Auton perässä olevia perinteisiä kristillisiä Iktys-kuvioita on ollut Suomessa liikenteessä ainakin 1980 -luvulta lähtien. Suomeen ne ovat rantautuneet Yhdysvalloista, mutta uskonnon vahva näkyminen autoissa on ollut yleistä jo vuosikymmeniä ainakin ortodoksien keskuudessa ja Lähi-idässä.
Käytännöllisen teologian yliopistonlehtori Johan Bastubacka muistelee nähneensä iktys-symbolin ensimmäistä kertaa Suomessa 1980 -luvulla.
-Ne yleistyivät huomattavasti 90 -luvulla, jolloin ne olivat toisinaan ristin kanssa, toisinaan ilman. Uutena ilmiönä ovat 2000 -luvulla tulleet haikalat, jotka syövät iktyskalan.
Muita uskonnottomien tai kristinuskon vastustajien symboleita on tullut muitakin, esimerkiksi iktys-symboli, jolla on jalat. Suomessa tämäntyyppiset uskonnottomuuden symbolit ovat ainakin toistaiseksi aika harvinaisia, toisin kuin Yhdysvalloissa.
Amerikassa uskonto on näkynyt autoissa jo pitkään esimerkiksi julistavien tarrojen muodossa. Helsingin Sanomien viime viikolla haastattelema kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuskoordinaattori Jussi Sohlberg arvelee iktys-symbolin käyttämisen autossa rantautuneen Suomeen Amerikasta.
-Tapa nousee amerikkalaisen evankelikaalisuuden pohjalta, mutta ei rajoitu siihen, Sohblerg sanoo Helsingin Sanomille.
Oma ”väri” näkyviin
Bastubacka uskoo, että Suomessa iktys-symbolia käyttävät autoissaan erityisesti herätyskristityt.
-Viime vuosina autoissa on alkanut ylipäätään näkyä enemmän uskonnollisia merkkejä. Autoissa saattaa roikkua esimerkiksi risti ikkunalla. Ortodokseilla tämän tyyppinen tapa on ollut jo pidempään, ovathan he siunanneetkin ajoneuvoja jo pitkään.
Maailmalla uskonnollisia symboleita näkee autoissa huomattavasti useammin kuin Suomessa.
-Esimerkiksi Lähi-idässä autosta näkee väistämättä, minkä uskonnon edustajan auto on kyseessä. Uskonnolliset symbolit autossa ovat olleet hyvin tavallisia erityisesti etelässä ja idässä. Uskonnollinen symboli, kuten risti merkitsee usein sitä, että sillä pyydetään siunausta liikenteeseen. Iktyskalojen suhteen kyse on sen sijaan enemmän uskosta kertomisesta, Bastubacka arvelee.
Kristillisen kirjakaupan, Sacrumin, myynti- ja markkinointipäällikkö Susanna Mäntyrannan mukaan iktys-symbolien myynti on ollut vuosien varrella hiljalleen kasvavaa.
-Isoin muutos on mallien monipuolistuminen. Vuosia sitten lähes kaikki kalamerkit olivat kullanvärisiä ja vain kalan ääriviivan muotoisia. Viime vuosina on myyty eri kokoja ja kalan sisällä saattaa olla myös risti tai tekstiä. Muutenkin ”värin” näyttäminen esimerkiksi t-paidassa tai auton puskurissa on yhä suositumpaa, Mäntyranta kertoo.