Kiinalaiselle suurkaupungin asukkaalle kännykkä on koko elämä: ystävä, musiikkikanava, objektiivinen uutismaailma, toivon kipinä. Maalta kaupunkiin muuttanut kiinalainen saattaa jopa myydä sisäelimiään, että voi ostaa uuden älypuhelimen, tietää mediatutkija Eila Murphy.
Kiinassa on maailman maista eniten mobiililaitteiden ja sosiaalisen median käyttäjiä. Kännykkää käyttää yli 800 miljoonaa ja sosiaalista mediaa 600 miljoonaa kiinalaista. Ulkomaisiin palveluihin, kuten Facebookiin, Twitteriin ja YouTubeen ei ole pääsyä, mutta Kiinassa on omia suosittuja sosiaalisia medioita.
Kiinalaiset pitävät sosiaalista mediaa luotettavampana uutislähteenä kuin lehteä, radiota tai televisiota, joiden käyttöä valvotaan ja rajoitetaan, sanoo kansainvälisen radiolähetysjärjestön, Far East Broadcasting Companyn (FEBC) Kiinan-työn toimitusjohtaja Eddie Lo.
Medialähetys Sanansaattajien Kiinan-työ laajenee, kun Sansa ryhtyy tukemaan mandariinikiinankielistä mobiilisovellusta. Älypuhelimella ja tabletilla käytettävä sovellus, Baobao, on nimetty FEBC:n suositun radio-ohjelman mukaan. Sovelluksella voi muun muassa kuunnella näitä ohjelmia ja jakaa sosiaalisessa mediassa, paikantaa muita käyttäjiä, tehdä suosikkilistoja, lukea käsikirjoituksia tai digitaalista lehteä.
Sansa aloitti radiotyön Kiinaan 40 vuotta sitten. Baobaon lisäksi Sansa tukee tällä hetkellä mm. mandariinikiinankielistä teologista koulutusohjelmaa, Radioseminaaria. Internetin välityksellä suoritettava kolmivuotinen koulutus auttaa osaltaan Kiinan nopeasti kasvavan kirkon työntekijäpulassa.