Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Kanttori Elja Puukko laulaa ensi kertaa oopperaa, Lutherin roolissa

 

Luther-oopperassa ovat saatanan roolissa Aki Alamikkotervo (vas.), Martti Lutherina Elja Puukko ja tämän vaimona Emriikka Salonen. Kuva: Pietari Purovaara

Urkuyö ja Aaria -festivaali tuottaa reformaation merkkivuoden kunniaksi Kari Tikan Luther-oopperan, jonka esitykset ovat pian Espoossa, Tapiolan kirkossa. Elja Puukko pitää Lutherin rooliaan suurena, innostavana haasteena.

Kaksi ja puoli tuntia kestävä teos kertoo uskonpuhdistuksen isästä, Martti Lutherista, sekä hänen kamppailustaan hyvän ja pahan välillä.

Kari Tikan ooppera sai kantaesityksensä vuonna 2000 Temppeliaukion kirkossa Helsingissä. Sen jälkeen sitä on esitetty ympäri Suomea sekä Saksassa ja Yhdysvalloissa yhteensä kolmisenkymmentä kertaa.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Espoossa ooppera toteutuu nykyaikaan sovitettuna Juulia Tapolan ohjauksessa. Hän toimi Luther-oopperan ensimmäisessä produktiossa isänsä Jussi Tapolan ohjausassistenttina.

Martti Lutheriksi asettuu Espoonlahden seurakunnan johtava kanttori Elja Puukko, joka pitää rooliaan suurena, uudenlaisena haasteena:

– En ole aikaisemmin laulanut oopperaa. Rooli on pitkä ja varsin raskas. Sen opiskeluun on mennyt muiden töiden ohessa koko kevät.

Seurakunnan työntekijä on kuitenkin voinut harjoitella työajallaan, kuten kaksi muuta solistikaartiin kuuluvaa, Emriikka Salonen ja Hannu Jurmu.

– Olemme Espoon seurakuntien panostus Urkuyö ja Aaria -festivaalin ja Espoon kaupungin yhteiseen reformaation juhlavuoden panostukseen, Elja Puukko summaa.

Hänestä esiintyjäkaarti on eloisa ja kyvykäs. Solisteja on yhteensä kuusi.

Orkesterissa on 22 soittajaa ja kuorossa 25 laulajaa.

Yleisö pääsee laulamaan Lutherin virsiä, joita teos sisältää.

– Itselleni on ollut innostavaa lähestyä laulamista oopperaroolin kautta. Se avaa selvästi uusia mahdollisuuksia ja ideoita ilmaisuun. Tikan teos on siksikin ainutlaatuinen, että Lutherista ei ole sävelletty muita oopperoita.

Läpi teoksen soi maaginen, keskiaikainen kuolemantanssi.

Elja Puukon mukaan teoksen libretto tuo esiin vahvasti Lutherin teologiaa.

– Luther korostaa sitä, että armo on heikolle, lihalliselle ihmiselle ilmaista ja usko elää vapaudessa eikä kuuliaisuudessa.

Kari Tikka teki oopperansa vahvoista, henkilökohtaisista syistä:

– Martti Luther alkoi kiinnostaa ja puhutella minua 1990-luvulla. Luin kymmeniä ja kymmeniä kirjoja, hänen omia tekstejään sekä muiden kirjoittamia. Tajusin, että minullahan oli ollut ihan samanlaisia kamppailuja, samanlaista etsintää ja samanlaisia löytöjä kuin nuorella Martilla.

– Tärkeimmäksi oli noussut minulle pelastuminen yksin Jumalan armosta ilman ihmistekoja, ansioita tai ratkaisuja.

Luther-oopperaa ovat tukeneet Espoon seurakunnat, Espoon kaupunki, Espoon hiippakunta, Espoon seudun kulttuurisäätiö, Kirkkohallitus, Kuntien takauskeskus ja Kuntarahoitus.

Esitykset ovat 1.6., 2.6. ja 8.6. Tapiolan kirkossa.