Medialähetys Sanansaattajissa seuraamme digitalisaation mullistaman mediakehityksen lisäksi myös uskonnollisuuden muutoksia ja kristinuskon asemaa maailmalla ja Suomessa.
Aikamme tunnusmerkkejä ovat uskonnon julkisen aseman ja uskonnonharjoittamisen heikkeneminen. Jumalauskon vaihtoehtoistumiseen liittyy käsitys, että ihminen ei automaattisesti usko Jumalaan tai kuulu uskovien yhteisöön, vaan jokainen päättää uskonsa kohteesta ja sisällöstä itse. Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi kristillisten kasteiden määrän vähenemisenä ja kirkosta eroamisina erityisesti Euroopassa, Suomi mukaan lukien.
Yllättäen maallistumisen jälkeisen eli jälkisekulaarin ajan ilmiöt muistuttavat uskonnollisia ja erityisesti kristillisiä sisältöjä. Moni itseään maallistuneena pitävä ihminen käyttää kristillisiä symboleja ja termejä, jopa rukoilee. Maallisena pidetyssä populaarikulttuurissa, esimerkiksi kirjallisuudessa ja musiikissa, esiintyy viittauksia kristillisiin sisältöihin ja Raamattuun.
Uskonnollisuus lisääntyy maailmanlaajuisesti. Seitsemästä miljardista ihmisestä noin kuusi miljardia kuuluu jonkin uskonnon kannattajiin. Eniten kasvaa islamin ja kristinuskon suosio; niiden kannattajia on kolme viidesosaa kaikista maailman ihmisistä. Kristinusko lisääntyy etenkin Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Siellä, missä kirkot kasvavat, myös perinteiset arvot ja uskomukset vahvistuvat. Samanaikaisesti yhä useampi kristitty joutuu vainotuksi uskonsa tähden.
Media ei vain välitä todellisuutta, vaan useimmiten se luo todellisuuden. Ihmiset kohtaavat useimmat kokemusmaailmaansa kuuluvat asiat, myös kristillisen uskon, kirkon, jopa kuvan Jumalasta, median kautta. Kristillisen sanoman on tärkeää olla läsnä mediassa, jotta – Paavalin sanoin – ”Jumalan hyvyys johtaa kääntymiseen” ja vetää ihmisen ilon, rakkauden ja toivon lähteille.
Digitalisaation myötä media on yhä joustavammin, halvemmin ja monipuolisemmin käytännöllisesti katsoen kaikkialla. Kristityt mediassa ovat Kristuksen lähettiläitä, joiden kautta Jumala puhuu. Muuttumaton evankeliumi tavoittaa uusia ihmisiä muuttuvassa maailmassa.
Pääkirjoitus Lähde-lehdessä 1/2019.