Eteläiset Diakin toimipisteet yhdistyvät yhdeksi kampukseksi Helsinkiin. Uudella järjestelyllä saattaa olla vaikutuksia kirkon nuorisotyön tulevaisuuteen.
Kirkon diakonia- ja nuorisotyöntekijöiden koulutuksesta vastaava Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) yhdistää Helsingin, Järvenpään ja Kauniaisten kampukset yhdeksi kokonaisuudeksi. Uusi kampus sijoittuu Kalasatamaan ja sinne muuttaa noin 1600 opiskelijaa ja 140 työntekijää. Se aloittaa toimintansa tammikuussa 2016.
Päätös yhdistymisestä tehtiin jo viisi vuotta sitten. Se oli seurausta opetusministeriön esityksestä, jonka Diakin ylläpitäjähallitus hyväksyi.
– Siitä tulee iso, monialainen oppilaitos, jolla ei ole erityisesti teologista tai edes kristillistä leimaa. Valtaosa opiskelijoista valmistuu muuhun kuin kirkon ammattiin, Lauri Vartiainen toteaa. Hän toimii Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtajana ja on aiemmin työskennellyt lehtorina ja koulutuspäällikkönä Diakissa.
Hänen mukaansa jää nähtäväksi, mitkä muutoksen seuraukset ovat kirkon nuorisotyön kannalta. Ainakin seurakunnat tämä koulutus asettaa kilpailutilanteeseen.
– Sieltä valmistuu paljon nuoria laajalla osaamisella. Heillä on muitakin ottajia kuin seurakunnat.
Vartiainen epäilee, että jatkossa voi olla entistä vaikeampaa saada seurakuntiin aidosti uskovia nuorisotyöntekijöitä.
Myöskään teologiseen tiedekuntaan hakeutuvilla on yhä harvemmin nykyisin herätysliiketausta tai edes seurakuntatausta.
– Kun puhutaan hengellisestä työstä ja kutsumustyöstä, se ei ole hyvä merkki.
Ilmapiiri muuttuu
Lauri Vartiainen ei kuitenkaan näe pelkästään kampuksien yhdistämistä syynä kristillisen opetuksen kaventumiseen Diakissa. Taustalla on pidempi kehityskulku. Sosiaalialan edellyttämät kelpoisuudet on tarkasti määritelty laissa, kun taas kirkollisia kelpoisuuksia ei ole määritelty niin tarkasti. Kirkollinen koulutus pitää sovittaa siihen tilaan, mikä sosiaalialan koulutukselta jää jäljelle.
– Vanhassa nuoriso-ohjaajan koulutuksessa oli satoja tunteja raamattuopetusta, nykyvuosina ne ovat harventuneet paljon. Täällä Kauniaisissa yritimme paikata tilannetta vapaavalintaisilla kursseilla.
Kalasataman kampuksella monet opettajistakin, jotka opettavat tulevia kirkon nuorisotyöntekijöitä, ovat sosiaalialan opettajia. Kaikki Kauniaisten Diakin opettajista siirtyvät uuteen oppilaitokseen. Vartiainen arvelee, että yksittäisten opettajien rooli vähenee uudessa järjestelyssä. Opiskelijat kohtaavat suuremman määrän opettajia, jotka opettavat pienempiä palasia kerralla. Kauniaisissa opiskelijat ja henkilökunta olivat tiiviimmin tekemisissä toisensa kanssa.
– Parikymmentä vuotta, kun Kaunaisen toimipiste on toiminut, hyvä palaute on tullut siitä, että täällä on hyvä ilmapiiri ja kaikki tuntevat toisensa.
Raamattuopetus saa aikaan sitoutuneita työntekijöitä
Lahden Joutjärven seurakunnan lähetyssihteeri Jari Koskinen on yksi niistä, jotka muistelevat Kauniaista lämmöllä. Hän opiskeli Suomen Raamattuopistolla nuorisotyönohjaajaksi 80-luvun lopulla, jolloin raamattuopetuksen ”määrä oli valtava”.
– Koko Raamattu käytiin luennoilla läpi. Se on isoin aarre ja matkaopas työhöni liittyen. Tiedän kokonaisuuden hyvin ja osaan soveltaa Raamattua. Uskallan lähteä opettamaan sitä. Koulutus vahvisti todella paljon käsitystä, että usko perustuu Raamatun opetuksiin, hän kertoo.
Aiemmin nuorisotyönohjaajana toimineen Koskisen käsityksen mukaan Kauniaisten Diakista on valmistunut motivoituneita ja sitoutuneita kirkon työntekijöitä. Hänen mielestään nimenomaan raamattuopetus kasvattaa opiskelijoista sellaisia.
– Jos tämä aines puutuu, mistä opiskelijat hakevat hengellisen ravinnon? Uskon, että lakkauttaminen tulee vaikuttamaan kielteisesti kirkon nuorisotyön tulevaisuuteen.
Myönteisenä puolena koulutusuudistuksessa mies pitää kasvatukseen liittyvän opetuksen lisäämistä. Sitä kautta opiskelijat oppivat ymmärtämään ihmisen elämänkaaren vaiheita paremmin.
– Minun on itse pitänyt hakea se tieto, Koskinen toteaa.
Uutista korjattu 14.8 klo 15.08:
Diak-Etelä nimityksestä luovuttiin jo vuonna 2013.
Kaikki Kauniasten toimipisteen opettajat siirtyvät uudelle kampukselle.