Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Helluntailaisten Aikamedia pyöritteli laajentumista hautausurakointiin tai hoivapalveluihin, mutta päätyi ostamaan digipainon

 

Esa Juutilainen (vas.) jatkaa eläkkeellä retkeily-yrityksensä parissa. Hän oli töissä Aikamedian mainososastolla ennen yrittäjäksi siirtymistä 40 vuotta sitten. Vesa Temonen ja Roni Veijalainen jatkavat työtä Aikaprintissä. (Anssi Tiittanen) 

Kirjoja painetaan yhä, ja on tärkeää saada niistä juuri oikean kokoiset painokset juuri oikeaan aikaan.

Digipaino Juutiprintin siirtyessä kustannusliike Aikamedia Oy:n omistukseen ilmassa on ympyrän sulkeutumisen tuntua. 

Juutiprint toimii Vantaalla samassa liikerakennuksessa, jossa Aikamedia (aik. kustannusliike Ristin Voitto) toimi 1970-luvulta 1990-luvun puoleenväliin.  

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Juutiprint on perustettu noin 40 vuotta sitten, samoihin aikoihin, kun Aikamedia luopui omasta painostaan, jonka painokoneet jyskyttivät siis samassa talossa Sinikellonpolulla. 

Aikamedia on kirjoja ja lehtiä, kuten viikkolehti Ristin Voittoa, kustantava, Suomen Helluntaikirkon ja seurakuntien omistama yhtiö, joka lisäksi tuottaa erilaisia palveluja. 

Juutiprintin nimi muuttuu kaupan myötä Aikaprintiksi.

 

Toisista luukuista paperia työntyy sisään, toisista ulos. 

 

Aikamedian toimitusjohtaja Olavi Kumpulainen myöntää, että tilanne, jossa Aikamedia 40 vuoden tauon jälkeen aloittaa jälleen painoalalla ja vieläpä yrityksen vanhoissa tiloissa, tuntuu historialliselta. 

Kauppakirja Juutiprintistä allekirjoitettiin joulukuun puolessavälissä.  

– Kartoitimme yli vuoden ajan aktiivisesti erilaisia uusia toimialoja, joilla Aikamedia voisi toimia. Toimialan tulisi sopia seurakuntien omistaman yrityksen tehtäviin, Olavi Kumpulainen valottaa. 

Pöydällä kävivät muun muassa hautausurakointi, tulkkauspalvelut ja hotellitoiminta.  

Pisimmälle edettiin hoiva- ja nuorisokotien osalta, ja mahdollisuutta aloittaa alan toimijana kartoitettiin aktiivisesti. Aikakodit-hankkeesta kuitenkin luovuttiin, kun sen maaliin saattaminen osoittautui liian haastavaksi. 

 

Tieto yrittäjä Esa Juutilaisen mahdollisista luopumisaikeista kiiri Kumpulaisen korviin kesällä. 

Kun Olavi Kumpulainen ensimmäisen kerran otti Juutilaiseen yhteyttä, yrittäjä makasi sairaalassa keuhkokuumepotilaana. 

– Aika kaupalle tuntui olevan kypsä, Kumpulainen arvioi. 

Myös Esa Juutilainen oli tahollaan jo jonkin aikaa pyöritellyt ajatusta Juutiprintistä luopumisesta. Työt tuntuivat lisääntyvän koko ajan korona-ajan hellittäessä. 

– Olen tyytyväinen, että työtä jatkaa kristillinen toimija, Esa Juutilainen sanoo. 

Juutiprintin asiakaskunnasta yli puolet on seurakuntakentästä. Olavi Kumpulaisenkin mielestä Juutiprint tuntuu luontevalta lisäykseltä Aikamedian palvelutarjontaan, koska suuri osa asiakkaista on tuttuja olemassa olevista yhteyksistä. 

 

Olen tyytyväinen, että työtä jatkaa kristillinen toimija. 

 

Aikamedia lunastaa kaupan yhteydessä Juutiprintin kalustoa. Sinikellonpolun arsenaaliin kuuluu erilaisten tulostinlaitteiden ohella muun muassa leikkureita, neliteräinen sähköporakone, kuorituskone, taittokone, kierresidontakone, tarratulostin, nuuttauskone, laminointikone, kirjanliimauslaite, kovien kansien tekokone ja erilaisia jälkikäsittelylaitteita. 

Mitä nuuttauskone tekee? 

– Sillä nuutataan eli taitetaan esimerkiksi kortti keskeltä niin, että pahvi ei murru, Esa Juutilainen selittää. 

Juutilainen esittelee myös kierresidontakoneen, joka tekee seinäkalentereista tutun kierresidonnan paperinipun kylkeen. 

Kestävä kierresidonta on nykyisin suosittu esimerkiksi koulutusmateriaaleissa, joita Juutiprintissä on tehty paljon. 

 

Myös yrityksen leasing-vastuita siirtyy uudelle omistajalle. Merkittävin niistä on digipainokokonaisuus, joka käsittää muun muassa tulostimia sekä lehtikerääjän ja lajittelijan. 

Maallikon silmin digipaino näyttää pitkältä, noin kymmenmetriseltä printteriltä, jonka päällä ja kyljissä on erilaisia luukkuja ja hyllyjä, joista toisista paperia työntyy sisään, toisista ulos. 

Merkittävä seurakuntatuoteryhmä Juutiprintissä on ollut seurakuntalehdet, joita digipainossa painetaan, kuoritetaan ja postitetaan täyspalveluna. 

 

Aikamedialle digipainajaksi ryhtyminen luo Olavi Kumpulaisen mukaan uusia mahdollisuuksia luoda uusia palveluja ja ketteröittää omaa tuotantoa. 

– Voimme esimerkiksi painaa itse kaikki pehmeäkantiset kirjamme sellaisina painosmäärinä kuin on tarvetta, Kumpulainen valottaa.  

Tähän asti Aikamedia on painotalojen asiakkaana joutunut sopeutumaan niiden asettamiin ehtoihin aikataulujen ja painosmäärien suhteen. 

– Tästä eteenpäin, jos tarvitsemme nopeasti vaikkapa kaksikymmentä kappaletta jostakin kirjastamme, saamme sen heti. 

Aikamedian varasto Keuruulla tulee todennäköisesti pienentymään ja hävikki vähenemään. 

 

Aikaprint alkaa myös osaltaan hoitaa Aikamedian merkittävää digitointiprojektia, jossa kustannusliikkeen koko vuosikymmenien aikana syntynyt 1500 kirjan massa saatetaan lukijoiden ulottuville e-kirjoina.  

– Projekti vaatii valtavasti skannaamista ja muuta graafista työtä, Olavi Kumpulainen kuvailee. 

Juutiprintin työntekijät siirtyvät Aikamedian palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Esa Juutilainen jatkaa siirtymävaiheen konsulttina noin puolen vuoden ajan ennen eläkkeelle jättäytymistään. 

 

Kokouskutsuja ei enää juuri paineta 

 

Yrittäjä Esa Juutilainen ja Aikamedia pitävät yrityskaupan arvon salaisuutena.   

– Joku on kysynyt minulta, jääkö tästä mitään käteen. Saan maksettua lainoja pois, mutta ei paljon muuta kyllä jää. Siis maallisessa mielessä, Juutilainen sanoo. 

Yrittäjä tuntuu olevan helpottunut, ja edessä siintää uusi elämänvaihe.  

– Olen saanut tehdä 40 vuoden ajan todella tärkeää työtä. 

Juutilaiselle yrittäjyys on ollut aina myös hengellisen näyn asia. Asiakkaista parikymmentä on vuosien saatossa tullut uskoon, pitkälti Juutilaisen kanssa avautuneiden tilanteiden seurauksena. 

Artikkeli, joka Juutiprintin tuotteista on hävinnyt lähes kokonaan, on kädestä käteen jaettava kokouskutsu. 

– Aika on tosiaan muuttunut. Laskeskelin, että aikanaan ensimmäisen viiden vuoden aikana Juutiprintissä painoimme noin viisi miljoonaa kokouskutsua.  

(AT) 

 

 

 

Aiheet