Yleinen: Nykytasa-arvon varjopuoli – osa miehistä unohdetuilla poluilla

Helena Oikarinen-Jabai: Leikki luo tienavauksia kohtaamisille ja kulttuurisen kansalaisuuden uudelleen määrittelyille

 

Helena Oikarinen-Jabai on kasvatustieteen dosentti, taiteen tohtori, kulttuurintutkija psykologi ja vapaa kirjoittaja. Hän on tarkastellut taiteen ja ilmaisun merkitystä erilaisissa yhteisöissä ja toteuttanut monenlaisiin tietämisen tapoihin nojaavia tutkimushankkeita.

Yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja erilaisuuden kunnioittamisen teemat ovat olleet keskeisiä toiminnan ohjenuoria yhteiskunnassamme. Nyt on kuitenkin noussut esiin ilmiöitä, jotka nojautuvat eriarvoisuuteen ja moniarvoisuuden vastustamiseen.

Kohtaamattomuus herättää erilaisuuden pelkoa: maahanmuuttoa ja moninaistumista vastustavia ajatuksia tuetaan eniten muuttotappioisilla ja syrjäytyneillä alueilla, kuplassaan elävät varakkaat syyllistävät heikompiosaisia, kanssakäymistä toisen sukupuolen kanssa pelkäävät nuoret miehet houkuttuvat somen naisvihamielisistä ryhmistä. Epävarmuus omasta paikasta ja merkityksestä kanavoituu usein vihamielisyytenä itselle vierasta kohtaan.

Kokemusten jakamista ja hedelmällisiä kohtaamisia

Osallistavissa tutkimushankkeissani luoviin lähestymis-tapoihin pohjautuvat yhdessä nuorten kanssa toteuttamamme teokset – kuten näyttelyt, kirjat ja videot – ovat yksi tapa luoda kohtaamisia kulttuurisille rajapinnoille. Ne myös tekevät näkyväksi vähemmistöihin kuuluvien nuorten arkea ja esimerkiksi suhdetta kotiseutuun, monikielisyyteen ja -kulttuurisuuteen sekä ulkopuolisuuden ja syrjinnän kokemuksiin.

Sansa neliöb. 1.-30.9.

Taideperustaiset menetelmät ovat mahdollistaneet monenlaiset tavat jakaa kokemuksia ja luoda niiden pohjalta tarinoita ja teoksia. Prosessi on auttanut osallistujia tunnistamaan risteäviä paikantumisiaan ja kulttuurista kansa-laisuuttaan. Hedelmällisimpiä ovat olleet jakamisen ja kohtaamisen hetket, joissa kokemus on välittynyt toiselle: yleisölle/keskustelijalle/katselijalle/kuuntelijalle.

Leikki ja luovuus auttavat maailman hahmottamisessa

Afroamerikkalainen kirjailija ja aktivisti bell hooks toteaa, että lapset ja nuoret ovat luontaisesti tutkijoita ja kiinnostuneita rajojen ylittämisestä. Kehon, aistien ja mielikuvituksen avoimuus ja leikki auttavat lasta ympäröivän maailman hahmottamisessa ja ratkaisujen etsimisessä. Leikkivä ihminen myös rakentaa, purkaa ja muuntaa merkityksiä ja tarinoita ja luo näin mielekkyyttä olemassaololleen.

Leikkimisen ja luovuuden taidoista puhutaan paljon kasvatuksellisissa ja yhteisöllisissä yhteyksissä, mutta usein niitä tarjotaan paketoituina toimintoina, joissa yksilöiden elämänpolut on valmiiksi käsikirjoitettu. Mielestäni uusien näkökulmien ja juonilankojen yhdessä etsiminen ja luominen tulisi olla osa päiväkodin ja koulun arkea ja yhteisöllistä kasvuprosessia kaikille lapsille ja nuorille. Se tukisi myös erilaisia taustoja omaavien lasten keskinäistä ymmärrystä ja yhteenkuuluvuuden rakentamista.

Jos koulu miellettäisiin paikkana, jossa lapset ja nuoret voivat aidosti tutustua itseensä, kokemuksiinsa, kanssakoululaisiinsa, ympäristöönsä ja opiskeltaviin aineisiin, oppimistuloksetkin olisivat parempia.

Peruskoulun opetussuunnitelmissa on lisätty lukuaineiden määrää taide- ja harrastusaineiden kustannuksella ja panostettu tehokkuuteen ja tuottavuuteen. Väitän, että päinvastoin toimimalla monta kouluun nykyisin liitettyä ongelmaa olisi vältetty. Jos koulu miellettäisiin paikkana, jossa lapset ja nuoret voivat aidosti tutustua itseensä, kokemuksiinsa, kanssakoululaisiinsa, ympäristöönsä ja opiskeltaviin aineisiin, oppimistuloksetkin olisivat parempia.

Lapsille ja nuorille tarjottava mahdollisuus tutustua maailmaan kokonaisvaltaisesti

Nopeatempoisessa maailmassa elämme kaikki kulttuurien liukumissa, ja meidän on alati uudelleenarvioitava asemoitumisiamme. Lapset ja nuoret kohtaavat todellisuuden, jossa aikuisten tarjoamat käsikirjoitukset harvoin toimivat. Luova tutkiminen ja leikki auttavat heitä ymmärtämään taustojaan, jäsentämään ja rakentamaan arkeaan ja tulevaisuuttaan.
Aikuisten tehtävä on tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuuksia tutustua maailmaan kokonaisvaltaisesti – huomioiden omat, yhteisön ja globaalin todellisuuden sidokset. Näin avautuu reittejä jokaisen ainutkertaisuutta arvostaville kohtaamisille, kulttuurisen kansalaisuuden kokemuksen vahvistumiselle ja yhteisöllisille tienavauksille.

Artikkeli on julkaistu Parikanniemen Kontti -lehdessä elokuussa 2024.