Ruotsalaiset käyttävät tätä nykyä sisustukseen lähes yhtä paljon rahaa kuin ruokaan. Koti ei enää ole paikka, jossa asutaan vaan käyntikortti, jolla pyritään antamaan mielikuva itsestä.
– Tänä aikana ihminen on itse oma tavaramerkkinsä. Nykyihminen luo itse itsensä muun muassa asumisen ja harrastusten kautta, sanoo ruotsalainen etnologi ja trendianalyytikko Ida Hult.
Hultin mukaan sisustuksesta ja asumisesta on tullut tapa esitellä itseään.
– Kulutusyhteiskunnassa ihmiset ovat tottuneet olemaan jatkuvasti hieman tyytymättömiä siihen mitä heillä on. Hankinnat ja uudistaminen ovat osa elämäntapaa, Hult toteaa.
Hult uskoo, että kodin varustamisessa ja elämäntavoilla tyylittelyssä on pohjimmiltaan kyse tarkoituksen etsimisestä.
– Ajassamme on kaksi merkittävää tekijää, jotka ajavat ihmisiä eteenpäin. Tämän päivän uskomus on, että voimme päättää keitä olemme sen mukaan millaisia valintoja ja päätöksiä teemme. Toinen tekijä on ihmisten merkityksellisyyden kaipuu. Yhteiskunnastamme on riisuttu pois suuret kertomukset maallistumisen myötä.
– Ihmisten tarkoituksen kaipaus istuu kuitenkin syvässä eikä ole kadonnut mihinkään vaikka muulta näyttäisikin. Koemme valtavaa yksinäisyyttä kun kadotamme suuret kertomukset, jolloin ainoaksi olemassaolomme merkitykseksi jää se mitä valitsemme kulloinkin. Kyseessä on jonkinlainen olemassaoloomme liittyvä ilmiö, Hult arvioi ihmisten tyylittely intoa.