Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Kansanedustaja Kaisa Garedew: ”Koulukiusaamisen lopettaminen on aikuisten vastuulla”

 

Kiusaamista on yritetty kitkeä kouluista pitkään siinä onnistumatta. Ongelmaan pitäisi kuitenkin puuttua ajoissa, sillä kiusaaminen voi vaikuttaa kiusatun elämään jopa vuosikymmeniä.

Miksi kiusaamisen kitkeminen on niin vaikeaa? Mitkä ovat sen juurisyyt? Aiheesta kirjan Kiusatut – Kertomuksia koulusta (Into Kustannus, 2023) kirjoittanut tietokirjailija ja toimittaja Elina Välimäki toteaa, että kysymys ei ole koskaan vain kiusatun ja kiusaajan välisestä konfliktista tai teoista, vaan kouluun, yhteisöön tai luokkaan pesiytyneestä ilmiöstä, jota ruokkivat tietynlaiset olosuhteet. Nykyaikana ongelmia aiheuttaa esimerkiksi omien luokkayhteisöjen puuttuminen.

– Kun on vahva yhteishenki ja koululaiset tuntevat toisensa, niin silloin ei aleta kiusaamaan toisia. Ryhmien jatkuva vaihtelu luo turvattomuutta ja siten pohjan kiusaamiselle, Välimäki kertoo.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

Kiusaamisen jäljet vaikuttavat kauan

Kiusaamista esiintyy Elina Välimäen mukaan pääasiassa alle 15-vuotiaiden keskuudessa, erityisesti peruskoulun 4.- ja 5.-luokilla sekä yläasteella. Seuraukset voivat olla vakavia ja vaikuttaa vuosikymmeniä kiusatun elämään.

– Kiusaaminen voi aiheuttaa osaltaan mielenterveyden häiriöitä, vakavia päihdeongelmia ja syrjäytymistä. Opinnot voivat jäädä kesken ja voi olla vaikeuksia kiinnittyä työelämään, Välimäki luettelee.

Koska kiusaaminen on yleistä, kyseessä on merkittävä yhteiskunnallinen ongelma. Siksi siihen tulisi myös puuttua ajoissa.

– Opettajilla on vastuu puuttua kiusaamiseen, jotta jokaisella lapsella olisi turvallinen ympäristö oppia. Valitettavasti siihen ei aina jakseta tai pystytä puuttumaan, sanoo kansanedustaja Kaisa Garedew.

Aikuiset näyttävät mallia lapsille

Garedewin mukaan kiusaamista voi pyrkiä ehkäisemään monin tavoin. Hän kieltäisi ensimmäiseksi kännykät koulusta. Ja kiusaajan tulisi vaihtaa koulua eikä kiusatun, kuten nykyään on käytäntönä. Välitunneille voisi järjestää ohjelmaa ja ottaa mukaan esimerkiksi lasten vanhempia, isovanhempia tai muita aikuisia. Suurin merkitys kiusaamisen ehkäisyssä on kuitenkin kodilla.

Kaisa Garedew pitää tärkeänä sitä, että vanhemmat antavat lapselle riittävästi aikaa ja huomiota ja myös puuttuvat kiusaamiseen.

– Meidän aikuisten tulee yhdessä puuttua kiusaamiseen. Sen lopettaminen on aikuisten, ei lasten vastuulla.

Elina Välimäki nostaa esiin aikuisten esimerkin niin koulussa kuin kotona. Lapset ottavat mallia aikuisista.

– Jokainen voi tehdä osuutensa lähtien siitä, miten somessa puhutaan ja kirjoitetaan toisista ihmisistä.

”Jokaisella kohtaamisella on merkitys”

Vaikka kiusaamisella voi olla katastrofaalisiakin seurauksia, voi siitä myös selvitä.

– Monet kiusatut ovat valjastaneet kokemuksensa siihen, että ovat ryhtyneet auttamaan muita. Heissä on kuitenkin virinnyt toivo, Elina Välimäki kertoo.

Toivon syntymiseen voi riittää hänen mukaansa yksi kuunteleva ja nuoresta kiinnostunut aikuinen.

– Jokaisella kohtaamisella on valtava merkitys.

Kaisa Garedew ja Elina Välimäki keskustelevat koulukiusaamisesta IRR-TV:n Ajassa-ohjelmassa. Ohjelma esitetään TV:n antennikanavalla 16 keskiviikkona 8.5 kello 20.00 ja uusintana sunnuntaina 12.5 kello 20.00. Toimittajana Markku Tenhunen.

 

Ohjelma on katsottavissa myös tästä linkistä.

Elina Uusikylä