Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Aktiiviset seurakuntalaiset ovat avainroolissa Ikaalisissa, kun syksyn evankeliointikampanja koittaa

 

Ikaalisten yhteiskristillinen missiotoimikunta tutustui toukokuun viimeisenä perjantaina upouuteen Valkean Ruusun areenaan, jossa lokakuussa pidetään iso missiotapahtuma. Kuvassa eturivissä Ilkka Klinga (vas.), Kari Salo ja Alvari Stenroth, takarivissä Sanna Rantala (vas.), Maarit Lindell, Johanna Säynäjäkangas, Kimmo Salmela, Asko Heikkinen ja Juhani Remsu. Kuva: Erja Taura-Jokinen

Suomessa historiallisen laajaan mediamissioon 19.9.–16.10. on ilmoittautunut jo yli 330 seurakuntaa. Ikaalisten ev.lut.-, helluntai- ja vapaaseurakunnissa suunnitelmat ovat pitkälti valmiina.

Valtakunnallisen, yhteiskristillisen evankeliointikampanjan järjestelyt etenevät vauhdilla. Tähän mennessä mukaan on ilmoittautunut 331 seurakuntaa ja 27 toimijaa, joissa on mm. herätysliikkeitä sekä kristillisiä mediataloja ja järjestöjä.

Kampanja näkyy ja kuuluu laajasti ympäri Suomen.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Vajaan 7 000 asukkaan pirkanmaalaisessa kaupungissa, Ikaalisissa, kristityt suhtautuvat siihen innostuneen odottavaisesti.

Evankelis-luterilaisessa seurakunnassa päävastuu on aikuistyön ja Pyhäparkki-yhteisön pastorilla, Johanna Säynäjäkankaalla.

– Syksyn missiota suunnittelee Ikaalisissa yhteiskristillinen toimikunta, johon kuuluu yksi työntekijä ev.lut.-, helluntai- ja vapaaseurakunnista sekä seitsemän aktiivista seurakuntalaista.

Ikaalisissa on tänä vuonna järjestetty kuukausittain iltoja, joissa on rukoiltu tulevan kampanjan sekä muiden yhteisten asioitten puolesta.

Kokoontumiset on järjestetty vuoron perään eri seurakuntien tiloissa.

– Heinäkuussa tarjoamme torikahvit ja elokuun lopusta lähtien joka toinen perjantai kaupungin keskustan Olkkari-tilassa Missiokahvilan, jossa pidetään todistuspuheenvuoroja, kuunnellaan musiikkiesityksiä, lauletaan yhdessä sekä kohdataan ihmisiä.

Kampanjan kaksipäiväinen päätilaisuus pidetään Ikaalisten vastavalmistuneella Valkean Ruusun areenalla 22.–23.10. Ohjelmassa on omat, vetovoimaiset osuudet kaikille ikäryhmille: lapsille, nuorille, perheille ja aikuisille.

– Erityisen tärkeänä Ikaalisissa on pidetty sitä, että mission myötä kristinuskon sanomasta ja seurakunnan toiminnasta kiinnostuneille on tarjolla ryhmiä ja tapahtumia, joihin pääsee saman tien mukaan. Alfa-iltojen aloituksesta on jo yhteiskristillisesti sovittu, Säynäjäkangas kertoo.

Missio on yhteinen, suuri, työllistävä ponnistus:

– Onneksi aktiiviset seurakuntalaiset ovat innolla mukana. Ikaalisissa avautuu näinä päivänä verkkolomake, jolla voi ilmoittautua eri tehtäviin.

Omalla työpaikallaan Säynäjäkangas tahtoo levittää missiohenkeä kaikkeen toimintaan:

– Lähetän säännöllisesti missiotyöryhmän kuulumisia työalojen vastaaville. Tarkoitus on, että mission teemat näkyvät esimerkiksi lasten kerhoissa sekä ikäihmisille pidettävissä laitoshartauksissa, myös kouluvierailuilla.

– Minusta seurakuntien kannattaa hyödyntää se laaja näkyvyys, mikä missiolla on kuukauden ajan koko Suomessa.

Evankeliointikampanja toteutuu valtakunnallisilla radiokanavilla, AlfaTV:n ohjelmissa, maakuntalehdissä ja ulkomainoksissa. Sosiaalisessa mediassa keskitytään nuorten tavoittamiseen.

Yksi suurimmista tilaisuuksista on suunnitteilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen.

Merkittävin panostus on Suomessa joka kotitalouteen postitse jaettava kirjanen, jossa eri ihmiset – julkisuudestakin tutut – kertovat rehellisesti ja arjenmakuisesti siitä, miten usko Jumalaan on muuttanut heidän elämäänsä. Kirjasta ei jaeta niihin osoitteisiin, joissa on ilmaisjakelukielto.

Historiallisestikin merkittävän suuren evankeliointikampanjan kulut ovat 2,3 miljoonaa euroa. Siitä kolmasosan kattavat mukaan ilmoittautuneiden toimijoiden ja seurakuntien osallistumismaksut, loput rahoista pyritään keräämään yksityisihmisiltä ja yritysten mainosmyynnistä.