‒ Tiede ja koko ihmiskunta on etsinyt Jumalaa tuhannet vuodet. Todisteita hänen olemassaolostaan on saman verran kuin todisteita Yksisarvisista, Robert Brotherus väittää.
Usko johonkin toiveiden ja tunteiden pohjalta ei tee asiaa todeksi eikä edes todennäköiseksi, jos pätevät todisteet puuttuvat.
Väitteen esitti molekyylifysiikan lisensiaatti ja ohjelmistosuunnittelija Robert Brotherus viime viikolla tieteen ja kristinuskon suhdetta käsitelleessä Veritas Forumissa. Tilaisuus pidettiin ammattikorkeakoulu Arcadassa Helsingissä.
Brotheruksen kanssa aiheesta keskusteli filosofian tohtori Peter Payne Yhdysvalloista. Paynen väitöskirja käsittelee teologian, filosofian ja kosmologian kytköksiä.
Brotherus on aktiivinen kristinuskon haastaja, joka on toiminut Vapaa-ajattelijoiden liiton puheenjohtajana sekä Skepsiksen ja Humanistiliiton hallituksissa.
Hänen mielestään jumalauskon puolesta ei ole olemassa mitään sellaisia perusteluja, että hän voisi pitää Jumalan olemassaoloa todennäköisenä.
‒ Tiede ja koko ihmiskunta on etsinyt Jumalaa tuhannet vuodet, mutta ei ole löytynyt hyviä todisteita. On vain huonoja yrityksiä.
Kurkistus kellariin
Veritas Forumin aihe, tieteen ja kristinuskon suhde, oli Brotheruksen mielestä ongelmallinen.
‒ Mistä kristinuskosta nyt puhumme? On niin monta erilaista tulkintaa.
Brotherus on kuullut monen sanovan, ettei tiede voi ottaa kantaa siihen, onko Jumala olemassa vai ei.
‒ Yhtä hyvin voimme sanoa, että yksisarvisia voi olla olemassa tai olla olematta. Ei sillä ole mitään merkitystä, että jokin voi olla olemassa. Meidän pitää puhua todennäköisyydestä ja todisteista, Brotherus esitti.
‒ Asuuko kellarissani lohikäärme 50 prosentin todennäköisyydellä? Brotherus havainnollisti.
Millä todennäköisyydellä Jumala on olemassa? Tämä on Brotheruksen mielestä oikea kysymys, johon on etsittävä vastausta.
‒ Etsikää niin te löydätte, sanoi Jeesus. Mutta entä jos olen jo etsinyt, mutta en kuitenkaan löytänyt? Onko todennäköistä, että todisteita löytyy, jos jatkan etsimistä?
Brotheruksen mielestä hän voisi löytää Jumalan yhtä suurella todennäköisyydellä kuin yksisarvisen tai vieraita ulkoavaruudesta.
‒ Ei meillä ole sadan prosentin varmuutta siitä, että Jumalaa ei ole, mutta todennäköisyys on todella pieni.
Kaikkea voi väittää
Mikä tahansa voi olla periaatteessa mahdollista, Brotherus toteaa.
‒ Vaikka se, että Jumala on luonut kaiken 15 minuuttia sitten, ja meidät hän loi kaikkien mielissämme olevien muistojen kanssa.
Hän haluaa jättää oven auki sille mahdollisuudelle, että fysikaalisen ja aineellisen todellisuuden takana on jotakin muuta, mutta todisteiden valossa se näyttää hänen mielestään epätodennäköiseltä.
‒ Ihmisen tietoisuus on tieteelle vielä paljolti selittämätön. Mutta ei tutkimaton mieli ole todiste jumalallisen tietoisuuden puolesta.
‒ Miksi ihmiset ovat kautta historian uskoneet yliluonnolliseen selitykseen, kun kyseessä ovat luonnolliset prosessit? Koska on niin vaikeaa sanoa, että en tiedä enkä ymmärrä.
Lapset kysyvät usein, kuka loi Jumalan. Se on Brotheruksen mielestä tärkeä kysymys.
Hän nosti esille filosofi Bertrand Russellin teorian taivaallisesta teekannusta.
Sen mukaan filosofinen todistustaakka ei varsinkaan uskonnon tapauksessa koske epäilijöitä, vaan uskonnollisen väitteen esittäjää.
‒ Jos väittäisit, että aurinkoa kiertää teekannu, sinun olisi järjetöntä odottaa minun olevan epäilemättä vain siksi, etten pysty todistamaan väitettäsi vääräksi.
Veritas Forumit ovat yliopistoilla järjestettäviä maailmankatsomusten ja tieteenalojen välisiä keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Suomessa niiden järjestämistä koordinoi OPKO.
Katso Robert Brotheruksen ja Peter Paynen englanninkielinen debatti.