Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Ekopaasto kannustaa vastuullisuuteen vaatehankinnoissa

 

Dom second hand putiikki sijaitsee Vanhan Pappilan vintillä ja siellä myydään käytettyjä hyvälaatuisia vaatteita. Puolet tuosta saa vaatteeen myyntiin tuonut henkilö, puolet käytetään hyväntekeväisyyteen. Kuva: Sanna Krook

Ekopaasto on Suomen ev.-lut. kirkon jokavuotinen valtakunnallinen kampanja, joka innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon ilmastonmuutosta hillitsevällä tavalla. Tänä vuonna ekopaaston teemana on vaatteiden vastuullisuus

Ekopaastoa vietetään 26.2 – 11.4.

Paastonaika ei tarkoita pelkästään ruuasta kieltäytymistä, vaan paastolla tavoitellaan mielenmuutosta ja keskitytään olennaiseen, hidastetaan vauhtia, hiljennytään ja yksinkertaistetaan elämää.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Oulun seurakunnissa vaatteiden vastuullisuuteen liittyvää työtä ympärivuotisesti tekee uudenveroisten vaatteiden second hand myymälä DOM second hand. Domin toiminnanjohtaja Mari Tuokkola pohtii, kuinka vastuullisempien vaatevalintojen tekeminen vaatii kulutustottumusten muutosta.

– Vaatteita pitäisi ostaa vain tarpeeseen ja olisi hyvä opetella tunnistamaan, millaiset vaatteet ovat laadukkaita ja kestävät käyttöä.

Vaatteiden käyttöiän pidentäminen onkin yksi merkittävä tapa pienentää vaatteiden jättämää hiilijalanjälkeä.

Domiin vaatteita myyntiin tuomalla tukee samalla myös hyväntekeväisyyttä. Myyntituotosta puolet ohjataan vaihtuvaan hyväntekeväisyyskohteeseen ja puolet saa vaatteet myyntiin tuonut henkilö. Tähän mennessä Domin toiminnan kautta hyväntekeväisyyteen on lahjoitettu jo yli 150 000 euroa.

Valtakunnallista Ekopaasto-kampanjaa on toteutettu vuodesta 2012. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kampanjassa innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta. Vuosien aikana kampanjassa on painotettu erilaisia ympäristöteemoja kristillisestä näkökulmasta sekä luterilaista paastoperinnettä. Tänä vuonna teemana on vastuullisuus vaatehankinnoissa.