Ruotsin tuorein nuorisobarometri toi julki, että Jeesus nousee ilmiöksi erityisesti 15–24-vuotiaiden keskuudessa.
Jeesus voi olla vuoden 2025 vaikuttaja: Nuoret etsivät itselleen ohjausta auktoriteetilta.
Näillä sanoilla otsikoi Ruotsin yleisradioyhtiö SVT uutisensa Ruotsin tuoreimman nuorisobarometrin tuloksista.
Ne koostettiin kyselystä, johon vastasi 17 447 ruotsalaisnuorta.
Yksi nuorisobarometrin tutkijoista, Johanna Göransson, valotti SVT:lle, että nuoret puhuvat nyt nimenomaan Jeesuksesta, eivät uskonnosta:
– On melkoisen jännittävää, että käännytään ohjaavan auktoriteetin puoleen. Teoriamme on, että tämä noudattaa sosiaalisen median logiikkaa, joka on pitkälti persoonavetoista. Ollaan totuttu kuuntelemaan tiettyjä henkilöitä.
– Vaikuttaa siltä, että uskontoa projisoidaan samaan tyyliin, toteaa Göransson SVT:lle.
Kiinnostus Jeesukseen näkyy myös Ruotsin evankelis-luterilaisessa kirkossa, johon Helsingin Sanomien mukaan rekisteröityi vuonna 2024 ennätysmäärä ihmisiä sitten 1970-luvun.
MTV:n verkkosivuilla uumoiltiin tammikuun 2025 lopulla, että ainekset Jeesus-trendiin saattavat löytyä myös Suomesta:
– Jeesuksen pitäminen keskeisenä hahmona nousee vahvasti alle kolmekymppisten miesten porukassa, sanoo Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tutkija Veli-Matti Salminen MTV Uutisille.
Hänen mukaansa suomalaiselle kristillisyydelle on pitkään ollut tyypillistä, että omaa uskovaisuutta ei tuoda erityisemmin esille.
Salminen uumoilee tämän olevan nyt muuttumassa. Nuorten puhe omasta uskovaisuudesta rikkoo normeja ja löytää uusia muotoja.
– Kun ylipäätään uskonnosta ja katsomuksista puhuminen tulee nuorille normaalimmaksi tai yleisemmäksi niin myös kristillisen vakaumuksen esiin tuominen voi tulla luontevammaksi.
Samassa MTV:n uutisessa näkemyksiään kertoo myös tutkija Tomi Kiilakoski, joka on ollut mukana laatimassa Suomen Nuorisobarometriä.
Kiilakosken mukaan Jeesuksen idolisointi ja Raamatun oppien käyttäminen oman identiteetin rakentamisessa eivät ole uusia asioita. Nuoret etsivät uskonnosta yksilöllisyyden lisäksi mahdollisuuksia elämyksiin.
Lähteet: SVT, HS ja MTV