Sisäasiainministeri Päivi Räsänen, Kuopion piispa Jari Jolkkonen ja Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala pohtivat Hengellisten syventymispäivien pääjuhlassa, onko kristillisellä uskolla tulevaisuutta yhteiskunnassa ja kirkossa?
Jolkkonen painotti, että kirkon tulee pysyä ajassa, sanassa ja yhdessä. Räsäsen katsoi, että meillä on kasvava haaste pitää evankeliumia esillä, koska paine irrottautua kristinuskon vaikutuspiiristä kasvaa. Timo Junkkaala totesi, että kristillisellä kirkolla on tulevaisuutta Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa, mikä on toivonkipinä meillekin.
Jolkkosen mukaan kirkon ”ajassa pysyminen” edellyttää arjen ilojen ja kipujen jakamista.
– Pyhä Henki suree nähdessään yksinäisen munkin rukoilevan luostarin muurien sisällä, mutta iloitsee nähdessään perheenisän pesevän lapsen sontaisia kapaloita, Jolkkonen siteerasi Lutheria.
– Ajassa pysyminen tarkoittaa myös evankeliumin jatkuvaa kääntämistä eri kulttuureille sekä keskustelua erilaisten aatteiden kanssa, Jolkkonen eritteli.
Hän korosti, että on myös pysyttävä ”Sanan kirkkona”.
– Jumalan sanan merkitys on rikas. Jumalan ”ikuinen sana” tarkoittaa Kristusta. ”Kirjoitettu sana” merkitsee Raamattua, ”julistettu sana” viittaa opetukseen, ”soiva sana” muistuttaa virsilaulun perinteestä ja ”näkyvä sana” merkitsee kastetta ja ehtoollista. Nämä kaikki sanan muodot toimivat sakramenttien tavoin.
Jolkkosen mukaan kirkon ykseyden vaalimiseen tarvitaan kirkon työntekijöiden ja kirkkokansan yhteistä sitoutumista.
– Hyvä lähtökohta tälle löytyy pappislupauksesta. ”Tahdon pysyä Jumalan sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa” ja ”tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä”.
– Ketään ihmistä tai järjestöä ei pidä rankaista siitä, että ne sitoutuvat näihin, Jolkkonen linjasi.
”Jos risti poistetaan, tulevaisuutta ei ole”
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen totesi, että tärkeintä on sanoma ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Kristuksesta.
– Jos kristillisyys museoidaan niin, että risti poistetaan, tulevaisuutta ei ole. Sana rististä on ollut niin rakas, että moni on ollut valmis kuolemaan sen puolesta. Perinteiden puolesta moni ei olisi valmis kuolemaan.
Räsänen sanoi, että ihmiskunnan synnit ovat barbaarisia, ja siksi barbaariseksi väitetty sanoma ristiinnaulitusta on kaikkina aikoina ajankohtainen.
– Kristus otti syntimme ja kuolemamme ja lahjoitti oman pyhyytensä.
– Mutta tutkimusten mukaan enää yksi kymmenestä alle 25-vuotiaasta suomalaisesta miehestä uskoo, että Kristus on Jumalan poika. Ja vaikka maahanmuuttajista suuri osa on kristittyjä, meillä on yhä suurempi joukko myös islaminuskoisia.
– Meillä on kasvava haaste pitää evankeliumia esillä arjessa.
– Sivistyksemme perusta nojaa kristilliseen ihmiskäsitykseen. Nyt kristinuskon vaikutuspiiristä irrottautumisen paine kasvaa.
– Ottakaa kristilliset arvot esille lastenne kanssa. Puhukaa niistä, ministeri evästi.
Räsäsen mukaan kristillisellä kirkolla on tulevaisuus, koska ”Jumalan sana ei muutu”.
– Vaikka yhteiskunnassa tai kirkossa irrottauduttaisiin siitä, aina joku löytää Jumalan sanan, joka synnyttää uskon.
Kirkko katoaa lännestä?
Timo Junkkaalan mukaan ”Jumala pitää kyllä kirkkonsa hengissä”.
– Täytyy kuitenkin muistaa, että on useita maita, joissa on ollut kristillinen kirkko, mutta ei ole enää. Sieltä minne kristinusko ensimmäiseksi juurtui, se on nyt melkein kokonaan hävinnyt.
Junkkaala totesi, että ”Jumala on jättänyt meidän käsiimme asioita, jotka voivat ratkaisevasti vaikuttaa siihen, millainen tulevaisuus kristillisellä uskolla täällä on”.
– Raamattu kertoo, millaiset seurakunnat säilyvät ja millaiset tuhoutuvat. Tuhon tiellä ovat ne, jotka sallivat harhaoppeja ja eivät tee parannusta synneistään. Ne säilyvät, jotka eivät vaikeuksienkaan alla kiellä Jeesuksen nimeä.
– Ratkaisevaa on suhde Jumalan sanaan. On meidän valittavanamme pidämmekö Raamatusta kiinni, Junkkaala haastoi.
Hänen mukaansa Kristinuskon syntyminen oli suurin vallankumous, jonka maailma on kokenut.
– Se antoi kaikille ihmisarvon ja toi lähimmäisenrakkauden. Kristinusko on sen sosiaalisen hyvinvoinnin ja toisista huolehtimisen perusta, josta saamme yhä nauttia.
– Nyt kristinusko ja kirkko ovat menettämässä asemansa läntisessä maailmassa.
Suomessa tämä näkyy uskonnonopetuskeskustelussa.
– Nyt ei puhuta vain supistuvasta tuntimäärästä vaan koko uskonnonopetuksen luonteesta ja olemassaolosta.
”On siirrettävä viestikapula seuraavalle sukupolvelle”
Junkkaalan mukaan ”maallistuneet liberaalit kirkot” ovat romahtamassa. Näin tapahtuu parhaillaan Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa.
– Arvovaltaiselta taholta on esitetty, että muutaman vuosikymmenen kuluttua Euroopan ja Pohjois-Amerikan kristillisistä kirkoista ovat jäljellä vain roomalaiskatolinen, ortodoksinen ja muutamat evankelikaaliset ja karismaattiset kirkot.
– Sen sijaan kristilliset kirkot kasvavat Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Ehkä maahanmuuttajat tuovat takaisin sen, minkä kerran veimme heille, mutta minkä olemme unohtaneet, Junkkaala sanoi.
Hän katsoi, että kirkon säilyttämiseksi Suomessa kristittyjen tulee rukoilla sen puolesta. On myös siirrettävä ”viestikapula” seuraavalle sukupolvelle.
– Tuhat vuotta on kristinusko siunannut tässä maassa asuvia. Mekö annamme sen siunauksen nyt pois?
Junkkaalan mukaan turvaamme Jumalan sanan aseman yhteiskunnassa ja kirkossa ”ojentamalla oman elämämme sen mukaan”. Hän sanoi, että Raamattuopisto kannustaa kaikkia seurakuntia muun muassa raamattupiirien pitämiseen.
– Raamatussa kohtaamme ihmeellisen sanoman siitä, että Jumala lähetti Poikansa syntiemme sovittajaksi. Siinä sanomassa on tulevaisuuden lupaus jokaiselle.
Lue tästä Jari Jolkkosen puhe kokonaisuudessaan
Timo Junkkaalan puhe kokonaisuudessaan