Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

”Jos iltarukous menetetään, sitä ei korvaa mikään”

 

Kuva: Erkki Jokinen

Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala korosti Hengellisten syventymispäivien linjapuheessaan, että on turvallisinta pitää Raamatun sanasta kiinni, ”vaikka ajan henki puhaltaisi myrskynä vastaan”.

Junkkaalan mukaan länsimaissa eletään nyt ehkä historian voimakkainta kristinuskosta luopumisen aikaa. Hän painotti, että jos kirkko luopuu Jumalan sanan välittämisestä, se menettää samalla kaiken muunkin.

Junkkaalan havaintojen mukaan kirkossa on viime aikoina erottunut kaksi tapaa tulkita Raamattua.

– Yhtäältä ajatellaan, että sanoma Jeesuksesta on tärkeä, mutta etiikassa Raamattua ei tulisi noudattaa. Tämän näkemyksen mukaan ei voida enää pitää kiinni niistä Raamatun opetuksista, jotka ovat vastoin enemmistön mielipidettä. Raamattua tulee tulkita kulloisenkin tieteellisen kehityksen valossa.

Avainmedia ilmainen (vkot 48-49)

– Toiset katsovat, että yhteiskuntaa ja vallitsevia näkemyksiä tulee arvioida Raamatun valossa. Raamatun sanassa on ikuinen totuus, joka ei muutu aikojen vaihdellessa, ja josta tulee siksi pitää kiinni, vaikka ihmisten mielipiteet olisivat sitä vastaan.

– Kun näiden näkemysten välillä joutuu ratkaisemaan, on hyvä kuunnella Vapahtajan ja apostolien ääntä.

Kolme tapaa hukata sanoma

Junkkaalan totesi, että kirkon sovitussanoman voi hukata kolmella tavalla.

– Ensimmäinen ja selvimmin nähtävä on vaikeneminen. Kirkon viimeaikaisten raporttien hälyttävin viesti ei ehkä ole kirkostaeroamisaalto vaan se, että kristillinen sanoma on katoamassa kodeista. Jos iltarukous menetetään, sitä ei korvata millään.

– Toinen tapa on salakavalampi. Kristillisen uskon ydin hukataan, jos puhutaan Jeesuksesta vain esikuvana. Tämä on valtaamassa sijaa kirkossamme. Jeesus saa olla solidaarisuuden, suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon lähettiläs, mutta sovituksen sana saa väistyä.

­- Kolmas tapa hukata sovituksen sana on se, että yritetään säilyttää sovituksen sana, mutta sivuutetaan Raamatusta kaikki muu.

­

Kolme haastetta sanoman säilyttämiseksi

Junkkaala esitteli myös kolme haastetta sovituksen sanan säilyttämiseksi.

– Ensi vuosi on kirkon pyhä-nimisissä teemavuosissa kolmas ja yksi vuoden teema on Pyhä Raamattu. Nyt olisi aika ottaa tavoitteeksi lukea Raamattu läpi ensi vuonna.

– Toiseksi sovituksen sana on syytä uskoa. Paavali vetoaa: Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Suostuminen siihen tarkoittaa uskomista omalle kohdalle.

– Kolmanneksi sitä tulee välittää toisille. Vieläkö sovituksen sana saa siirtyä seuraavalle sukupolvelle?

– On turvallisinta pitää kiinni Jumalan sanasta, vaikka ajan henki puhaltaisi myrskynä vastaan. Parempi Jumalan sanan kanssa vähemmistössä kuin ilman sitä enemmistössä.

– Synnit voi saada anteeksi. Tämä sovituksen sana on kirkon oma sanoma. Jos kirkko ei sitä julista, se pettää Herransa ja on vaarassa olla toisten herrojen palveluksessa, vaikka se puhuisi erilaisuuden hyväksymisestä ja suvaitsevaisuudesta.

Suomen Raamattuopiston Hengelliset syventymispäivät järjestettiin Helsingissä 25.-28.8.

 
Artikkelibanneri perussanoma