Riina ja Joona avaavat YouTubessa ikkunan omaan elämäänsä ja Jumalaan.
Lukiolaistyttö istuu huoneessaan ja juttelee kameralle – tai pikemminkin YouTube-kanavaansa seuraaville nuorille.
”Ja se asia, mikä meitä monia tulevaisuudessa pelottaa, on, että meillä ei ole kontrollia siitä, mitä huomenna tapahtuu. –– Niin tulee semmoinen, että apua, jos tää ei meekään niin kuin mä haluan, niin mitä sitte? –– Monesti meitä pelottaa, että ehkä Jumala ei tiiäkkään, mikä on meille parhaaks…”
Muutaman minuutin video syntyy pikkukameralla, eikä tuotosta varten ole kummemmin laittauduttu. On vain tämä huone, tämä hetki.
Videolla puhuva Ripafox eli Riina Kettunen kuuluu Uskovaisten nuorten tubetusyhteisö Kollektioon. Tubettamisen hän aloitti syksyllä 2017 pitkään asiaa mietittyään.
– Erityisesti kiinnosti tehdä suomenkielisiä videoita uskosta, sillä seurasin paljon ulkomaalaisia kristittyjä tubettajia, mutta Suomessa niitä ei juuri ollut. Tajusin, että Suomikin kaipasi Jumalan valoa YouTubeen.
Katso Riinan chilli raamis – tulevaisuus pelottaa
Nyt Kettunen tuo sinne tätä valoa kerran kuussa tai useammin. Riinan videot ovat joko miniraamiksia, kysymys- ja vastauspostauksia tai vlogeja. Esimerkiksi Yökyläs Marial -vlogissa Riina ja hänen ystävänsä Maria viettävät viikonloppua nuortenillassa ja Marian sympaattisessa ullakkohuoneessa. Postaus tuo mieleen MTV:n Yökylässä Maria Veitola -sarjan.
– Ideoiden keksiminen on kyllä yksi tubetuksen suurimmista haasteista. Välillä inspiraatio iskee ja pää on niitä pullollaan, mutta monesti joutuu pähkäilemään hieman pidempään.
Kollektiolla yli 700 tilaajaa
UN Kollektio syntyi kesällä 2018. Kristillisen tubetusyhteisön taustalla vaikuttavat Uskovaiset nuoret ry, Missionuoret (YWAM) ja Avainmedia. Tällä hetkellä Kollektioon kuuluu toistakymmentä nuorta tubettajaa ympäri Suomea. Kanavan säännöllisten seuraajien määrä on kasvanut pikkuhiljaa. Kesällä tilaajia oli 200, nyt heitä on yli 700.
UN Kollektion toinen koordinaattori Robert Hakola näkee Kollektion tiimiläiset ennen muuta arvovaikuttajina.
– Haluamme viedä hengellistä sanomaa eteenpäin omilla persoonillamme ja kaikilla kyvyillämme. Jokaisen ei tarvitse suoraan tykittää evankeliumia. Kristilliset arvot tulevat esiin joka tapauksessa, Hakola tietää.
Tämä on helppo uskoa. Esimerkiksi suosikkitubettajien videoilla voi ilmetä kiroilua. Tubettajien arvot heijastuvat muutenkin kaikkeen.
Juuri arvovaikuttaminen kiehtoo YWAMin musiikkilähetystyöntekijää Joona Kuusikoskea, joka on tubettanut vajaan vuoden Kollektiossa. Joona puhuu videoillaan kaikille yleistajuisista aiheista, kuten matkustamisesta, musiikista, elämänhallinnasta ja sisäisestä hyvinvoinnista.
– Tahdon tehdä rehellisiä, aitoja ja arkielämästäni nousevia videoita. En erityisesti korosta hengellisyyttä. Elän vain elämääni ja avaan sitä videoiden kautta muille. Uskon, että persoonastani välittyvä rauha ja arkiset hengelliset rutiinini puhuvat puolestaan.
Hiljattain Joona dokumentoi kanavallaan sometonta tammikuutaan, joka lopulta venyi aiottua pidemmäksi.
Katso Joonan Someton tammikuu – viimeinen jakso
Joona uskoo, että tubettaja pystyy vaikuttamaan. Häntä ei vaivaa se, että satoja tuhansia näyttökertoja hakkaaviin sometähtiin verrattuna uskova tubettaja yltää kenties satoihin tai muutamiin tuhansiin katsojiin.
– Sosiaalista mediaa ja YouTubea usein arvioidaan tilaaja- ja seuraajamäärien mukaan. Itse tahtoisin kuitenkin puhua ihmisistä, jotka katsovat videoitani. 300 ihmistä, joita kiinnostaa, mitä mulla on sanottavaa, on iso joukko ihmisiä. Se on niin kuin ison suomalaisen helluntaiseurakunnan nuortenilta!
Voimaa kokoontumisista
Sekä Riina että Joona käyttävät yhteen videoon useita tunteja. Eniten aikaa vie jälkikäsittely eli editointi. Robert Hakolan mukaan Kollektiossa pyritään jatkossa säästämään tubettajien aikaa niin, että joku muu, tekniikasta innostunut nuori editoisi heidän videoitaan.
– Tällä tavalla saadaan heiltä stressiä pois. Minulle on tärkeää, että ne nuoret oikeasti myös opiskelevat, itsekin opintojaan päättelevä Hakola sanoo.
Ympäri Suomea asuvien tubettajien yhteys kasvaa kokoontumisissa, joissa jaetaan kokemuksia ja rukoillaan. Kokoontumiset voimannuttavat henkisesti ja hengellisesti sekä innostavat jatkamaan. Yhteisö on pitänyt tähän mennessä kolme niin sanottua Tubefestiä ja pyrkii lisämään kasvokkain oloa sen mukaan kuin työ saa rahallista tukea. Viimeksi oltiin koolla helmikuussa Ryttylässä.
Hengellisen vaikuttamisen tarpeelta YouTubessa ei voi sulkea silmiään. Robert Hakola muistuttaa, että nykyään Suomessakin nuorille tubettajat ovat tunnettuja viihdeartisteja isompia tähtiä.
– Nuoret ottavat heistä roolimalleja. Jos joku osaa olla oma itsensä ja tehdä hienoa matskua, niin sehän räjähtää sitten. Nuoret haluavat katsoa, että oi vitsi, mitä tämä on, Hakola kuvailee.
– Ja meidän pitäisi mennä sinne todellakin juuri siksi, että siellä nuoret ovat. Jeesushan käski mennä kaikkeen maailmaan, ja näen, että YouTube on yksi osa tätä lähetyskäskyä.
Työkaluna herkkyys
Jotta YouTubessa voi menestyä, tarvitaan aitoutta. Nuoria ei kiinnosta olla jatkuvana markkinavoimien maalina. Tubettajissa
heitä kiehtoo luonnollisuus. Nämä tarjoavat tilaisuuden samaistua ja seuran tuntua. Siksi aitoutta ja rehellisyyttä odotetaan ehkä enemmän kuin mitään muuta.
Nuorilta tubettajilta tilanne vaatii aika paljon, koska aitous tekee myös haavoittuvaksi.
– Tubettaminen on ollut sekä mahtavaa että kamalaa. Mahtavaa on ollut saada luoda omannäköistä sisältöä ihmisten katseltavaksi, ja parasta se, kun omat tuotokset ovat saaneet katsojilta vastakaikua. On kuitenkin järkytys tajuta, ettei yksityisyyden menettäminen olekaan niin helppoa, Riina Kettunen kertoo.
– Ihminen, joka ei ole koskaan tavannut minua, voi katsoa videoitani ja sen perusteella muodostaa minkä tahansa mielipiteen minusta ja tekemisistäni. Minusta tulee ikään kuin tuote, jolle voi laittaa peukun joko ylös tai alas. Se on ahdistava ajatus.
Vääriäkin oletuksia voi onneksi lähestyä pilke silmäkulmassa. Maaliskuun alussa Riina teki videon, jossa hän vastasi ihmisten oletuksiin hänestä. Joukossa oli syvällisempiä ja kepeämpiä analyysejä.
”Sä et tykkää uimisesta?” yksi oletti. Riina vastasi hänelle:
”Tämä on väärin. Mä tykkään uida. Varsinkin kesällä järvessä iltauinnit on ihan parasta, mitä mä tiiän.”
YouTube mullisti kulttuurin
Viime vuosina YouTubesta on tullut kansojen yhteinen olohuone. Palvelun perusti helmikuussa 2005 kolme PayPalin alle 30-vuotiasta työntekijää. Seuraavana vuonna Google osti palvelun ja sen suosio räjähti. Nykyään YouTubea käyttää yli miljardi ihmistä päivittäin. 15–35-vuotiaat pitävät sitä tärkeimpänä medianaan.
Varsinkin nuorten vapaa-aika on mullistunut palvelun myötä. Tubetuskulttuurissa lähes kaiken saa ilmaiseksi, heti ja missä vain, kunhan netti toimii. Videoita voi myös kommentoida, mikä luo jopa tähtitubettajien ja fanien välille spontaania vuorovaikutusta. Tubettajat ja fanit kohtaavat myös tapahtumissa, kuten 15 000–19 000 nuorta vuosittain kokoavassa Helsingin Tubeconissa. (RA)