Viime vuosien koskettavimpia elokuvia on Mel Gibsonin ohjaama Hacksaw Ridge, joka kertoo tositapahtumiin perustuvan tarinan nuoresta amerikkalaissotilaasta Desmond T. Dossista, joka kieltäytyy tarttumasta aseeseen Okinawan taistelussa. Hän vaatii silti saada tehdä isänmaallisen velvollisuutensa ja sen hän totisesti teki. Uskova mies pelasti omaa henkeään uhmaten 75 haavoittunutta sotilasta keskeltä raakojen taisteluiden. Hänestä tuli ensimmäinen aseistakieltäytyjä, joka palkittiin Yhdysvaltojen korkeimmalla sotilasansiomitalilla Medal of Honorilla.
Kysymys aseellisesta maanpuolustuksesta on monille vaikea. Norjalainen pastori Olav Valen-Sendstad oli yksi heistä. Ensimmäisen maailmansodan kauhut lapsuudestaan muistaen hän tunnustautui pasifistiksi ja opetti seurakuntaansa sen mukaisesti.
Huhtikuun 9. päivänä 1940 Valen-Sendstadissa elänyt pasifisti kuoli. Kun saksalaiset hyökkäsivät Norjaan, oli hänellä alueensa virkamiehenä kaksi vaihtoehtoa: joko totella laillista hallitusta ja osallistua liikekannallepanoon tai sitten totella Quislingin saksalaismielistä varjohallitusta ja olla tekemättä mitään. Puolueettomuus oli täysi mahdottomuus. Valen-Sendstad tutki, mitä Raamattu opettaa kristitystä sotilaana sen sijaan, että olisi puolustanut näkemystä enää tunnepohjalta. Oli helppo olla pasifisti, kunnes sota saapui oman oven taakse. Sen jälkeen pasifismi palveli ainoastaan vihollisen etua.
Kirkkoisä Augustinus (354-430) määritteli ns. oikeutetun sodan reunaehdot. Sotaan tulee olla oikeutettu puolustuksellinen syy ja sen seurausten tulee olla järkevässä suhteessa saavutettuun hyötyyn. Sotaa voidaan käydä vain esivallan johtamana ja siihen voidaan ryhtyä vasta sen jälkeen, kun muut keinot rauhan saavuttamiseksi on kokeiltu. Sodan päämääränä tulee olla rauhan saavuttaminen. Näin myös luterilaisessa kirkossa on perinteisesti ajateltu.
Jeesusta kuvataan usein lempeänä pasifistina. Kuva on yksipuolinen. Rooman legioonan sadanpäällikön palvelijan hän paransi ja ylisti sotilaan uskoa suureksi. Jeesus ei kehottanut tätä jättämään virkaansa. Paavali vakuutti, ettei esivalta turhaa miekkaa kanna. Esivallan tehtävä on tehdä tilaa ja avata mahdollisuuksia hyvän tekemiselle ja pyrkiä samalla tekemään pahat teot mahdottomiksi toteuttaa. Oikein toimiessaan esivalta on Jumalan siunaama, mutta pahimmillaan se voi vääristyä Jumalan vastustajaksi, jolloin sitä ei pidä totella. Jeesus kutsui rauhantekijöitä autuaiksi. Sellaisia ovat myös rauhanvartijat.
Joskus rauhaa joudutaan edistämään oman hengen hinnalla. Kenraali Adolf Ehrnrooth oli ryhmänsä kanssa pidättämässä alasammuttuja vihollislentäjiä Lempiälän kylän maastossa. Tarkistettiin vielä viimeistä taloa. Navetan ovea avattaessa partiota kohti ammuttiin ja partiota johtaneeseen Akseli Gallen-Kallelan poikaan Jormaan osui kuolettava luoti. Viimeisenä tekonaan Jorma Gallen-Kallela kaatui Ehrnroothin päälle ja tuleva kenraali selviytyi tilanteesta hengissä. ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta,” opetti Jeesus jäähyväispuheessaan.
Kaikkein suurin uhri rauhamme puolesta annettiin jo kaksituhatta vuotta sitten. Kristus kuoli, että meillä olisi rauha, rauha ennen kaikkea Jumalan kanssa. Sellainen, joka kestää elämän taistelut ja hengellisesti uuvuttavat rauhan ajat. Kun on Kristuksessa sisäisesti vapaa, voi kohdata rohkeasti myös synkimmän pimeän. Pastori Dietrich Bonhoeffer kirjoitti toisessa maailmansodassa kuolemansellissä virren: ”Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan olemme kaikki hiljaa kätketyt.” Uskon pyhää salaisuutta!