Oppi Kolmiyhteisestä Jumalasta koetaan usein erittäin vaikeaksi. Sen vuoksi keskivertokristitty yleensä jättää kolminaisuuspohdinnat suosiolla teologian tohtoreille. Ja se on harmillista, koska Jumala on ilmoittanut itsensä kolmen persoonan kautta sitä varten, että jokainen voisi oppia hänet tuntemaan.
Kyllähän kolminaisuusopista saadaan vaikeaa, jos tavoitteena on, että ihminen pystyisi purkamaan palasiksi, millainen on se olento, joka on hänet tehnyt. Mutta jos sovitaan, että ihmisen ei tarvitse olla viisaampi kuin Jumala, niin sitten aletaan nähdä, että Jumalan tavoite ei ole ollut antaa ihmiselle ylimääräistä päänvaivaa. Päinvastoin.
Minun mielestäni Kolmiyhteys on Jumalan keino kertoa ihmiselle itsestään jotain sellaista, mitä ei voisi tajuta, jos puhuttaisiin vain Jumalasta ilman Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Esimerkiksi Jumalan uhrautuva rakkaus ja pelastusteko kuulostaisi aika mielipuoliselta:
Jumala rukoilee Getsemanessa itseään: ”Kunpa tahtoni tapahtuisi ja tämä malja menisi ohitse. Mutta jos ei, niin tapahtukoon sitten minun tahtoni.” Niinpä Jumala menee ristille, jotta hänen rakkautensa sovittaisi hänen vihansa. Tämän jälkeen Jumala astuu itsensä luo taivaaseen, jossa hän rukoilee itseään niiden puolesta, joiden sydämessä hän elää. Maailman lopussa hän tulee takaisin ennalta määräämänään hetkenä, jota hän ei itsekään vielä tiedä.
Jumalalle kaikki on mahdollista. Jopa se, että tämä kaikki olisi yhden ainoan persoonan työtä. Mutta ainakin minulle itselleni on paljon helpompaa nähdä Jumalan suuruus ja monipuolisuus, kun yksi Jumala esittäytyy Raamatussa kolmena persoonana.
Isä on kosmisen suuri universumin Luoja. Hänen kättensä jäljen näkevät nekin, jotka eivät usko koko Jumalan olemassaoloon. Isä näyttää Jumalan mahtavuuden. Ja hän on antanut koko ihmiskunnalle tehtävän viljellä ja varjella tätä maailmaa.
Poika tulee vähän lähemmäs. Hän tuli ihmiseksi ja toi tähän maailmaan armon. Lisäksi hän antoi elämälle mielekkyyden. Ihmiselämä jäisi vain merkityksettömäksi pyrähdykseksi, jos Jeesus ei olisi välittänyt viestiä, että kaikki ei ole tässä. Pelastussanoma on tarkoitettu koko maailmalle, mutta käytännössä se näyttäytyy rajatummin kuin Isän työ. Seurakunta koostuu siitä joukosta ihmisiä, joka on ottanut vastaan Jeesuksen tarjoaman sovituksen. Poika antoi seurakunnalle tehtävän viedä sitä sanomaa eteenpäin.
Pyhä Henki näyttää Jumalasta kaikkein henkilökohtaisimman ja lähimmäksi tulevan puolen. Pyhä Henki toimii seurakunnan keskellä, mutta myös jokaisen kristityn sydämen sopukoissa asti. Kosmisen suuri Jumala ei ole vain etäinen Isä tai pelastuksen välittävä Poika. Henkensä kautta Jumala on lähempänä minua kuin osaan edes kuvitella.
Tällä tavalla kun katselee Jumalan kolmiyhteyttä, niin se ei vaikuta enää yhtään niin oudolta ja vieraalta. Se on Jumalan nerokas tapa näyttää suuruutensa, monipuolisuutensa ja kaikkialla läsnä olemisensa.
Kirjoittaja on Kangasalan seurakuntapastori, joka pohtii mielellään kristittyjen erilaisuutta ja yhteyttä. Marko Sagulinin Päivän blogin kuulet Radio Deissä joka toinen maanantai kello 8.45. Aiheesta lisää: www.srk3.fi.