Niin sanottujen teististen eli Jumalaan uskovien filosofien määrä on viimeisten neljänkymmenen vuoden aikana lisääntynyt merkittävästi. Viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan englanninkielisen maailman akateemisista filosofeista hieman yli seitsemäsosa oli teistejä, kun heitä vielä 1950-luvulla ei ollut juuri lainkaan.
Filosofit David Chalmers ja David Bourget kysyivät 99 johtavalta niin sanottuun analyyttisen traditioon nojaavan filosofian osaston henkilökunnalta heidän kantojansa erilaisista filosofisista aihepiireistä. Niitä olivat muun muassa näkemykset vapaasta tahdosta, moraalista ja tiedosta. Tutkijoiden mielestä kysely tuotti arvokasta tietoa paitsi historiallisesti, myös itse aiheiden käsittelyn kannalta.
– Joku voisi väittää, että näkemysten yleisyys voi toimia oppaana arvioidessa niiden totuutta. Filosofit ovat kuitenkin saaneet viettää vuosia pohtien näitä kysymyksiä ja heitä voidaan pitää niissä asiantuntijoina, Chalmers ja Bourget vihjaavat raporttinsa johdannossa.
Yksi kysymyksistä koski Jumalan olemassaoloa. Vastaajista 14,6 prosenttia ilmoittautui teistiksi, 72,8 prosenttia ateistiksi ja loput jotakin muuta kantaa edustavaksi. Lukemat kuitenkin kääntyivät miltei päinvastaisiksi, kun vastaajien ryhmäksi kavennettiin nimenomaan Jumalan olemassaoloa koskevia kysymyksiä tutkineet filosofit: vain noin 20 prosenttia näistä tutkijoista ilmoittautuu ateisteiksi.
Valtaosa ammattifilosofeista on siis edelleen ateisteja, mutta teistien osuus on ollut viime vuosikymmenet nousussa.
Muutos filosofiassa toi Jumalan takaisin
Tutkija Aku Visala taustoittaa ilmiötä artikkelissaan ”Filosofinen teologia” kirjassa Modernin teologian suuntauksia (Kirjapaja, 2014). Hänen mukaansa puhe Jumalasta oli 1900-luvun alun filosofiassa pitkään katsottu olevan todellista merkitystä vailla.
Tilanne kuitenkin alkoi muuttua 1960-luvulta alkaen. Yksi tunnetuimmista nykyään elävistä kristityistä filosofeista Alvin Plantinga julkaisi vuonna 1967 teoksen God and Other Minds, jota monesti pidetään eräänlaisena lähtölaukauksena kristittyjen filosofien ”renessanssille”.
Monet filosofit katsovat teististen filosofien määrän kasvun jatkuvan edelleen.
– Ateismi, joka toistaiseksi on vallalla oleva näkemys Amerikan yliopistoissa, on perääntyvä filosofia, kuvasi kehitystä toinen tunnettu kristitty filosofi ja teologi William Lane Craig Christianity Today-lehdessä.
Oxfordin yliopiston professorin Alister McGrathin mukaan esimerkiksi 2000-luvun alun populaarikulttuurin ilmiö uusateismi ei mediahuomiostaan huolimatta onnistunut ainakaan vakuuttamaan siitä, että kysymys Jumalasta olisi älyllisesti loppuunkäsitelty.
– Kulttuurinen mielenkiinto Jumalaan ja uskontoon on noussut uudelleen pinnalle ja keskustelu ei ole kulkemassa niihin johtopäätöksiin, joita uusateismilla oli mielessä, McGrath kirjoittaa ABC Religion and Ethics -nettisivulla julkaistussa artikkelissaan.
Lue lisää Uusi Tie-lehden numerosta 38/2014.