Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Helsingin yliopisto tarjoaa teologiopiskelijoiden työpanosta seurakuntiin aiempaa aktiivisemmin

 

Löytyisikö teologian opiskelijalle harjoittelumahdollisuuksia esimerkiksi Herättäjäjuhlien suunnittelusta tai toteutuksesta? Vuonna 2018 Herättäjäjuhlat pidetään Tampereella, minkä sinetöivät allekirjoituksin tuomiorovasti Olli Hallikainen (vas.), alkuvuodesta Tampereen pormestarina ollut Anna-Kaisa Ikonen ja Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen. Kuva: Hannu Jukola, Kirkon kuvapankki

Teologian yliopisto-opinnot ovat muuttuneet niin, että kandivaiheessa on uusi opintojakso, joka mahdollistaa osallistumisen seurakuntien toimintaan. Aiemmin seurakuntaharjoittelu kuului yksinomaan maisterivaiheeseen.

– Nyt teologian opiskelija voi saada opintopisteitä seurakunnan toimintaan osallistumisesta jo kandivaiheessa, tiivistää soveltavan opetuksen yliopisto-opettaja Maria Buchert Helsingin yliopiston teologisesta tiedekunnasta.

Tiedekunta ennakoi tutkinnon uudistuksen henkeä alkuvuodesta, jolloin se järjesti työpajan, johon osallistui seurakuntien työntekijöitä Espoon ja Helsingin hiippakunnista.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

– Tavoite oli kehittää sekä opiskelijoille että seurakunnille hyödyllistä yhteistyötä. Yhteinen havainto oli, että seurakunnissa ja niiden erityistyömuodoissa on runsaasti toimintaa, joka valmentaa opiskelijoita kypsymään asiantuntijoiksi. Yhtä lailla opiskelijoiden apu ja tuoreet näkökulmat ovat tervetulleita seurakuntiin.

Maria Buchertin mukaan opiskelijat voisivat toimia konsultteina erilaisissa kehittämishankkeissa.

– Heillä on valmiuksia arvioida ja antaa palautetta olemassa olevasta tai suunnitteilla olevasta toiminnasta. Lisäksi heillä on digiosaamista ja sisällöntuottamistaitoja, joita voi hyödyntää vaikkapa uuden rippikoulusuunnitelman tavoitteiden toteuttamisessa.

Keskeinen osa papin tehtäviin tähtäävien tulevasta kirkollisesta työstä liittyy messuihin ja hartauselämään, joten niihin kuuluvien töiden harjoittelu on olennaista.

– Myös opetus-, kasvatus- ja ohjaustehtävissä on totuttu näkemään teologian opiskelijoita. Kappelipäivystykset, lähimmäispalvelut, ruokajakelut ja erilaiset virkistäytymisretket lisäävät opiskelijoiden osaamista ihmisten kohtaamisessa ja käynnistävät arvoihin liittyvää pohdintaa.

Teologinen tiedekunta ohjaa opiskelijoita hakeutumaan itsenäisesti seurakuntiin ja tarjolla oleviin projekteihin.

Seurakuntien puolestaan kannattaa tiedottaa aktiivisesti ja monikanavaisesti tehtävistä, joihin opiskelijat olisivat tervetulleita.

– Mikäli seurakunta haluaa kohdentaa viestinsä suoraan teologian opiskelijoille, on mahdollista lähestyä Teologian Ylioppilaiden Tiedekuntayhdistystä, Buchert vinkkaa.

Teologinen tiedekunta neuvottelee mielellään seurakuntien kanssa sellaisista projekteista, joihin voisi osallistua useampi opiskelija.

Työelämävalmiuksien painoarvo kohoaa teologian alan opinnoissakin koko ajan.

Buchert toteaa, että asiantuntijaidentiteetti rakennetaan aina suhteessa tehtäväkenttään − kirkon tehtävissä kirkkoon ja siellä tehtävään työhön.

– Jollei opiskelijalla ole yhteyttä kirkkoon, on hänen vaikea rakentaa asiantuntijuuttaan sen tulevana työntekijänä.

– Juuri siksi teoreettisen opiskelun rinnalle tarvitaan toimintaa työelämässä, jossa voidaan kehittää omaa oppimiskykyä, jaksamisen rajoja ja kykyä johtaa omaa työskentelyä.

 

 

 

 

Aiheet