Uutiset: Sley vastaa Ylen kritiikkiin: ”Työmme Inkerin kirkossa noudattaa piispainkokouksen linjauksia” Ihmisiä ja ilmiöitä: Severi Laakso: pappi ja muusikko samassa paketissa

”Kansankirkkoa muistellaan vielä kaihoisasti pakanuuden keskellä”

 

Agricola-liikkeen toiminnanjohtaja Teemu Laajasalo, Luther-Säätiön pastori Esko Murto ja Sleyn piiripastori Pasi Palmu pohtivat eilen maanantaina Sleyn Raamattu- ja lähetysteologisilla päivien talkshow:ssa Suomen kansankirkon teologista muutosvauhtia.

Keskustelijat katsoivat muun muassa, että Suomen ”herätyshenkinen papisto” ei enää voi kovin helposti tuoda omia näkemyksiään kansankirkkoon.

Teemu Laajasalo katsoi, että myös konservatiiveilla täytyy olla oikeus olla kirkossa.

– Siis sen joukon, joka on pitänyt putiikkia pystyssä vuosisadat, hän luonnehti.

Wycliffe neliöb. 1.-31.10.

Laajasalo unelmoi sovitetusta erilaisuudesta kirkossa, jossa siedettäisiin näkemysten moninaisuutta.

– Sietäminen on sitä, että sattuu, mutta sitä kipua voi kuitenkin kestää.

Pasi Palmu nosti esiin perinteisen teologisen ajatuksen kirkosta äitinä.

– Jos suhde äitiin on kompleksinen, ei se helppo tilanne ole, Palmu luonnehti.

– Yllättävän pitkälle lapsi kuitenkin puolustaa äitiään ja vanhempiaan.

Murron mukaan kielikuvalla ”äiti” haetaan tavallisesti kirkon hyviä piirteitä.

– Milloinkaan ei puhuta siitä äitinä, joka lyö ja vainoaa. Äiti on mennyt hulluksi.

– Äiti ei ole ne päättäjät tai hallintoihmiset, jotka huitoo, Pasi Palmu puolusteli.

”Kansa ei voi omistaa kirkkoa”

Kansankirkon olemuksessa talkshow’n vieraat näkivät paljon hyvää, mutta myös haastavia kehityssuuntia.

– Kansankirkon ajatushan on hieno, että se on tarkoitettu koko kansalle. Genetiiviksi miellettynä, että kansa omistaisi kirkon, se ei kuitenkaan ole kestävä ajatus, Murto päätteli.

– Siinä vaiheessa, kun kirkko tulee kansan näköiseksi, eikä Kristuksen näköiseksi, se ei kiinnosta enää ketään, Laajasalo sanoi.

Murron mukaan ”kirkon kirkoksi tekevät asiat” rapautuvat vauhdilla. Iso ero historian aiempiin vaiheisiin on kirkon kehityksen kannalta hänen mukaansa siinä, että konservatiiveilta on katkaistu tie paimenvirkaan.

– Herätyshenkinen papisto on aiemmin voinut tuoda näkemyksiään kirkon sisään. Enää ei olla siinä tilanteessa.

– Muutaman vuoden takaista Rakentavia ratkaisuja -adressia kerätessä nähtiin paljon vaivaa, että saatiin kasaan 11 000 konservatiivien ääntä. Yksistään tuossa kuussa (Ajankohtaisen kakkosen homoillan jälkeen lokakuussa 2010) erosi 30 000 ihmistä enemmän. Ei tarvitse olla kummoinen matemaatikko, että ymmärtää, kumman kavereita nää kaiffarit haluaa olla, Esko Murto arvioi kirkon johtajien valintatilanteita konservatiivisten ja liberaalien painotusten välillä.

Kirkon teologisten muutosten ja jäsenerotilastojen valossa Palmu ennakoi tilannetta, jossa kaikkine puutteineen kansankirkkoa vielä muistellaan kaihoisasti.

– Kun ollaan karkean, ruman ja haisevan pakanuuden kanssa tekemisissä, hän maalaili.

Raamattu- ja lähetysteologiset päivät järjestettiin Karkun evankelisella opistolla 12-.14.8.

Talkshow:sta uutisoi Sleyn uutistoimitus.

 
Artikkelibanneri perussanoma