Hyvät: Vuoden Kristillinen kirja 2024 on Pirjo Kotamäen säeromaani Paavo Ruotsalaisesta – ”Kun kannen avaa, niin sisältö pääsee yllättämään”

Joonatan Rautio, voiko jazzia todella ymmärtää? 

 

Korona-ajassa on ollut hyvääkin, Joonatan Rautio sanoo. – Olen ollut paljon kotona Konstan kanssa, ja se tuntuu tärkeältä. Nyt ei tarvitse olla kovin tehokas. (Anssi Tiittanen)

Muusikko Joonatan Raution kesään kuuluu odotus. 

(Juttu on julkaistu alun perin kesäkuussa 2021.)

Joonatan Rautio kertoo harjoittelevansa päivittäin. 

IK-opisto neliöb. 21.10.-3.11.

– Kyse on ammattitaidon ylläpitämisestä. Tietysti itse haluaisin nähdä asian niin, että kehityn. Halu oppia uutta pitää minut liikkeessä. 

Palkittu jazzmuusikko kertoo, että varsinainen musiikin kuuntelu on hänelle periodiluonteista. 

– Aikuisiällä en enää ole ollut musiikin suurkuluttaja. Musiikki on iso ja tunteita herättävä asia, eikä sitä voi sulattaa paljoa yhdellä kertaa. 

 

Rautio puhuu paljon musiikin herättämistä tunteista, emootiosta. Ammatissaan hän on joutunut työstämään musiikin teknisen osaamisen ja tunneilmaisun välistä suhdetta. 

– Etenkin jazz on paradoksaalinen ja ristiriitainen musiikin tyylilaji. Monesti se puhuttelee niin taitavuudellaan ja älykkyydellään kuin emotionaalisuudellaankin. Taviskuuntelijakin tunnistaa usein jazzissa vallitsevan teknisen taituruuden, mutta harva rohkenee väittää ”ymmärtävänsä” jazzia. 

Voiko jazzia oppia ymmärtämään? 

– On olemassa jazzpuu, joka kuvaa jazzin traditiota, Rautio sanoo piirtäen käsillä ilmaan puun muotoista oliota. 

– Jazzin traditioon on vakiintunut 1920–30-luvuilta lähtien erilaisia jazzmusiikille tyypillisiä rytmisiä, melodisia ja harmonisia ilmaisukeinoja. 

– Sana standardi taas tarkoittaa tunnettua sävelmää, josta on muodostunut jazzsoittajien keskuudessa yleisesti tunnettu ja paljon soitettu kappale. 

Jazzin opiskelussa painotetaan jazzmusiikin eri ilmaisumuotojen ja standardien laaja-alaista hallintaa. Hiljalleen opiskelijasta kehittyy omilla musiikillisilla jaloillaan seisova muusikko. Tekninen osaaminen jalostuu kyvyksi tehdä omaehtoisia valintoja. 

– Jos haluaa rikkoa sääntöjä, säännöt täytyy tuntea, Rautio lainaa vanhaa sanontaa. 

Jazzia siis voi ymmärtää, mutta ei-muusikonkin on sitouduttava kuuntelemaan ja oppimaan paljon. 

 

Joonatan Rautio, 47, aloitti saksofonin soiton verrattain vanhana, 18-vuotiaana. 

– Ajattelin kyllä, että olen pahasti myöhässä. Sanotaanhan, että jos haluaa ammattilaiseksi jossakin soittimessa, harjoittelu on aloitettava todella nuorena. 

Rautio oli läpi lapsuuden ja nuoruuden soittanut pianoa ja selloa sekä klarinettia, joka puhaltimena antoi pohjaa saksofonin hallintaan. Rautio tunnettiin jo lukioikäisenä taitavana vapaan säestyksen pianistina – klassisen pianon etydejä ja menuetteja hän ei koskaan erityisemmin rakastanut. 

 

Ovet Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osastolle avautuivat jo 19-vuotiaana. Akatemialla Rautio kuuli ensimmäistä kertaa jazz-osaston opiskelijoita, maan taitavimpia ikätovereita. 

– Heistä tuli minulle esikuvia ja oikeastaan päämäärä. 

Rautio haki ja pääsi alan toiseen merkittävään opinahjoon, Pop & Jazz Konservatorioon, jossa foni alkoi soida yhä kirkkaammin. Hän oli päässyt jo pian myös keikoille, mikä lisäsi innostusta ja taitoa. 

Missa Concordiae -levylle vuonna 1993 tallentuivat Joonatan Raution ensimmäiset saksofoniraidat. Tarvimme tulta -kappaleessa kuullaan myös Raution ”Äääh”-huudahdus, kun soolo tuntuu soljuvan, minne sattuu. 

Lasse Heikkilä sanoi äänitarkkaamosta, että toi oli hyvä, jätetään toi levylle, Rautio kuvailee hymyillen. 

Myöhemmin Rautio pääsi opiskelemaan myös tavoittelemalleen Sibelius-Akatemian jazz-osastolle. Ammattilaisuus alkoi hiljalleen muotoutua. 

Olen nyt soittanut urani parhaita raitoja. 

Viime kuukaudet ovat olleet musiikkimaailmassa hiljaisia. Moni muusikko on menettänyt luomisvoimaansa. 

– Se, mitä olen kollegoiden kuulumisia kuullut, niin moni on kyllä masentunut, Rautio sanoo. 

Joonatan Raution muusikon pirta käsittää nykyisin enenevissä määrin studiotyöskentelyä kotona. Rautio työstää ja äänittää itsenäisesti eri projekteihin saksofoniraitoja. 

Musiikillinen perfektionismi on omassa studiossa päässyt rehahtamaan oikein kunnolla. Rautio saattaa esimerkiksi soittaa yhden kappaleen yhdestä soolosta kymmenkunta erilaista versiota, ja valitsee sitten niistä mielestään parhaimman. 

– Ei tämä kyllä kovin kustannustehokasta ole, Rautio naurahtaa. 

– Ei riitä, että teen vain melodian, vaan myös nyanssien pitää olla oikeanlaisia, ja melodian täytyy hengittää oikealla tavalla juuri siinä kappaleessa, muusikko alkaa kuvailla. 

Ammattitaidon kehittyminen äänittäjänä on ollut palkitsevaa. 

– Olen omasta mielestäni soittanut urani parhaita raitoja nyt täällä kotona. 

 

Muusikon mahdollista koronamasennusta on torjunut tehokkaasti myös pitkän adoptioprosessin päätteeksi perheeseen kotiutunut pian kolmevuotias Konsta. 

Joonatan ja Elina Rautio ovat Konstan myötä kokeneet elämänmuutoksen. Kolmen sukupolven perheen arkea eletään paritalossa seinän takana asuvien Elinan vanhempien kanssa. Joonatan Rautio kehuu järjestelyä. 

– Omakotiasuminen yksin ei olisi ehkä ihan ominta minulle tai Elinalle, sen verran boheemeja olemme. 

– Kiintymyssuhteen rakentaminen on ollut nyt keskiössä. Olemme halunneet olla Konstan kanssa, rakentaa sitä puuttuvaa palasta, mikä häneltä on puuttunut. 

 

Myös seurakunnissa on ollut yli vuoden melko hiljaista. Ehkä pian ovet taas avataan.

Sipoossa soi taas kohta, kun muusikko jatkaa harjoituksia. Mitä ammattilaisuus on? 

– Se on sitä, että on vuosien saatossa oppinut tunnistamaan asioita, jotka toimivat ja jotka eivät toimi. Esimerkiksi joudun koko ajan puhumaan itselleni sitä, että soita yksinkertaisesti, älä liian paljon. 

Rautio alkaa taas puhua emootiosta. 

– Osaamista ja emootiota on vaikeaa erottaa toisistaan. Ehkä näkisin niin, että kun osaaminen on hyvin vahvaa ja varmaa, on myös edellytykset vahvalle emootiolle, koska soitto kuulostaa aidolta ja sisäistetyltä. Silloin se on kuin puhetta, olet sitä, mitä olet. 

(Juttu on julkaistu alun perin kesäkuussa 2021.)