Israel on Jumalan valittu kansa. Mitä se tarkoittaa, ja koskeeko se Israelin nykyistä valtiota? Entä mikä on Israelin merkitys lopun aikoina? Uusi Tie kysyi kolmelta asiantuntijalta.
Raamattuun sitoutuville kristityille on selvää, että ihminen pelastuu uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Kristityt kuuluvat Jumalan kansaan ja ovat ikuisen elämän perillisiä. Samalla kuitenkin uskomme, että Israel on Jumalan valittu kansa. Millainen rooli juutalaisella kansalla tai kenties Israelin valtiolla on yhä Jumalan pelastussuunnitelmassa, vai onko minkäänlainen?
Kysymys seurakunnan ja Israelin kansan suhteesta on monipolvinen, ja kristittyjen näkemykset myös poikkeavat tässä toisistaan. Uusi Tie kysyi kolmelta teologilta, kuinka Raamattua heidän mukaansa tulisi tässä asiassa ymmärtää.
Israel kääntyy Messiaansa puoleen
Göteborgin Församlingsfakultetenin lehtori Timo Laato lähtee liikkeelle raamatunkohdasta Luuk. 13:35. Siinä Jeesus sanoo juutalaiselle kansalle: ”Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. Ja minä sanon teille, että te ette minua näe ennen kuin sinä päivänä, jona sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!’”
– Jeesus ei palaa takaisin, ennen kuin Israel toivottaa hänet tervetulleeksi. Koko pelastushistorian päätös on Jeesuksen omien sanojen mukaan riippuvainen siitä, että Israel-lähetys lyö jossain maailmanhistorian loppuvaiheessa itsensä läpi ja Israel kääntyy Messiaansa puoleen.
Yksityiskohdat ja kehityskulut, jotka tähän johtavat, ovat Laaton mukaan vaikeampi kysymys ja avoin keskustelulle, mutta Jeesuksen sanat ovat hänestä ”eittämättömät”. Israelin kansan kääntymys edellyttää tietysti sitä, että juutalainen kansa säilyy historian läpi.
– Se edellyttää myös sen, että Israel on omassa maassaan. Se ei voi olla hajallaan ympäri maailmaa niin kuin ennen Israelin valtion perustamista.
***
Lue laaja artikkeli Israelin merkityksestä Jumalan pelastussuunnitelmassa ja lopun aikoina Uuden Tien verkkolehdessä. Timo Laaton lisäksi kysymyksiin vastaavat Åbo Akademin eksegetiikan ja judaistiikan yliopistonlehtori Pekka Lindqvist sekä Espoonlahden eläkkeellä oleva kirkkoherra, juutalais-kristilliseen dialogiin erikoistunut Jouni Turtiainen.