Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Emeritusprofessori ei usko evoluutioteoriaan

 

Matti Leisola tuo oman näkemyksensä evoluutioteoriasta rohkeasti esille. Kuva: Mikael Tammilehto

Radio Rockin haastattelussa Matti Leisola kertoo, ettei usko evoluutioteoriaan, vaan näkee sen Jumalan työvälineenä maailman luomisessa.

Bioprosessitekniikan emeritusprofessori Matti Leisola tunnustaa itsensä kreationistiksi ja kyseenalaistaa Radio Rockin haastattelussa evoluutioteorian. Aihe on harvoin esillä mediassa, jossa usein kerrotaan vain evoluutiotoerialle myönteinen näkökulma, ja esitetään se absoluuttisena totuutena. Leisola on yksi niistä harvoista, jotka uskaltavat tuoda kantansa esiin avoimesti.

Evoluutioteoria on yleisesti tunnustettu ja oikeana pidetty teoria, eikä lähes kukaan sitä uskalla kyseenalaistaa. Leisolan mukaan lähes kaikki hänen kollegansa kuitenkin myöntävät kahdenkeskisessä keskustelussa teorian olevan epävarma. Niin sanottu Darwinismi eli usko evoluutioteoriaan ei mitenkään selitä elämän syntyä. Leisolan mielestä Jumalan suunnittelu kaiken syntymisen takana on paljon loogisempi väite kuin se, että kaikki olisi syntynyt itsestään sattumalta.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

 

Evoluutio Jumalan työvälineenä

Leisola ei ole aina ollut kreationisti. Aikanaan hän ryhtyi kyseenalaistamaan omia näkemyksiään, ja huomasi, että kiistattomia perusteita evoluutioteorialle ei itseasiassa ole. Evoluutioon uskominen on nykyajan massailmiö: ”Enemmistö uskoo evoluutioon koska enemmistö uskoo evoluutioon”, Leisola kertoi Radio Rockin haastattelussa. Leisolan mukaan myöskään harva tosiasiassa tietää, mitä Charles Darwin teoksessan Lajien synty evoluutiosta kirjoittaa.

”En mitenkään usko, että kun menen laboratorioon tutkimaan, sinne tulee Jumalan sormi tekemään jotakin. Laboratoriossa meillä on viite siitä, että joku on tehnyt jotakin – luonut esimerkiksi solun”, Leisola selittää. Kyse ei siis ole luonnontieteiden korvaamisesta uskolla luomiseen – luomisusko ja tiede voivat kulkea rinnakkain. Leisola näkeekin evoluution vain Jumalan työvälineenä maailman luomisessa.

 

Pohjautuu Radio Rockin haastatteluun

Kuva: Mikael Tammilehto