Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Alkuperäiskansan hengellisestä johtajasta lähetystyöntekijäksi

 
Vaaleisiin vaatteisiin pukeutunut mies, eksoottisia kasveja ja taustalla talo.

Josué on nykyään reservaattinsa tunnetuin perinteisten asujen kutoja. Se on mainio peiteammatti.

Arhuacos-alkuperäiskansan jäsen Josué valmistautui lapsesta asti palvelemaan tehtävässä, joka on kulkenut suvussa vuosisatojen ajan. Kaikki muuttui, kun Josué kohtasi Jeesuksen. Nyt hän elää salaa kristittynä ja etsii keinoja evankelioida.

On haastavaa puhua Jeesuksesta alkuperäiskansaan kuuluvan kristityn Josuén kodissa alkuperäiskansan reservaatin ulkopuolella Santa Martan Sierra Nevadassa, Kolumbiassa. Yhteisön ihmiset piipahtavat kodissa jatkuvasti yllätysvierailuilla.

Josuén perhe on alueen alkuperäiskansan parissa yksi arvostetuimmista. Perheen esivanhemmista muodostuu ketju mamoja – alueen alkuperäiskansan hengellisiä johtajia. He kunnioittavat ja seuraavat alkuperäiskansan perinteitä.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Alkuperäiskansan ajatuksissa kristinusko kuuluu ainoastaan länsimaalaisille.

Josué istuu penkillä ja kutoo puisen esineen avulla huoneen ainoan hehkulampun valossa. Hän kertoo meille, kuinka kuuli evankeliumin. Hän varoo kuitenkin, ettei kukaan sattuisi kuulemaan häntä.

Jos yhteisö saa selville, että hänestä on tullut kristitty, se rankaisee häntä, pakottaa luopumaan uskosta tai ajaa hänet ulos. Alkuperäiskansan ajatuksissa kristinusko kuuluu ainoastaan länsimaalaisille. Yhdenkään alkuperäisasukkaan ei tulisi omaksua sitä. Kristinusko on uhka alkuperäiskulttuurille.

Tyhjyyden tunne ei poistunut

”Vanhempani valitsivat minut olemaan mamo, kansani hengellinen johtaja, koska minun isänikin on. Minä kasvoin heidän kanssaan. Koko lapsuuteni ajan he veivät minua seremonioihin ja rituaaleihin, jotta voisin oppia,” Josué kertoo.

Hän itse halusi tehtävään jo lapsuudestaan asti auttaakseen yhteisöään. ”Näin, kuinka mamot opastivat ihmisiä viisaudellaan ja suorittivat rituaaleja auttaakseen heitä,” hän lisää.

Arhuacos-alkuperäiskansan yhteisössä mamot käyttävät taikuutta saadakseen aikaan sadetta, parantaakseen sairaita, ennustaakseen tulevaisuutta tai paljastaakseen salaisuuksia sekä ajaakseen pahoja henkiä pois alueelta. Mutta se ei riittänyt Josuén sydämelle.

”Tunsin tyhjyyttä, ikään kuin olisi vielä jotain muuta, jota kaipasin”, hän selittää.

Nainen, kaksi miestä ja pieni lapsi, joka on kantoliinassa toisen miehen selässä. Taustalla viidakkoa.
Arhuacos-alkuperäiskansan jäsenet ajattelevat, että kristinusko on uhka alkuperäiskulttuurille. Sen sijaan he kunnioittavat mamoja, hengellisiä johtajiaan, jotka käyttävät taikuutta muun muassa parantaakseen sairaita tai ennustaakseen tulevaisuutta. Kuvituskuva.

Sitten yksi hetki hänen elämässään muutti kaiken. Josué lähti pois vanhempiensa kotoa ja muutti asumaan veljensä luokse yhteisön ulkopuolelle.

Josuén veli esitteli hänelle Raamatun. Hän pyysi toistamaan yhden rukouksen, jotta Jumala kirjoittaisi hänen nimensä Elämän Kirjaan.

”Ymmärsin, että mamot halusivat auttaa vain omaa kansaansa. Oli kuitenkin olemassa joku vielä paljon suurempi, joka halusi auttaa kaikkia. Ja se oli suurempi totuus,” Josué sanoo. Siitä hetkestä alkaen hänen elämänsä muuttui.

Jumalan päätös ratkaisi

Hän päätti jättää työnsä mamona. Tämä vihastutti sekä hänen perhettään että yhteisön johtajia. He sanoivat Josuén isälle, että Josuélle voi tulla jälkiseurauksia perinteisten töiden lopettamisesta.

Kuukausia myöhemmin heidän ennustuksensa toteutui. Puu kaatui Josuén päälle murtaen osan hänen jalastaan ja selästään. Sairaalassa lääkärit kertoivat, että hän ei ehkä koskaan enää kävelisi. Jalka pitäisi amputoida.

Jos Josué ei alkaisi toimia jälleen mamona, hän ei pystyisi koskaan seisomaan.

Mamot olivat sanoneet, että jos Josué ei alkaisi toimia jälleen mamona, hän ei pystyisi koskaan seisomaan. Vastoin kaikkia odotuksia Josué uskoi Jumalaan ja luotti, että Jumalalla olisi viimeinen sana asiassa.

”Rukoilin: ’Jumala, Sinä olet kanssani ja päätös ei ole heidän, vaan Sinun päätöksesi ratkaisee. Anna minulle toinen mahdollisuus mennä ja tehdä, mitä Sinä haluat minun tekevän. En halua, että yhteisöni elää ilman Kristusta’”.

Vuotta myöhemmin Josué pystyi jälleen kävelemään ja päätti matkustaa Kolumbian pääkaupunkiin Bogotaan kouluttautuakseen lähetystyöntekijäksi. Hän ei kertonut siitä kenellekään.

Täydellinen peiteammatti

Neljä vuotta myöhemmin hän palasi ja rakensi pienen talon reservaatin laidalle. Hän loi uudelleen suhteet perheeseensä ja alkoi jälleen työskennellä yhteisössä. Hänestä tuli reservaatin tunnetuin perinteisten asujen kutoja.

”Niin kuin Raamattu sanoo, meidän tulee olla viekkaita kuin käärmeet ja lempeitä kuin kyyhkyset. Ymmärsin, että jos paljastaisin uskoni, he ajaisivat minut ulos yhteisöstä, enkä voisi tehdä siellä työtä, johon minut on kutsuttu”, Josué selittää.

Hänen työstään ompelijana tuli täydellinen peiteammatti. Näin hän voisi pysyä yhteisössä ja alkaa jakamaan evankeliumia.

”Näillä jaloilla olen kulkenut nyt Sierralla seitsemän vuoden ajan ja vieraillut muiden yhteisöjen uskovien luona. Monet ovat muuttaneet kauas ja ovat ainoita uskovia yhteisöissään. Minä käyn vierailemassa ja vahvistamassa heitä”, Josué sanoo.

vehreä maisema.
Josué kouluttautui lähetystyöntekijäksi. Nyt hän on seitsemän vuoden ajan kulkenut Sierralla ja vieraillut muiden yhteisöjen uskovien luona vahvistamassa heitä. Kuvituskuva.

Josué on alkanut tutkia myös Raamattua yhä syvemmin. Pääkaupungissa toimivan palvelutyön ohessa hän on kääntänyt alkuperäiskielille useita Raamatun kirjoja. Niitä ovat 1. ja 2. Mooseksen kirja, kolme evankeliumia sekä Johanneksen kirjeet. Hän on myös kehittänyt raamatullisia äänikertomuksia. Näin evankeliumi voitaisiin viedä yhteisöihin, joissa ei yleisesti puhuta espanjaa.

Hänen todistuksensa on vaikuttanut. Joitakin alkuperäisasukkaita on kääntynyt kristinuskoon ja alkanut seurata Josuéta lähetysmatkoille. Heistä on muodostunut salaisten lähetystyöntekijöiden ryhmä. Se vahvistaa veljiä ja siskoja alkuperäisyhteisöissä.

Nykyään ryhmä järjestää salaisia tapaamisia reservaatissa. Ryhmä opettaa muiden yhteisöjen kristittyjä jakamaan evankeliumia viisaasti.

”Me tapaamme viidakossa, luolassa tai joen penkalla, jotta me emme paljastuisi. Meillä on myös kohtaamispaikka, jota me kutsumme nimellä La Huida, Pako. Kristittyinä me olemme aina pakomatkalla,” Josué selittää.

Peltoprojekti tuo mahdollisuuksia

Open Doorsin tuella Josué ja hänen ryhmänsä ovat kyenneet kehittämään tuottavan projektin. Sen avulla yhteisössä kasvatetaan alueelle tyypillistä monivuotista sacha inchi -kasvia. Tämä projekti tuo taloudellisia voimavaroja, jotka mahdollistavat lähetystyön jatkamisen.

Projekti tarjoaa myös kristityille veljille ja siskoille syyn tulla vierailemaan La Huidaan vahvistuakseen uskossaan.

”Ihmiset tulevat työskennelläkseen projektin pelloilla, ja samanaikaisesti he kouluttautuvat evankeliumin jakamiseen kanssamme”, Josué sanoo.

”Työskennellessämme todistamme ja kerromme, miten tunnemme Jumalan. Siksi jotkut ihmiset ovat oppineet tuntemaan Jeesuksen.”

JOSUÉ

Projekti on avannut myös mahdollisuuden evankeliumin strategiseen jakamiseen. Kristityt työskentelevät pelloilla yhdessä yhteisön jäsenten kanssa.

”Työskennellessämme todistamme ja kerromme, miten tunnemme Jumalan. Siksi jotkut ihmiset ovat oppineet tuntemaan Jeesuksen.”

Josué haaveilee, että projektin, lähetysmatkojen ja äänituotteiden avulla monet Arhuacos -kansan jäsenet tulevat tuntemaan Jeesuksen tai palaamaan jälleen evankeliumin ääreen.

”Painostuksen takia monet ovat luopuneet tai kylmenneet uskossaan,” hän kertoo.

Katso video

Lue lisää kristittyjen tilanteesta Kolumbiassa.

 
Open Doors tilaa ilmaislehti punainen