Helluntaipastori Esa Hyvönen kirjoitti tällä viikolla, että helluntainuoriso ei pääse kokemaan tekemisen meininkiä vanhoissa helluntaiseurakunnissa, vaan he ajautuvat usein uuden kulttuurin seurakuntayhteisöihin. Suomen Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen ja Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtaja Pekka Havupalo kommentoivat Hyvösen kirjoitusta Seurakuntalainen.fi:lle.

Keravan Helluntaiseurakunnan pastori Esa Hyvönen kirjoitti blogikirjoituksessaan 23.9., että vanhat helluntaiseurakunnat eivät enää ruoki uusien sukupolvien hengellistä heräämistä. Kymmenet nuorisopastorit ovat viime vuosien aikana irtaantuneet helluntaiseurakuntien työsuhteista.

– Jaan syvästi Esa Hyvösen huolen. Helluntaiseurakuntien työsuhteesta irtautuneiden suuri määrä on selkeä viesti siitä, että ilmiössä ei voi olla kyse pelkästään henkilötekijöistä vaan sen taustalla täytyy nähdä myös koko herätysliikettä koskettavia rakenteellisia ja menettelytapatekijöitä, toteaa Suomen Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtaja, Turun Helluntaiseurakunnan pastori Pekka Havupalo.

Hän toivoo, että aiheesta kerätty materiaali analysoidaan huolellisesti ja että asiasta käydään avointa keskustelua, joka johtaa todellisiin muutoksiin.

– Jaan myös Esa Hyvösen näkemyksen tekemisen meiningin tarpeesta. Jos seurakunnasta tulee jäykkä, hidas ja byrokraattinen organisaatio, se tukahduttaa innostuksen ja luovuuden pelkällä olemuksellaan. Seurakunta on olemassa ihmisiä varten eikä päinvastoin, Havupalo jatkaa.

Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikaisen mukaan Hyvönen antaa yhden äänen sille kivulle, joka helluntaiherätyksessä on. Ääni ei kuitenkaan ole uusi, sillä Matikainen tunnistaa samoja kipuja kolmenkymmenen vuoden takaa, jolloin hän oli nuori helluntaipastori.

– Tuntuu, että voisin jopa hyvin samoilla lauseilla kuvata nuoren saarnaajan fiiliksiä 1980-luvulta, Matikainen toteaa.

– Minut pelasti uupumiselta ja irtaantumiselta luultavasti kaksi asiaa: Saalem-seurakunta ja lähetystyö. Helsingin Saalemissa oli ahdasta sielläkin, mutta kokemuksen pystyi jakamaan muutamien toisten – myös vanhempien – kanssa. Melko nuorena lähdimme vaimoni kanssa lähetystyöhön, jolloin Suomen ahtaus vaihtui muslimimaan ”vapauteen”, Matikainen jatkaa.

Uudet seurakunnat ovat kansainvälinen ilmiö

Esko Matikainen huomauttaa, että nykyinen kipu ei ole vain suomalaista, vaan nuorten väsyminen ja irtaantuminen on laajempikin ilmiö. Myös Pekka Havupalo muistuttaa, että uusien tunnustuskuntiin sitoutumattomien seurakuntien syntyminen on laaja kansainvälinen ilmiö, eikä Suomessakaan kosketa pelkästään seurakuntia.

– Esan näkemys siitä, että uudet seurakunnat ovat ainoa toivomme, on mielestäni kuitenkin kärjistys. Kyllä vanha pystyy nuortumaan, muuallakin kuin joululaulussa, Havupalo uskoo.

Hänen mukaansa uudet seurakunnat voivat Jumalan valtakunnan näkökulmasta katsottuna saavuttaa ihmisiä, joita vanhemmat seurakunnat eivät tavoita. Toisaalta ne taas pirstaloivat hengellistä kenttää entisestäänkin.

Matikaisen mukaan uudet seurakunnat eivät ole helluntailiikkeelle ongelma tai uhka, mutta paikallisesti ne voivat tuottaa kipuja. Matikainen toivoo voivansa omasta tehtävästään käsin tehdä asialle jotain, mutta heittää palloa myös Hyvösen suuntaan.

– Niin, Esa Hyvönen on Helluntaikirkon eettis-opillisen toimikunnan jäsen ja suurehkon helluntaiseurakunnan johtava pastori. Joku voisi sivusta katsoen luulla, että nuokin ovat vaikuttamisen paikkoja, joista käsin asiat korjataan – mutta silti veljeni Esa on tuskaisen turhautunut.

Lue myös:

Helluntaipastori: Liikkeen nuoriso ei pääse kokemaan tekemisen meininkiä

Esa Hyvösen blogi ”Helluntaiherätys ristitulessa”

Seuraavaksi:

Ehdotus: Valtio määrittämään lapsille ”valvoja”