Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Vohvelien paistamisesta

 

Tämä on ulkopuolelle jäänyt kirjoitus toimittamastani kirjasta ”Kaunis pyhä – hartauksia maalausten äärellä”. Tekstin pohjana on Jeesuksen sanat itsensä korottamisesta (Matt. 23:1-12) sekä Erica Signellin maalaus ”Log Out”, jonka näin osana Ahvenanmaan taidemuseon näyttelyä ”In Your Face”. Kirjassa kuva ja sana, maalaus ja hartausteksti käyvät vuoropuhelua kirkkovuoden kierrossa.

Maalauksen voi nähdä täältä: https://www.instagram.com/p/Chq3tu3KRRq/

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

Ahvenanmaalaisen Eriga Signellin taideteos on hätkähdyttävä, jopa pelottava kuva loppuun palamisesta. Arkisessa hetkessä on selvästi läsnä suurempia ongelmia kuin karrelle palanut vohveli. Nainen kaataa mitä ilmeisimmin tahallaan taikinaa kliinisesti puhtaalle pöydälle. Miksi?

Teoksen nimi ”Log Out” kääntyy myös imperatiiviksi ”Kirjaudu ulos”. Taiteilija on kuvannut havahtumisen hetken: nainen on vapautumassa muotistaan ja roolistaan samaistuen väärään paikkaan päätyneen taikinakasan kanssa. Kyseessä lienee täydellisen vaimon ja kotiäidin häkki 50-luvun amerikkalaisien muotilehtien tyyliin. Asennossa seisova nainen, jonka pää on rajattu kuvan ulkopuolelle, kertoo kuinka voimme kadottaa itsemme ihanteiden, odotusten ja paineiden pinnan alle.

Signellin teos puhuttelee tämän päivän kiireistä ja suorituskeskeistä ihmistä. Maallistuneet fariseukset kummittelevat keskuudessamme ja mielissämme. Niiden ohjaamina lataamme huolitellut Instagram-kuvamme, sisustamme kotiimme uudet tapetit ja treenaamme salilla pohkeita kolme kertaa viikossa.

Maalaus on feministinen ja siten samassa galleriassa aikamme pop-kappaleiden, kuten Emma Salokosken Antautukaan tai Mira Luodin Meikkaavan messiaan tai elokuvien kuten Titanicin tai Bridget Jonesin kanssa. Ratkaisu naisen ahtaisiin rooleihin ja korsetteihin on emansipaatio – siipien riisuminen, räävittömyyskin. Ojentaako kristinusko meille Iltasatuja kapinallisille tytöille vai Käytöksen kultaista kirjaa?

Päivän evankeliumissa puhutaan raskaista taakoista. Sanoilla on taloudellinen kaiku, sillä ihmisiä verrataan tässä kauppiaiden hyödykkeillä lastattuihin kameleihin. Onkin huomattava, että maalauksen meitä muistuttava nainen on myös kuin postimyyntiluetteloon eksynyt nukke. Vastapainona fariseusten kuormille, kristillinen uloskirjautuminen tarkoittaa vapautta lain alta, lain ikeestä. Laki tarkoittaa tässä vaatimusta elää täydellistä elämää Jumalan käskyjä noudattaen. Kristinuskon sanoma on se, että ihmiset pääsevät lain pakkovallasta ja synnin orjuudesta Jumalan lasten vapauteen. Hengen emansipaatio synnistä ja egomme muotista tarkoittaa ikuista elämää, josta käsin suorittaminen sekä tykkäysten ja seuraajien kärttäminen menettävät merkityksensä.

Hätkähdyttävästi Jeesus kuitenkin kutsuu omansa palvelijoiksi. Hämmästys kasvaa, kun lukee mestarin sanoja ristin kantamisesta, lain noudattamisesta paremmin kuin fariseukset sekä opetuslapseuteen kuuluvasta kärsimyksestä ja vainosta. Pitäisikö miehen nyt perheen päänä tulla laittamaan hölmöksi äitynyt nainen takaisin ruotuunsa? Jeesuksen kevyt ies tarkoittaa vapaaehtoista ja iloista palvelemista Hengessä ja rakkaudessa. Omassa voimassamme turhaudumme, toisten vaatimuksissa uuvumme, mutta Jumalan täydellisen ikeen alla kukoistamme ja palvelemme kilpaa toisiamme. Kun elämän taakat ottaa Jumalan kädestä, ne ovat siunaukseksi, sillä Jumala on rakkaus. Hän ei koskaan kadota meitä, vaikka itseltämme saatammekin kadota. Ei maalauksemmekaan tai laulumme vohvelikestejä vastusta, vaan farisealaisuutta. Vapautettu sitoo itsensä rakkauteen.

Kristillinen usko on tarkoitettu elettäväksi arjessa, ihmisten keskellä. Meidän tulee tutkia itseämme ja pysyä Jumalassa, ettemme vahingossakaan alistuisi orjuuden ikeeseen.

Kirjastani voi lukea tarkemmin täältä.