Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Kenttäpiispa pelasti alttarivaatteen palopommin sytyttämästä Viipurin kirkosta vuonna 1944

 

Tämän evakkoreen kyydissä matkaa myös Jeesus-taulu. Kuva: Lappeenrannan museot

Lappeenrannan taidemuseossa ja Etelä-Karjalan museossa ovat avautuneet näyttelyt, jotka kertovat pakolaisten ja evakoiden kokemuksista sanoin, esinein ja kuvin. Mukana on muistoja Viipurin ja Käkisalmen kirkoista.

Etelä-Karjalan museon näyttely kertoo Suomen pakolaishistoriasta ja avaa sitä osana eurooppalaista ja globaalia pakkomuuttoa. Samalla se näyttää, miltä pakolaisuus tuntuu ja mitä siitä jää perinnöksi.

Näytteillä on esimerkiksi Viipurin kirkoista evakuoituja kirkkotekstiilejä.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Vuonna 1799 valmistunut Viipurin Pietari–Paavalin kirkko selvisi vähin vaurioin talvisodasta, mutta menetti kirkollisen koristelunsa ja urkunsa ensimmäisen neuvostokauden aikana.

Kirkko tunnetaan myös Viipurin ruotsalaisen ja saksalaisen seurakunnan yhteisenä kirkkona sekä sotilaskirkkona, koska se kunnostettiin jatkosodan aikana varuskuntakirkoksi.

Sinne Laura Korpikaivo-Tamminen apulaisineen suunnitteli ja valmisti alttarivaatteen taidekutomossaan vuonna 1944. Hän on kuvaillut muistelmissaan, miten sai neuvoja kirkkotekstiilin värien käyttöön tuhoutuneen kirkon korjaamiseen osallistuneelta arkkitehti Martta Ypyältä.

Alttarivaatteen mustan auringon Korpikaivo-Tamminen kertoo kuvaavan Viipurin synkkää kohtaloa. Metallilangoin siihen on kirjailtu teksti: Te miekasta pelastuneet palvelkaa Herraa.

Koska kirkkoa oltiin ottamassa uudelleen käyttöön kesällä 1944, tekstiilin valmistamisella oli kiire. Materiaaleja oli ollut heikosti saatavilla ja alttarivaatteeseen jouduttiin käyttämään niitä kankaita, lankoja ja koristeita, joita sattui löytymään. Työ ommeltiin kiireellä aikaisemmin kudotulle kankaalle.

Ennen kuin kirkko ehdittiin avata korjauksen jälkeen, kirkkoon osui palopommi kesäkuussa 1944. Korpikaivo-Tammisen mukaan kenttäpiispa Johannes Björklund (1888–1962) onnistui sotilaan kanssa pelastamaan alttarivaatteen palavasta kirkosta, koska sitä ei oltu ehditty kunnolla kiinnittää paikoilleen.

Myös Viipurin sotilaskotisisarten valmistamat saarnatuolivaate ja ehtoolliskalkkiliina saatiin talteen.

Kaikki kolme kirkollista tekstiiliä ovat hyväkuntoisina museon kokoelmissa. Samalla ne ovat viimeisiä Viipurista pelastettuja esineitä. Viipuri menetettiin Neuvostoliitolle jo parin päivän kuluttua, tiistaina 20.6.1944.

Etelä-Karjalan museon kokoelmissa on myös maalauksia Käkisalmen kirkosta: Petter Langin Kristuksen hautaan laskeminen 1740-luvulta ja Petter Bergströmin öljymaalaus, Ristiinnaulittu, vuodelta 1743.

Näyttelystä löytyy myös ortodoksisen kirkon laulukirja Kirkkoveisuja Joulujuhlana sekä vanhoja ikoneita.

Lappeenrannan museoiden Sijoiltaan-näyttelyt ovat syntyneet yhteistyöprojektissa, jossa tutkijat ja taiteilijat ovat syventyneet arkistomateriaaliin, pakolaisten ja evakkojen muistitietoon sekä evakkokirjailijoiden kaunokirjallisiin teoksiin.

Tutkimushanketta ovat rahoittaneet Suomen Akatemia, Oulun yliopisto ja Karjalan Sivistysseura ry.

 

Sijoiltaan – Pakolaisuuden arkeologiaa

Lappeenrannan taidemuseossa 1.6.–4.10.2020

Kristiinankatu 8 – 10, Lappeenrannan Linnoitus

 

Sijoiltaan – Pakolaisena omalla ja vieraalla maalla

Etelä-Karjalan museossa 13.6.–25.10.2020

Kristiinankatu 15, Lappeenrannan Linnoitus