– Minulla ei ole työkaluja ottaa selvää, onko ikuista elämää tai jumaluutta olemassa, järkeilee uskonnottomaksi tunnustautuva Jussi Halla-aho. Kirkon pelastamiseen vaadittavat työkalut hän katsoo kuitenkin omaavansa.
Kielitieteiden opinnot suorittanut Jussi Halla-aho kehaisee Radio Dein Ex-Criminals -ohjelmasarjan huomenna kuultavassa jaksossa lukeneensa Raamattunsa huolellisesti läpi, ja jopa useita kertoja. Tohtorin tutkinnon hän suoritti väittelemällä muinaiskirkkoslaavista.
– Käsittelin työssäni tekstejä, jotka olivat Uuden testamentin käännöksiä. Se tuli vuosien aikana erittäin tutuksi kirjaksi.
Raamatun lukeminen ei tehnyt Halla-ahosta uskovaista, mutta hänen käsitykseensä kirkosta ja sen uskosta muinaisten tekstien läpikäyminen vaikutti.
– En pidä tämän päivän valtavirtakristillisyydestä – jota kirkon näkyvimmät tuntuvat edustavan – siis siitä ajattelusta, että jokainen ihminen voi rakentaa itsellensä mieleisensä jeesuksen ja mieleisensä jumalan.
– Mikä ihmeen uskonto on sellainen, jossa ihminen voi rakentaa Jumalan omaksi kuvakseen, kun Raamatun opetus on nimenomaan päinvastainen, Halla-aho kysyy.
”Mitä Jeesus sanoo ja opettaa, on aika universaalia.”
Perussuomalaisia edustavan poliitikon mielestä avainasia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuuden kannalta on, uskaltaako kirkko pitää kiinni perinteisestä opistaan ja sisällöstään.
– Se löytyy Raamatusta, en käsitä, mistä muualtakaan se voisi löytyä. Kyllähän siellä on pakko olla jotain muuttumatonta, jotain mihin ihmisen on uskottava, jotta hän olisi kristitty.
Huomenna tiistaina kuultavassa Ex-Criminals -jaksossa juontajat Ali Niemelä ja Lauri ”Late” Johansson, lataavat poliitikon eteen kysymyksen, onko Jeesus vastaus suomalaisen yhteiskunnan ongelmiin.
Halla-ahon näkemys on, että Jeesuksen opetukset on verraten helppo allekirjoittaa yleisinä viisauksina ja hyveinä, mutta niiden käytännön soveltaminen on osoittautunut ongelmalliseksi.
– Suurelta osin se, mitä Jeesus sanoo ja opettaa, on aika universaalia. Se ei ole sidottu aikaan ja paikkaan, vaan on melko yleispätevää. Kun ihminen vanhenee ja kohtaa elämässään kaikenlaisia tilanteita, monet Jeesuksen opetukset, ja Raamatun opetukset laajemminkin, saattavat avautua ihan uusilla tavoilla.
Ongelmaksi nousee se, että Jeesuksen sanat näyttävät avautuvan eri ihmisille hyvin eri tavoin.
– Jos aletaan soveltamaan niitä opetuksia tähän päivään tai etsimään ohjenuoria sieltä esimerkiksi päätöksentekoon, niin jää hyvin paljon tilaa tulkinoille – ja ne tulkinnat ovat hyvin erilaisia, lähtien konservatiivisiin arvoihin ja perhearvoihin liittyvistä kysymyksistä. Hyvinkin vastakkaisiin suuntiin menevät näkemykset voidaan perustella Raamatulla ja Jeesuksen sanomisilla.
Halla-aho antaa esimerkin. Vastakkaisilla puolilla pöytää voisivat istua vaikkapa kenttäpiispa ja kristillisen rauhanliikkeen mielenosoittaja.
– Konservatiivinen kristinuskon tulkinta usein linkittyy voimakkaasti isänmaalliseen ajatteluun, maanpuolustushenkisyyteen ja niin edelleen. Miten sitten pitää tulkita sitä, kun Jeesus sanoo, että jos joku lyö sinua oikealle poskelle, niin käännä hänelle toinenkin.
Kirkkoa ohjaileva uskonnoton
Jussi Halla-aho alleviivaa, ettei hänellä ole Raamattuun uskonnollista tai hengellistä suhdetta. Hän tarkastelee Raamattua pikemminkin kielitieteilijänä, ja teoksen vaikutuksia yhteiskunnallisena päätöksentekijänä.
– Pidän itseäni uskonnottomana. Se ei ole mikään ideologinen valinta tai ateistinen vakaumus, itselläni ei vain ole mitään henkilökohtaista uskonnollista kokemusta.
– Se, että pidän itseäni uskonnottomana ihmisenä, sisältää myös sen, etten pidä tarpeellisena omaksua mitään ateistista vakaumusta, niin että lähtisin kertomaan jollekin ihmiselle, että hänen kokemuksena ovat vääriä tai että niitä ei ole olemassa.
Perussuomalaisten puheenjohtajuuden viime vuonna jättäneen Halla-ahon näkemys on, että enemmistö puolueen jäsenistöstä ja kannattajakunnasta on ”enemmän tai vähemmän perinteisiä luterilaisia ihmisiä”.
– Itsekin miellän olevani hyvin voimakkaasti sellainen, vaikka en ole uskonnollinen ihminen. Kaipaan sitä, että kirkko tarjoaisi tänä päivänä jotakin myös niille ihmisille, joille perinteet ja rituaalit ovat tärkeitä, kuten joulukirkon.
”Mitä Jeesus sanoisi, jos hän olisi täällä tänä päivänä ja katselisi tätä touhua.”
Halla-aho arvio uskonyhteisöä ulkopuolisena, sillä hän on eronnut luterilaisen kirkon jäsenyydestä. Puoliso on edelleen uskollisesti kirkon jäsen Helsingissä.
– Meille tulee Kirkko ja kaupunki -lehti kotiin. Se on sellainen julkaisu, joka saa minut aina pahalle tuulelle. Tuntuu, että kirkko ja seurakunta haluaa olla yleisvasemmistolainen ja yleishumanistinen kaikkia syleilevä maailmanparannusorganisaatio, jonka tärkein tehtävä on hehkuttaa erilaisia mikroskooppisia vähemmistöjä tai muiden uskontokuntien edustajia, perussuomalaispoliitikko lataa.
– Omaa kristillistä perinnettä ja uskonnollista sisältöä häpeillään ja halutaan lakaista kokonaan pois – paheksutaan ihmisiä, joille uskonto on oikeasti uskonnollinen kysymys.
Halla-aho on arvostellut Kirkko ja kaupunki -mediaa myös blogissaan, jossa hän syytti sitä islamin tukemisesta.
– Jeesuksen opetus kai oli, etteivät islaminuskoiset voi pelastua, koska he eivät usko Jeesukseen syntien sovittajana. Kirkko ja kaupunki -lehti näyttää selkeää väriä ja linjaa. Se väri on punainen.
Menee hetki, ja Halla-aho palaa vielä Raamattuun.
– Ei ole ihan yksinkertainen asia, että otetaan Jeesuksen opetus nykyistä voimakkaammin osaksi meidän yhteiskuntaa, koska ei ole yksimielisyyttä siitä, mitä Jeesus sanoisi, jos hän olisi täällä tänä päivänä ja katselisi tätä touhua.
Jussi Halla-aho Radio Dein Ex-Criminals ohjelmassa tiistaina 25.10. klo 22. Uusinta sunnuntaina 30.10 klo 16. Kaikki lähetetyt jaksot kuunneltavissa Dei Plussassa.