sanoisi?
Evankeliumin osa
Kohderyhmäanalyysi ei suinkaan tarkoita korvasyyhyyn puhumista (vrt. 2. Tim. 4:3, KR38). Jos näin olisi, puhuja sanoisi vain sen, mitä hänen haluttaisiin sanovan.
Kohderyhmäanalyysi ei suinkaan sumenna totuutta. Pikemminkin kyse on sillan luomisesta puhujan ja kuulijan välille. Silloin viesti voi kulkeutua mahdollisimman esteettömästi. Tai ei pelkästään viesti vaan evankeliumi eli Jeesus itse.
Puhujan on tehtävä kaikkensa, jotta muurit murtuisivat. Viestintätilanteen olisi hyvä olla mahdollisimman avoin ja vuorovaikutuksellinen. Tällöin emme enää puhu kuulijoista tai yleisöstä. Tällöin puhumme osallistujista.
Pastori Lasse Pesu