Savang* syntyi köyhään perheeseen, jota yhteisö halveksi. Helpoin tapa saavuttaa kunnioitusta oli shamanismin harjoittaminen. Jo nuorena Savang opetteli loitsimaan henkiä esiin, mutta menestyksen mukana tuli myös tyhjyyden tunne.
Savang alkoi etsiä Suurta Henkeä ja löysi Jeesuksen.
Savang asuu animismia harjoittavassa kylässä, jota Laosin hallitus tukee turistikohteena. Kylä tunnetaan tuottamastaan laadukkaasta vihreästä teestä, bambupaperista ja shamanismista. Kylässä vieraileva ei ikinä arvaisi, että henkien palvontaa ja shamanistisia seremonioita esittelevän museon takana sijaitsee noin sadan jäsenen kirkko. Sen pastorina Savang on palvellut jo vuosien ajan.
Aina Savang ei ole ollut Jeesuksen seuraaja. Hän on ollut kunnioitettu shamaani, joka kykeni kutsumaan esiin henkiä tekemään ihmeitä ja auttamaan ihmisiä. Savang kertoo alkaneensa opiskella shamanismia ja eri henkien luonnetta jo 10-vuotiaana. Innoittajana oli kylän vanha shamaani, jonka kautta Savang oppi ja koki asioita.
Shamanismin periaatteiden oppiminen kesti kaksi vuotta, ja sitten Savang opiskeli kaksi vuotta mustaa magiaa. 14-15-vuotiaana hän aloitti käytännön toiminnan. Savang toteaa, ettei tuolloin arvioinut shamanismin hyvyyttä tai pahuutta. ”Tiesin vain, että shamaanina minulla olisi valta hallita henkiä, ja sillä olisi positiivinen vaikutus yhteisöömme. Kylämme on animistinen, ja kaikki pelkäävät aaveita ja henkiä. Henkilö, joka pystyy kutsumaan esiin tai ajamaan pois henkiä, on yhteisölleen tärkeä.”
18-vuotiaana Savang eli unelmiensa huipulla kutsumuksessaan. Noihin aikoihin hän meni naimisiin ja alkoi myös opiskella noituutta. Avioliitossa ilmeni pian ongelmia, ja niiden keskellä Savangin mieleen tuli kääntyä Suuren Hengen puoleen, josta hän oli kuullut koulutoveriltaan 13-vuotiaana. ”Olin muuttanut uuteen kouluun ja tapasin kristitystä perheestä tulevan pojan. Meistä tuli ystäviä. Hän kertoi minulle paljon Jeesuksesta ja sanoi, että Jumala on Henki, joka voi olla kaikkialla yhtä aikaa. Se kiehtoi minua.”
Savang janosi tietää enemmän Suuresta Hengestä, mutta asia jäi taka-alalle. Nuoren miehen elämä alkoi luisua alamäkeen, ja hän etsi ratkaisua ongelmiinsa uudesta avioliitosta. Hämmennys ei helpottanut vaan lisääntyi. ”En enää luottanut itseeni enkä siihen, mitä olin uskonut.” Savang kertoo. Hän tunsi itsensä tyhjäksi ja kaipasi jotain, mitä ei osannut nimetä. Savangin ollessa 24-vuotias eräs hänen ystävänsä otti häneen yhteyttä, ja Savang kuuli jälleen Suuresta Hengestä. Nyt hän otti viivyttelemättä Kristuksen vastaan ja hylkäsi animismin.
Savang janosi tietää enemmän Suuresta Hengestä.
Shamaanista saarnaajaksi
”Kun opin tuntemaan Jumalan, kauhistuin menneisyyttäni, ” Savang kertoo. Kutsumus, jota hän oli pitänyt hyvänä, näyttäytyi mielettömänä ja pahana. Savang ymmärsi, että hyviä asioita ei voi ansaita, vaan Jumala lahjoittaa ne armossaan. Henget eivät kyenneet tuomaan rauhaa ja onnea, jotka Savang löysi Todellisen Hengen yhteydessä.
Koko Savangin perhe kääntyi kristityksi ja lopetti animistisiin rituaaleihin osallistumisen. Sillä oli seurauksensa. ”Yhteisömme syrji ja pilkkasi meitä, ja ystävät kaikkosivat, ” Savang kertoo. Lisäksi paikalliset viranomaiset alkoivat vainota perhettä, koska pitivät kristinuskoa uhkana kommunistiselle ideologialleen. ”Pysyimme kuitenkin uskollisina Herralle, ” Savang kertoo.”Kylän päällikkö ja paikalliset viranomaiset kuulustelivat minua. Olin peloissani, mutta koin heidän myös kunnioittavan minua, koska olin ollut merkittävässä asemassa kylämme shamaanina.”
Savangin pelon voitti hänen palonsa jakaa Jumalan Sanaa, ensin ystävilleen ja sitten koko kylälle. Hän myös opiskeli Laosin pääkaupungin Vientianen raamattukoulussa. Yhä uusia ihmisiä tuli Kristuksen luokse, ja uskovien joukon kasvaessa vaino kiihtyi. ”He solvasivat minua, uhkasivat tappaa minut ja polttaa kotini, ” Savang kertoo, ”Heillä oli paljon suunnitelmia tuhoamisekseni, mutta mikään niistä ei onnistunut.” Ahdistavassa tilanteessa Jumala antoi hänen sydämeensä rauhan.
Vuonna 2008 Savang oli aloittamassa hengellistä tilaisuutta kotonaan. Osallistujia oli paljon, ja paikalle tuli myös viranomaisia. ”He yrittivät pakottaa minut lopettamaan saarnaamisen ja kaiken Jeesukseen liittyvän toiminnan,” Savang kertoo. Hänet myös koetettiin pidättää, mutta tekaistuihin tarinoihin nojaavat syytteet eivät menneet läpi. Vaikka tilanne tyyntyi, pinnan alla oli suunnitteilla uusi juoni Savangin varalle.
Savang teljettiin pieneen, pimeään selliin, joka oli ”täynnä hulluja ihmisiä”
Sellin ovi sulkeutuu
”Muuan mies otti yhteyttä minuun ja pyysi apua löytääkseen itselleen työmiehiä heimostani,” Savang kertoo. Tämä oli ansa: pyyntöön vastannut Savang pidätettiin syytettynä ihmiskaupasta. Vankilassa poliisi ei kuitenkaan maininnut nostettua syytettä. Sen sijaan Savangia vaadittiin allekirjoittamaan sitoumus kieltää uskonsa Jeesukseen ja palata entiseen uskontoonsa. Hän kieltäytyi.
Hinta oli kova: Savang teljettiin pieneen, pimeään selliin, joka oli ”täynnä hulluja ihmisiä” eli 18 muuta vankia 3 x 4 metrin kokoisessa tilassa. Molempiin jalkoihinsa Savang sai viiden kilon painoiset rautakuulat. Selli oli likainen, ja sankka tupakansavu tukaloitti oloa entisestään. Savang ei ollut koskaan kokenut vastaavaa. Ahdingossaan hän kiinnitti katseensa Jeesukseen, valmiina jopa kuolemaan uskonsa tähden. Jeesuksen ristIllä kokemien kärsimysten ajatteleminen auttoi häntä pysymään kärsivällisenä eikä hän menettänyt luottamustaan Jumalan johdatukseen.
Kolmen kuukauden päästä sellin ovi aukeni. Poliisi vei Savangin ulos ja tarjosi vapautusta 15 miljoonan Laosin Kipin (noin 1588 euroa) rahasummaa vastaan. Savangin perheellä oli tarjota vain kolmannes summasta, mutta poliisi tyytyi siihen ja käski Savangin mennä kotiin – allekirjoittamatta sitoumusta.
Koettelemus ei kuitenkaan ollut ohi: kymmenen päivän kuluttua Savang pidätettiin jälleen, ja kuulusteluiden jälkeen tutun sellin ovet sulkeutuivat hänen takanaan. Järkyttynyt, epätoivoa vastaan taisteleva Savang tiesi vain, että nyt piti rukoilla. Hän kertoo jälkeenpäin ihmetelleensä, kuinka kesti tuon ajan. ”Olen varma, että kärsivällisyyteni ei ollut omaani,” hän toteaa. Se tuli Jumalalta, joka hiljaisuudessa valmisteli rukousvastausta.
Ihmisoikeusjärjestöt olivat kuulleet Savangin tapauksesta ja vieneet sen korkeampaan oikeusasteeseen. Neljän kuukauden kuluttua Savang pääsi vapauteen, joka on kuitenkin paikallisten viranomaisten valvomaa. Savangia on ankarasti varoitettu saarnaamasta evankeliumia, mutta hän ei välitä varoituksesta. Hän näet tietää Jumalan olevan kanssaan. Hän tietää myös, että maailmanlaaja kirkko seisoo hänen rinnallaan ja kantaa rukouksin.
Teidän tukenne turvin Savang on osallistunut Open Doorsin ja paikallisten kirkkojen järjestämään Vahvana myrskyn halki-koulutukseen, joka valmistaa kohtaamaan vainoja. Savang on myös päässyt mukaan kirkon johtajien tapaamiseen, johon kokoontui vainon kokeneita pastoreita Pohjois-Laosista. Tapaamisessa he saivat rohkaista toisiaan ja välittää avuntarpeitaan Open Doorsin paikallisille yhteistyökumppaneille.
Kohti näyn toteutumista
Savangilla on suuria unelmia Pohjois-Laosin kirkon suhteen. Seuraavien viiden vuoden aikana hän haluaa tavoittaa neljän maakunnan alueella asuvat noin 3000 ihmistä evankeliumilla ja perustaa 10–15 kotiseurakuntaa. Näitä seurakuntia johtamaan tarvitaan pastoreita, joiden mukaan tuloa Savang rukoilee.
Savangilla on suunnitteilla luku- ja kirjoitustaitokoulutusta seurakuntalaisilleen, jotta he voisivat itse lukea Jumalan sanaa. Tähän projektiin hän pyytää tukeanne. Koulutus on tarkoitus aloittaa tänä vuonna koronarajoitusten helpotuttua.
Yksi Savangin tavoite on, että uskovilla olisi omaa, vaikka vähäistäkin liiketoimintaa perheidensä ja seurakuntiensa ylläpitämiseksi. Savangilla itsellään on teetä tuottava yritys. Hän kouluttautuu lisää alallaan ja välittää oppimaansa eteenpäin. Parhaillaan hän opettaa kolmessa kylässä ja toivoo, että tämä toiminta olisi myös väylä evankeliumin etenemiselle.
Savangin suurin haave on nähdä kaikkien Pohjois-Laosin ihmisten uskovan Jeesukseen. Hän haluaa mennä kaupunkeihin ja kyliin, joissa ei vielä ole tai on hyvin vähän kristittyjä. Niissä hän kohtaa ihmisiä liiketoiminnan kautta ja rukoilee mahdollisuuksia julistaa evankeliumia. Tavoitteena on kotiseurakuntien perustaminen. Savang pyytää Jumalaa avaamaan ovia näkynsä toteuttamiseksi. Hän uskoo lujasti, että kun näky on Jumalalta, mikään vaino ei voi estää sen toteutumista.
Voit olla mukana Savangin palvelutehtävässä taloudellisen tukesi ja rukoustesi kautta. Savang pyytää muistamaan erityisesti seuraavia aiheita: maakuntansa ja kaupunkinsa asukkaita, että he oppisivat tuntemaan Jeesuksen ja tulisivat hänen seuraajikseen; työtä heimonsa jäsenten tavoittamiseksi ja työtovereita siihen; uskoon tulleita, että he kasvaisivat todellisen Jumalan tuntemisessa eivätkä palaisi animismiin. Kiitosaiheena Savang kertoo Jumalan varjelleen perheensä ja kirkkonsa koronavirukselta. Vaikka hengellisiä tapahtumia on jouduttu siirtämään, Savang tietää, että kaikki on Jumalan käsissä.
Syvistä vesistä selvinnyt Savang toteaa: ”Kristuksen seuraaminen ei takaa vainoilta säästymistä. Siksi tarvitsemme rohkaisuanne, ja kiitän teitä siitä! ”Myös Savangilla on rohkaisun sana meille: ”Jokaisen tilanteen tulisi opettaa meitä katsomaan Jumalaan, ei ongelmiimme. Muista aina, että kaikissa taisteluissamme meillä on jo voitto.”
kun näky on Jumalalta, vaino ei voi estää sen toteutumista.
Faktaboksi:
Laos:
-World Watch List 2020: sijalla 20, pisteitä 72/100
– World Watch List 2019: sija 19
– Vainon pääsyyt: etninen vihamielisyys, hallinnon vainoharhaisuus, kirkkokuntien väliset erimielisyydet
– Vainon taso: erittäin vakava
– Väkiluku: 7,1 miljoonaa
– Pääuskonto: buddhalaisuus
– Kristittyjen määrä: 227 000
– Hallitusmuoto: demokraattinen tasavalta (kommunistinen valtio, jossa vain yksi laillinen puolue)
– Johtaja: presidentti Bounnyang Vorachit
Kommentti: taistelu pahaa vastaan
”Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.” (Ef. 6:12)
”Kristinusko ja animismi eivät ole sama asia,” Savang selittää. Väite tuntuu itsestäänselvyydeltä, mutta animistit mieltävät Pyhän Hengen vain hengeksi muiden joukossa. Savangin mukaan animistit pitävät itseään kristittyjä parempina ja uskovat, että heidän palvomansa henget elävät pitempään kuin Pyhä Henki. Kristinuskon koetaan heimoille vieraana uutena uskontona.
Animistit uskovat kaiken, myös elottomien esineiden, olevan henkien vallassa. Shamaani on välittäjä, joka kommunikoi henkien kanssa ja pyytää ihmisille esimerkiksi parantumista tai hyvää tai huonoa onnea. Avun etsijä uhraa hengille eläimen ja jää odottamaan vastausta. Eläinuhri vaihtelee arvoltaan kanasta vaikkapa moneen sikaan asti sen mukaan, mitä hengiltä pyydetään.
Savang toteaa, että Raamattu opettaa hengistä täysin eri tavalla. ”Jeesus asetti saatanan sille kuuluvaan asemaan – se on jo lyöty.” Animismista kääntyneiden ei kuitenkaan ole helppoa elää kristittyinä. Erityisesti Laosin heimokylissä perhesiteet ovat kiinteitä, ja vanhempiaan tai esi-isiään tottelemattomat lapset hylätään ja he menettävät perintäoikeutensa. Suuri ongelma on myös, että jotkut kirkon johtajat palaavat perheensä painostamina animisteiksi tai noitatohtoreiksi.
Onneksi Savang tietää aseen hengelliseen taisteluun: ”Paras tapa vastustaa paholaista on rukous ja paasto. Kun rukoilet lakkaamatta, Saatanan voima heikkenee heikkenemistään, ja lopulta sillä ei ole mitään valtaa sinuun.”