Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Google kieltäytyi näyttämästä kristillisen kustantamon mainoksia

 

Logo sivustolta, jonne johtavan mainoksen Google kielsi. Kuva: Splashcanyon.cph.org

Liian arkaluontoisten kohdistustietojen joukkoon luetaan myös uskonnolliset aiheet.

Amerikkalaisen konservatiivisen luterilaisen kirkon, Missouri-synodin kirjakustantamo Concordia Publishing House (CPH) sai tietää viime viikolla, että teknologiajätti Google kieltäytyy näyttämästä eräitä sen mainoksia järjestelmässään.

CPH:n tiedotteen mukaan kaikkia kustantamon mainoksia ei ole kielletty, sillä kielto rajoittuu vain niin sanottuihin uudelleenkohdistamisen (engl. retargeting) piirissä oleviin mainoksiin. Uudelleenkohdistamisessa Google käyttää internetselainten historiatietoja hyväkseen mainostamisessa. Näiden tietojen perusteella yhtiö kohdistaa netin käyttäjiä kiinnostavia mainoksia näytettäväksi sellaisilla sivuilla, jotka sijoittavat mainoksia sisältönsä lomaan Googlen välineiden avulla.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Uudelleenkohdistettuihin mainoksiin Google on laatinut säännöstön, johon mainostajien tulee mukautua. Säännöt kieltävät esimerkiksi poliittisten ja uskonnollisten näkemysten perusteella kohdistettujen mainosten näyttämisen. Tähän vedoten Google kertoikin CPH:lle, että ennen mainosten sallimista uskonnollinen sisältö tulisi poistaa mainoksista sekä sivuilta, joihin mainokset viittaavat.

Kirkon maallikkojäsen ja yksityisyyden turvaan keskittyvässä yrityksessä työskentelevä Levi Nunnink tähdentää Medium.com-sivuston kirjoituksessaan, että CPH:n mainosten kiellossa ei ole kyse esimerkiksi puhtaasti hakutulosten perusteella näytettävistä mainoksista, jotka edelleen ovat kustantamolle sallittuja. Lisäksi hänen mukaansa Google ylipäänsä sallii uudelleenkohdistamisessa vain hyvin kapeasti määritellyin kriteerein mainoksia, eikä tähtää erikseen CPH:n kaltaisiin kristittyjen yrityksiin.

”Jos Google hyökkää kristittyjä vastaan säännöillään, niin se hyökkää samalla myös demokraatteja, republikaaneja, kaikkia rotuja ja etnisiä ryhmiä sekä LGBT-yhteisöä vastaan”, Nunnink kirjoittaa.

Eräs asianajaja ja CPH:n johtokunnan jäsen toisaalta on huomauttanut, että Google saattaa arkaluontoiseksi katsomiensa tietojen suojeluun tähtäävällä mainospolitiikallaan kuitenkin rikkoa Kalifornian osavaltion lakia. Yhtiö saattaa näet syrjiä mainittuja ryhmiä, joita se ei salli asiakkaikseen.

Joitakin CPH:n kirjoja on viime aikoina käännetty suomeksikin. Esimerkiksi Perussanoma Oy on kääntänyt vastikään Missouri-synodin presidentin Matthew Harrisonin teoksen Kirja ilosta (2017) ja pastori ja YouTube-persoona Jonathan Fiskin 7 sääntöä, joita jokaisen kristityn tulisi rikkoa (2014).

 
artikkelibanneri Uusi Tie

Aiheet