Tampereella 24.8. järjestettävän aikuisten gospeltapahtuman tuottavan ohjelmatoimiston johtaja Johanna Vauto on rakentanut festivaalia tiimeineen korvat höröllä: ”Hiljaa kuulee.”
Suomen ensimmäisen aikuisille suunnatun areenaluokan gospeltapahtuman suosio on ollut jopa hienoinen yllätys. Ohjelmatoimisto Kristallin toimitusjohtaja Johanna Vauto kertoo puolitoista kuukautta ennen tapahtumaa, että noin kolme neljäsosaa lipuista on jo myyty.
– Jos on tulossa, ei kannata jättää lipunostoa ihan viimetippaan, Vauto sanoo.
Hänelle Glown synty ja kuljettu matka näyttäytyvät upeana tarinana.
– Millaista ja miten paljon pöhinää tämä on saanut aikaan! Välillä pitää nipistää itseään.
Voisi ajatella, että myös myydyt liput luovat selkeän riskin ottaneelle yrittäjälle levon tuntua.
– Jännää, että 20 vuoteen kukaan ei ole kysynyt mitään talouteen liittyvää, ja nyt kaikki kysyvät. Se on vähän kiusallistakin, Vauto sanoo.
Uteliaisuus on ymmärrettävää tapahtuman koko ja puitteet huomioiden. Vauto kertoo, että jatkossa Glow on tarkoitus järjestää vuosittain. Vilkkaan kysynnän merkitys on tätä ajatellen oleellinen, ja taloudellisestikin onnistunut tapahtuma luo pohjaa tuleville vuosille.
– Mehän olemme pieni ohjelmatoimisto. Tähän lähteminen on ollut uskonhyppy, ja koko tapahtuma ihme.
Joku sellainen minussa on, että ikään kuin auraan uutta polkua tietämättä täysin, mihin se vie.
Glow on mittavin projekti Kristallin historiassa ja Johanna Vauton uralla. Suurponnistuksen ovat mahdollistaneet motivoituneet ja sitoutuneet ammattilaiset, puoliammattilaiset ja vapaaehtoiset. Suurehkon tiimin myötä Vauton oma rooli on muuttunut.
– Olen ollut ennen paljolti yksinpuurtaja. Olen vuosia rukoillut ja haaveillut, ettei tarvitsisi tehdä ihan kaikkea itse. Glown myötä tämä on toteutumassa. Tiimi on ihan mieletön! Ihanaa antaa vastuuta muille ja nähdä, miten he nauttivat tekemisestä.
Vauto itse nauttii eniten haaveilusta ja visioinnista.
– Isojen asioiden viemisestä eteenpäin. Joku sellainen minussa on, että ikään kuin auraan uutta polkua tietämättä täysin, mihin se vie. Siitä sytyn.
Toki sekin sytyttää, kun näkee, että Glown kaltaista musiikkitapahtumaa on kaivattu. Aiempina vuosikymmeninä gospeltapahtumia on järjestetty paljon, viime vuosina vähemmän. Kenties nyt selkeästi aikuiseksi varttuneella, tapahtumia aikanaan innolla kiertäneellä yleisöllä on jälleen aikaa ja halua tulla yhteen. Kysyntä ja tarjonta ovat Glowssa selvästi kohdanneet, Vauto kokee.
– Luottamusta Jumalaan tosi isolla kauhalla, vai miten sen hauskasti sanoisi, pohtii Johanna Vauto.
Yhtä kaikki, juuri luottamusta Glow on tähän mennessä pääjärjestäjälleen opettanut kaikkein eniten. Perimmäisissä puikoissa on joku muu.
Muutakin oppia on kertynyt.
– Vaikkapa siitä, miten asioita nykyään konseptoidaan ja mainostetaan, tai kuinka paljon tällaisen tapahtuman rakentaminen vaatii osaajia ja osaamista, Vauto sanoo.
Oikeiden päätösten tekeminen on edellyttänyt tarkkaa kuuntelemista.
– Mottoni on ollut pitkään, että hiljaa kuulee.
Myös Glown kohdalla Vauto ymmärsi nopeasti, että vaikka olisi kuinka kiire, on tauottoman touhottamisen sijaan pyrittävä aina aamukahvilla hiljentymään tyhjän paperin edessä.
– Olen kirjoittanut tätä prosessia ylös, rukoillut ja vain ollut.
Glown suosio taas on synnyttänyt osin uuden oivalluksen: suomalainen gospel on merkityksellistä paljon laajemmin kuin usein osataan ajatella, vaikka kenttä tuntuu pieneltä.
– Mutta jos miettii gospelartistien ja -muusikoiden lauluja — miten monet niitä laulavat vaikkapa kastejuhlissa, häissä, rippikoulussa tai jouluna.
Vautosta on hienoa päästä juhlistamaan gospelartisteja ja heidän elämäntyötään. Glow Festivaaleilla on tarkoitus lanseerata Glow Awards -palkinnot gospelkentän toimijoille.
– Mahtavaa saada kasaan iso artisti- ja muusikkoporukka.
Glow ei olekaan vain festivaalivieraiden juhla — yhtä lailla se on juhla gospelartisteille ja -muusikoille, jotka eivät välttämättä ole tavanneet toisiaan vuosikymmeniin.
Uskon, että tapahtumasta saa hengellistä antia ja kokemuksen kristittyjen yhteydestä yli kirkkokuntarajojen.
Hyvien keikkojen ohella Glowssa on kyse yhteisön juhlasta, Johanna Vauto ajattelee. Saman ”skenen” ihmiset voivat tavata toisiaan. Mukana on myös useita esittely-, toiminta- ja myyntipisteensä pystyttäviä toimijoita.
– Esimerkiksi Suomen Pipliaseuran pisteellä voi kuunnella uusia psalmikäännöksiä ja Valo-deittisovelluksella on sinkuille suunnattu kohtaamispaikka Valobaari.
Tapahtumaan rakennetaan myös rauhallinen tila, jossa pääsee kuulemaan kitaristin soittamia tuttuja lauluja nuotiotunnelmissa. Juuri oheistoiminnot ovat se, mitä Vauto haluaisi jatkossa vielä kehittää; ne mahdollistavat osaltaan kohtaamiset vuosien ja vuosikymmenten jälkeenkin.
– Yhteisöllisyys ja hyvä ilmapiiri ovat tärkeimmän asiat, joita tavoittelemme. Toivon ja uskon, että tapahtumasta saa hengellistä antia ja kokemuksen kristittyjen yhteydestä yli kirkkokuntarajojen.
Glow merkitsee suomeksi loistoa ja hehkua, mutta päälleliimatulla glitterillä ei olla liikkeellä. Vauto ajattelee festivaalia suurena, hehkuvana leirinuotiona. Juuri nuotion ympärille koko Suomi-gospelin tarina monin tavoin kietoutuu. Laulujen sanomassakin on hehkua itsessään.
– Toivon mukaan myös meissä kristityissä, Vauto pohtii.
Gospeltapahtumat ovat usein olleet ilmaisia tai hyvin edullisia. Glown halvimman lipun saa 59 eurolla, mutta jo loppuunmyydyn permannon parhaista paikoista oli pulitettava euroa vaille satanen. Tarjolla oli myös niin ikään loppuunmyytyjä 239 euron VIP-lippuja. Kalleimmat liput ovat siis tehneet parhaiten kauppansa. Johanna Vauton mukaan monilla on halua ja kykyä maksaa laadukkaasti toteutetusta, merkitykselliseksi koetusta kristillisestä tapahtumasta.
– Kristalli on tehnyt lipullisia konsertteja jo reilusti yli 10 vuotta, joten kristillisellä kentällä on pikkuhiljaa opittu ostamaan lippu.
Festivaalien yleiseen hintatasoon nähden Glow on kilpailukykyinen. Esimerkiksi Tampereella heinäkuussa järjestettävän Tammerfestin lauantailipun hinta on 109 euroa.
Kristillisissä tapahtumissa ei useinkaan ole alkoholimyyntiä, mutta Nokia Arenan yrittäjillä on luonnollisesti oikeus harjoittaa toimintaansa kaikissa tapahtumissa. Myös areenan alaikäisiltä kielletty anniskelukatsomo kuuluu kokonaisuuteen tapahtuman luonteesta riippumatta. Vauto ei ota anniskeluun sen kummemmin kantaa.
– Jos valitsee paikaksi tällaisen ympäristön, nämä asiat ovat siellä. Ehkä joku haluaa ottaa lasillisen, ja moni varmasti ei halua. Uskon, että ihmiset tulevat tapahtumaan tältäkin osin hyvällä asenteella.
Tapahtumaan ovat tervetulleita alaikäisetkin, mutta sen selkeä kohderyhmä ovat noin 35–70-vuotiaat. Suositus on, että alle 12-vuotiaat saapuvat huoltajan kanssa.
Varmaan nostalgiaa tarjotaan aina jossain määrin, mutta myös jotakin uudempaa ja freesimpää.
Moni saapunee Glow Festivaaleille nostalgiasyistä, mutta miten heidät saadaan palaamaan tapahtumaan jo vuoden kuluttua? Johanna Vauto ajattelee, että avain on juuri yhteisöllisyyteen panostaminen.
– Silloin halutaan jälleen samaan porukkaan ja ilmapiiriin.
Tarjonnan suhteen tavoite on, että mukaan saadaan aina jokin ulkomainen esiintyjä. Tänä vuonna tätä paikkaa pelaa yhdysvaltalaispumppu Petra.
– Varmaan nostalgiaa tarjotaan aina jossain määrin, mutta myös jotakin uudempaa ja freesimpää.
Ja vanhankin voi pukea uskottavasti uusiin vaatteisiin. Sen osoittavat esimerkiksi Glow Festivaalin makupaloina ja useiden artistien yhteisponnistuksina syntyneet musiikkivideot Uuden maan minä näin ja Jää kuuntelemaan -kappaleista.
Jäämme kuuntelemaan, miten Glown tarina jatkuu.
Aiheet
Glow, Glow Festival, gospelfestivaali, gospeltapahtuma, Johanna Vauto, Nokia Arena, Ohjelmatoimisto Kristalli, Suomi-gospel