Oli ilta, jolloin Afganistanin pääkaupunki Kabul päätyi Talebanin hallintaan. Samaan aikaan jossain päin kaupunkia eräät kristityt vanhemmat saivat käsivarsilleen pienen tyttövauvan.
Lapsi syntyi kaaoksen täyttämään maailmaan, jossa kristityt ja muut uskonnolliset vähemmistöt elävät pelon vallassa ja erityisesti naiset ovat erittäin haavoittuvaisia.
Ääri-islamistinen Taleban-liike otti Afganistanin valtaansa kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen sunnuntaina 15. elokuuta. Asiantuntijoiden mukaan ei ole syytä ajatella, että ryhmä olisi muuttanut identiteettiään tai taktiikkaansa. Vanhempi komentaja kertoi uutistoimisto Reutersille, että liike palauttaa sharia-lain voimaan, ja vaikka varmaa tietoa on vielä niukasti, naiset pelkäävät oman ja tyttöjen turvallisuuden puolesta.
Kun Taleban oli viimeksi vallassa, naisten oli – muiden rajoitusten ohella – kiellettyä käydä töissä ja tyttöjen vastaavasti kouluissa. Nyt he tuntevat joutuneensa jälleen vaaraan.
Matalasta sosiaalisesta asemasta johtuva haavoittuvuus vain syvenee kristillisen uskonvakaumuksen myötä. Open Doorsin maaraportin mukaan ”islamin jättämistä pidetään häpeällisenä, islamilaisen lain mukaan kuolemalla rangaistavana, ja useimmat kristityksi kääntyneet kohtaavat paljastuessaan äärimmäisiä seurauksia: heidän täytyy joko paeta maasta tai heidät tapetaan”.
Afganistan on ollut jo vuosia toisella sijalla Open Doorsin World Watch List -tutkimuksessa, joka sisältää 50 maata, joissa on kaikkein vaikeinta elää kristittynä.
Hiljaisuuden verho laskeutuu
Open Doorsin julkaisema Afganistanin maaraportti kuvaa kristityksi kääntyneiden naisten osaksi kertyviä lisäpaineita:
”Perheen suorittama vangitseminen tai kotiaresti on näkymätön ja hyväksyttävä tapa painostaa kristittyjä naisia samoin kuin erouhkaus. Naisia voidaan myydä orjiksi tai prostituutioon, heidät voidaan pahoinpidellä vakavasti tai heitä voidaan hyväksikäyttää seksuaalisesti.”
Raportin mukaan on epätodennäköistä, että afgaaninaiset tekevät ilmoituksen edellä mainituista pahoinpitelyn muodoista heihin liitetyn stigman takia ja koska mahdollisuudet oikeuden saamiseen oikeusistuinten kautta ovat heikot.
”Naisen tilan ja arvokkuuden kaikenlaisen vahingoittamisen ympärillä on täysi hiljaisuuden verho”, paikallinen lähde kertoo Open Doorsille.
”Verhoa voisi verrata burkaan, vaatteeseen, joka piilottaa miljoonien afgaaninaisten tuhoisan narratiivin. He synnyttävät uuden sukupolven, mutta kahdenkymmenen vuoden kuluttua, jos tilanne pysyy entisellään tai huononee, he eivät enää pysty tuomaan toivoa ja koulutuksen tuomaa valistusta uusille sukupolville.”
”Pian heidän isoäitinsä tarinasta Talebanin vallan alla tulee heidän omansa.”
”Maailma tulee unohtamaan, ja näistä voimalähteistä tulee pian säälin kohteita”, lähde sanoo. ”Afganistanin naiset tullaan muistamaan, mutta miten me varustamme kristityt naiset jättämään jälkensä ja vaikuttamaan maailmaan verhonsa takaa virittääkseen inkarnaation mittasuhteet saavan pelastussuunnitelman jopa tämän pimeyden keskellä?”
”Kuka enää välittää? Kamerat laitetaan pian pois päältä. Pian heidän isoäitinsä tarinasta Talebanin vallan alla tulee heidän omansa”, lähde toteaa.
Jumala välittää, vaikka maailma unohtaisi
Mitä tulevaisuudella on siis annettavanaan pienelle kristitylle tyttövauvalle Kabulissa? Paikallinen lähde kertoo Open Doorsille, että vanhemmat tunsivat heidän tyttärensä syntymän olleen merkki siitä, ettei Jumala ollut luovuttanut heidän maansa suhteen.
Eikä muun maailman kristittyjenkään tulisi ajatella niin, Chelsea Patterson kirjoittaa National Review -lehden artikkelissa. ”Jumala välittää naisista syvästi ja niin meidänkin tulee tehdä”, Etiikan ja uskonnonvapauden komission julkispolitiikan vt. johtaja sanoo.
”Meidän halukkuutemme puhua kaikkein haavoittuvimpien ja marginalisoiduimpien ihmisten puolesta puhuttelee voimakkaasti muuta maailmaa se suhteen, kuka Jumala on ja mistä hän välittää.”