Heart for Iran -järjestön johtaja Mike Ansarin mukaan näyt ja ilmestykset ovat suurin iranilaisten uskoontuloon vaikuttava ilmiö, mutta myös medialla on iso merkitys ihmisten kääntymisessä.
Avainmedia tapasi Heart for Iran -järjestön johtajan Mike Ansarin syyskuussa. Tapaamisen ajankohta oli dramaattinen, sillä saimme juuri tuolloin kuulla iranilaisen 22-vuotiaan Mahsa Aminin kuolemasta. Nuori nainen ei ollut pitänyt huiviaan ”oikealla tavalla”, ja oli kuollut Iranin valtion siveyspoliisin pahoinpitelyn seurauksena.
– Tapaus sai välittömästi ihmiset kaduille ja protestoimaan 57 paikkakunnalla Iranissa, kertoi Ansari. – Center for Human Rights -järjestö raportoi, että seitsemän päivää Aminin kuoleman jälkeen 36 ihmistä oli kuollut mellakoissa.
Mitä on odotettavissa?
– Hengellinen herätys Iranissa jatkuu – kristittyjen määrä kasvaa koko ajan, kertoi Mike Ansari. – Toiseksi, vainot jatkuvat ja käyvät yhä ahdistavammiksi. Kolmanneksi, valtion valvonta kiristyy entisestään muun muassa kiinalaisen teknologian avulla.
– Iran kärsii korkeasta inflaatiosta ja korruptiosta. Hallitus käyttää rahansa tukeakseen sotia eri puolilla Lähi-itää ja Afrikkaa. Arvioidaan, että 70 prosenttia Iranin valtion budjetista yksinkertaisesti katoaa taivaan tuuliin korruption vuoksi.
Enää vain 32,2 prosenttia tunnustaa olevansa shia-muslimeja
Mike Ansari yllätti kertomalla, että Iranin uskonnollinen kartta ei olekaan aivan sitä mitä voisi olettaa.
– Ihmiset ovat niin kyllästyneitä nykymenoon, että enää vain 32,2 prosenttia tunnustaa olevansa shia-muslimeja samalla kuin 22,2 prosenttia sanoo olevansa kokonaan uskonnottomia, 8,8 prosenttia ateisteja ja 5,8 prosenttia agnostikkoja.
Vuonna 2021 Christianity Today -lehti kertoi hollantilaisen tutkimuskeskuksen arvioineen, että Iranissa olisi noin 50 miljoonaa lukutaitoista kansalaista, joista jo 1,5 prosenttia on kristittyjä – näistä suurin osa ex-muslimeja. Prosenttiosuus tarkoittaisi ainakin 750 000 kristittyä.
Valtava lähetyskenttä
Iranissa asuu 85 miljoonaa ihmistä, joista 54 prosenttia on alle 34-vuotiaita. Medialähetystyötä ajatellen maassa on merkittäviä mahdollisuuksia.
– Tiedämme, että Iranissa matkapuhelinpeitto on 139 prosenttia ja internetin käyttö 84 prosenttia. Sosiaalista mediaa käyttää 55,8 prosenttia kansasta, sanoi Ansari.
Vain kaksi prosenttia käyttää Facebookia, mutta 85 prosenttia käyttää Instagramia
Yllättävä ja tärkeä tieto on, että sosiaalisen median käyttäjistä vain kaksi prosenttia käyttää Facebookia, mutta 85 käyttää prosenttia Instagramia. Medialähetystyön strategiaa suunniteltaessa tällaiset tiedot ovat kullanarvoisia.
– Nyt, kun Iranin hallinto pyrkii suitsimaan mielenosoituksia, on se ajoittain jopa sulkenut Instagramin käytön kokonaan. Tämä todistaa siitä, kuinka tehokas sosiaalinen media on, arvioi Ansari.
Näyt, ilmestykset ja media
Avainmedian yhteistyökanava, farsinkielinen Mohabat TV on Iranissa yhä suosittu.
– Arvioimme, että jopa 20 prosenttia väestöstä olisi sen piirissä, kertoi Mike Ansari. Yllättäen medialähetystyön rinnalla on kuitenkin vielä merkittävämpi ilmiö, joka johdattaa ihmisiä Jeesuksen luokse.
Ansarin mukaan henkilökohtaiset näyt ja ilmestykset ovat yhä kaikkein suurin iranilaisten uskoontuloon vaikuttava ilmiö.
– Ihmiset kohtaavat Jeesuksen unenomaisissa ilmestyksissä, ja sen seurauksena saattavat ottaa yhteyttä muihin kristittyihin tai etsiytyä evankeliumin äärelle.
– Media, mukaan luettuna satelliittitelevisio, on seuraavaksi tehokkain vaikutin ihmisten uskoontuloon ja kääntymiseen. Haluamme kehittää palveluja sekä niille, joilla on pääsy internetiin että niille, joilla online-yhteyttä ei ole.
– Rukoilkaa yhä Iranin kansan puolesta! vetosi Mike Ansari. – Yhdessä voimme saavuttaa tämän vapautta ja evankeliumia janoavan kansan.
Teksti Eero Antturi